• Leah

Bisolvon (hostmedicin) om gravid?

Jag är superförkyld och har nu fått en jättejobbig och slemmig hosta. Var in på apoteket och köpte Bisolvon hostmedicin. Pratade med en kvinna ur personalen och förklarade att jag är gravid i 6:e månaden. Hon sa att "du kan ta den några dagar vid behov men inte under någon längre tid".

Nu är jag lite nojjig - är det verkligen ok att ta Bisolvon? Har försökt nå min MVC utan resultat...
    Nån annan som tagit Bisolvon på inrådan av bm eller läkare vid hosta under graviditet?

Tacksam för svar, det känns som jag hostar ut bebisen snart... :(

• Svar på tråden Bisolvon (hostmedicin) om gravid?
  • La Lola
    Baboll skrev 2009-10-16 13:15:11 följande:
    slå upp i FASS. www.fass.se
    Eller läs på bipacksedeln.

Kanonbra länk förövrigt!
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Leah

La Lola skrev 2009-10-16 13:54:29 följande:

Eller läs på bipacksedeln. Kanonbra länk förövrigt!
    Jo tack, jag har redan kollat fass och bipacksedel, jag tycker dock att det är en smula tvetydigt...

Bisolvon vid graviditet:
    "Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Man bör dock bara använda läkemedel under graviditeten om det är nödvändigt. Detta gäller speciellt under de första tre månaderna. Rådgör med din läkare om du är osäker."
  • La Lola
    Leah skrev 2009-10-16 14:14:26 följande:
    La Lola skrev 2009-10-16 13:54:29 följande: Jo tack, jag har redan kollat fass och bipacksedel, jag tycker dock att det är en smula tvetydigt... Bisolvon vid graviditet: "Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Man bör dock bara använda läkemedel under graviditeten om det är nödvändigt. Detta gäller speciellt under de första tre månaderna. Rådgör med din läkare om du är osäker."
    Jasså?
    Vad är det du undrar över?
  • Leah

Jamen, jag är ju nojjigast i hela världen! :)

Blir såklart misstänksam när man som gravid bara får använda den under ett par dagar. Är man icke-gravid kan man klunka på i två veckor!!

Hursomhelst, nu har jag tagit mig en slurk. Märker ingen skillnad än men det kommer förhoppningsvis.

• La Lola
    Leah skrev 2009-10-16 14:37:07 följande:
    Jamen, jag är ju nojjigast i hela världen! :) Blir såklart misstänksam när man som gravid bara får använda den under ett par dagar. Är man icke-gravid kan man klunka på i två veckor!! Hursomhelst, nu har jag tagit mig en slurk. Märker ingen skillnad än men det kommer förhoppningsvis.
    Vart står det om endast ett par dagar?
    Sitter o läser texten men det inte om jag missar det?
  • Leah

Det var enligt apotekstanten... Och hon ska väl veta eller?

• La Lola
    Leah skrev 2009-10-16 14:42:43 följande:
    Det var enligt apotekstanten... Och hon ska väl veta eller?
    Det är inte att ge sig tusan på.

Jag läste här oxå o kan inte se något om endast några dagar?
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0
  • Leah

Nej, det kanske var så att apotekstanten inte var helt hundra...
    Nåja, jag får ringa sjukvårdsupplysningen om ångesten kommer tillbaka...:)

Svar på tråden Bisolvon (hostmedicin) om gravid?