• yohanna

Ryanair?

Jag tänkte resa över till london med ryanair i början på november. lite frågor då såklart.
    varför ska man ta reseförsäkringen?
    kan man avboka sina biljetter o få tillbaka pengarna (med ryanair då..)
    hur är ryanair allmänt att flyga med?

och sen såklart, är det lätt att ta sig från stanstead in till london? (ska vidare med tåg.. så jag antar att jag ska till londons central. )
    vad kostar det?

tack för alla eventuella svar.

• Svar på tråden Ryanair?
  • Jefa

Jag har åkt till Skottland med Ryanair. Som plan tyckte jag det var helt okay, när dte inte är så långt.
    Är inte heller säker, men jag tror inte att man kan avbeställa sina biljetter
    Gå in på www. ryanair .se (eller com) och kolla!

• jungfu

Du kan byta resmål, resenär och datum, men inte ångra själva biljettköpet. Kostar extra, men det är inte så mkt.
    Ryanair är helt okej att flyga med, dyrt att köpa fika på planet så ta med matsäck... vilken flygplats flyger du från? Kan vara lite tidsödande att ta sig dit (om det är sthlm) bara.
    Från Stansted tar du tåget till Liverpool street, dom går jätteofta och kostar runt 200 kr och tar ca en halvtimme. Liverpool street är en ganska stor tågstation också, så dit du ska vidare sen kan du säkert åka därifrån utan att krångla dig in till London city...
    Trevlig resa!

• TRUTH

jättenkelt att ta sig från flygplatsen till london. går buss först ner till stationen sen får man åka tåg vidare..busenkelt. det var bra att flyga med dom.
    jag tror att om man tar reseförsäkring så kan man avboka osv, det gjorde inte vi=)
    mer vet jag inte. men det måste ju finnas den info du vill ha på deras sida

• Lilli77

Det ar viktigt att du kollar upp stationen dar ditt tag gar ifran, nan "London Central" finns namligen inte, det finns flera!!

Taget fran Stansted kommer in till Liverpool St Station och dar ifran sa kan du ta tunnelbana om du behover ta dig vidare till en annan station. Tror att det kostar ca £10 - 15.

Reseforsakring tar man for att fa hjalp om nat hander pa plats, om du skulle bli sjuk tex.

Tror att du har information om avbokningsregler pa RyanAirs hemsida.

Ha det sa kul i London!

• Karpet

Avbeställa biljetter kan man oftast inte göra, speciellt inte utan reseförsäkring. Läs på hemsidan så hittar du nog info.

Från Stanstead till London är det ganska långt men det finns kommunikationer, buss tror jag att det är.

Det finns ingen central station i London så kolla upp vilka stationer tåget går från samt kolla var flygbussen stannar. Har du tur så stannar de på samma ställen. Annars är inte tunnelbanan speciellt svår att åka heller om du skulle behöva ta dig från en station till en annan.

Jag har själv aldrig rest med Ryan Air men jag har inte hört några dåliga saker om dem. Det är ju det som är så bra med lågprisflyg, man förväntar sig inte så mycket.

• Lalalong

Har åkt med ryan flera gånger och det har aldrig varit något problem. Däremot kan jag inte svara på dina frågor om avbokning och reseförsäkring... eftersom jag varit säker på att jag måste åka de aktuella datumen oavsett om jag varit sjuk eller ej så har jag aldrig behövt bry mig om det där.... men jag tycker att deras hemsida är rätt bra, så troligen borde du kunna få bra information där.

Ang resa till London så beror det jätte mycket på var man ska. Liverpool St kan man åka till med tåg. Men det kan hända att man kan få byta tunnelbana sedan. Personligen hade jag rekomenderat dig att ta bussen istället (dessutom mycket billigare). Då kommer du Victoria Station som dels ligger väldigt centralt och dels har förbindelser med de flesta tunnelbane linjerna. restiden med bussen är ju dock längre.... har för mig att det tog 1 och en halv eller 1 timme och 45 minuter eller något sånt.

Lycka till med resan!!!

• Elsis

Om du ska vidare in till London så är det billigare att köpa tågbiljett till Liverpoolstreet ombord på planet. Du kan även köpa tur o retur, man betalar i pund. Från Liverpoolstreet station kan man enkelt åka vidare med tunnelbana åt flera håll.
    Tänk på att Ryanair ofta är väldigt noga med mängden bagage, man får betala för minsta övervikt. Kan vara bra att ha i minnet om man shoppar lite, de har ju ganska låga viktgränser för bagaget.

• Piri

Måste bara få påpeka (så där besserwisser-aktigt) att ingen av Ryanairs "svenska" flygplatser ligger i Stockholm. Den skandinaviska basen ligger i Nyköping, sen flyger de även till Västerås och till Göteborg. Den i Nyköping är inte alls besvärlig att nå, det går flygbussar dit från Stockholm (Cityterminalen), Skärholmen, Södertälje, Norrköping och Linköping.

Behöver jag påpeka att jag jobbat med turistinformation på Skavsta Flygplats (Nyköping)?!

För fridens skull kan jag väl även nämna att den heter Stockholm Skavsta Flygplats.

I övrigt.. Ryanair är ok att flyga med. Ett tips är att ta med fika då det inte serveras någon mat ombord, endast kaffe och dyra kakor. Ryanair är även kända för att landa för tidigt. Ytterst få gånger lander de i tid eller för sent, de landar nästan alltid lite före utsatt tid. Detta pga av de alltid tar till lite extra så att små oförutsedda händelser inte ska förstöra allt för mycket.

• Lalalong

Piri
    Som ett liiiitet pyttigt tillägg så flyger de även från/till Malmö

• utlandssvenska

Jag har flygit med Ryanair sedan 1999. Jag aker i genomsnitt hem med dom ca 3 ggr om aret. Nuforstiden KAN man boka om sin resa med dom men nar jag bokade fel (klantigt javisst!!!) sa kostade det lika mycket som att boka helt ny biljett sa det gjorde vi istallet!

Fran Skavsta flyger dom till Stansted och fran Vasteras till Luton. Jag gillar bade flygplatser. Har dock aldrig tagit mig med lokaltransport till Luton, alltid med bil.

Reseforsakring...ja det beror val pa om du har hemforsakring som tacker resan eller inte. Ta alltid med forsakringskasse ebviset om man reser inom EU. har i England for du da gratis sjukvard om nagot hander men dom transporterar ju inte hem dig gratis om nagot alvarligt hander som du kan fa om du har reseforsakring.

Dom KAN vara stenharda med sina 10 kg handbagage och 15 Kg incheckat bagage och jag skulle inte chansa. Da kan det bli dyrt!

Ha det sa trevligt i London!!!!

• Lacrima

Jag har för mig att du bara kan avboka biljetten om du har någon speciell anledning såsom sjukdom eller liknande.

Har precis som Jefa åkt med Ryan Air till Skottland. Tycker det var helt okej faktiskt.

• Rapunzella

Om jag minns rätt så var reseförsäkringen ungefär detsamma som avbeställningsskydd, men det ingick dessutom lite mer "reseförsäkringsgrejer", kommer dock inte ihåg exakt vad den innehöll.

Vi hade bokat biljetter + försäkringen (brukar aldrig ta sånt annars, tycker att hemförsäkringen räcker) och när jag blev inlagd på sjukhus så var det inga problem att få pengarna tillbaka. Dock så är det inte Ryan Air som betalar tillbaka pengarna, utan allt sköts av det danska försäkringsbolaget. Men det funkade!

• yohanna

en fråga - som jag inte lyckats hitta svaret till. flyger de från landvetter eller från säve?

• Lalalong

Har bestämt för mig att det är från Säve! Var det förr i alla fall, tror inte de ändrat!

• Lacrima

Yohanna:
    De flyger från Säve!

Svar på tråden Ryanair?