Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

    Brev till förlossningen efter förlorat barn?

    Förlorade mitt barn i fullgången graviditet för drygt 1 år sedan. Förlossingen gick bra och vi var kvar där ett dygn tillsammans med vårt barn. Nu så här efteråt tänker jag mycket på små saker som jag ej tyckte var bra från förlossningens sida i samband med vårdtillfället. Jag kan blir riktigt ledsen över hur lite stöd vi fick från personalen samt att dom ej informerade om vissa saker man har rätt till. All personal var snäll och trevlig men dom kunde ha gjort mycket mer för oss. Då var man ju i chocktillstånd och mitt upp i allt så då orkade man ju inte ifrågasätta så mycket men nu stör jag mig mycket på en del saker. Har någon därute känt samma sak och tagit upp det med ansvarig för förlossning t ex via brev dit? Hur har det emottagits? Är det bara fjantigt att skriva till dem så här långt efteråt? Ibland funderar jag om jag ska skriva en insändare i lokaltidningen istället och berätta om felaktigheter i bemötande och vad förlossningspersonalen bör tänka på i sådana här situationer. Jag är INTE ute efter att hänga ut någon enskild personal! Jag blir så ledsen när jag tänker på all tid jag förlorat med vårt barn pga felaktig information från sjukhusets sida. Hur skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Brev till förlossningen efter förlorat barn?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-16 19:02:47 följande:
    Förlorade mitt barn i fullgången graviditet för drygt 1 år sedan. Förlossingen gick bra och vi var kvar där ett dygn tillsammans med vårt barn. Nu så här efteråt tänker jag mycket på små saker som jag ej tyckte var bra från förlossningens sida i samband med vårdtillfället. Jag kan blir riktigt ledsen över hur lite stöd vi fick från personalen samt att dom ej informerade om vissa saker man har rätt till. All personal var snäll och trevlig men dom kunde ha gjort mycket mer för oss. Då var man ju i chocktillstånd och mitt upp i allt så då orkade man ju inte ifrågasätta så mycket men nu stör jag mig mycket på en del saker. Har någon därute känt samma sak och tagit upp det med ansvarig för förlossning t ex via brev dit? Hur har det emottagits? Är det bara fjantigt att skriva till dem så här långt efteråt? Ibland funderar jag om jag ska skriva en insändare i lokaltidningen istället och berätta om felaktigheter i bemötande och vad förlossningspersonalen bör tänka på i sådana här situationer. Jag är INTE ute efter att hänga ut någon enskild personal! Jag blir så ledsen när jag tänker på all tid jag förlorat med vårt barn pga felaktig information från sjukhusets sida. Hur skulle ni ha gjort?
    Jag beklagar verkligen sorgen! Jag har inte upplevt samma sak, men jag tror ändå att det är bra att skriva ett brev till dem. Det skulle inte förvåna mig om de tycker att det är bra att du hör av dig. Såna ställen tror jag är bra på att ta kritik. Så skriv till dem!
  • Anonym

    jag tycker som många andra definitivt att du ska skriva ett brev till förlossningen.

    alla som jobbar med "service" bör tycka att feedback är bra. om du vill och vågar tycker jag att du skall skicka med dina kontaktuppgifter. Om de är seriösa och vill ha en möjlighet att göra bättre återkommer de till dig och möter din kritik.

    Tidningen kan du skicka till skulle du inte få gehör. Undvik att gå till tidningen först! kan skapa en väldigt konstig situation och som de kan bli väldigt ledsna och hamna i enorm försvarsställning ifall de inte har en möjlighet att se över kritiken först. Tro mig, jag vet. Nu jobbar jag inte med ett serviceyrke som har att göra med liv och död på det sättet, men de gången vårt bemötande hamnat i tidningen har det känts väldigt orättvist eftersom man inte kommit till oss först o jag är säker på att vi hade löst det för kunden.

  • Anonym

    Om du orkar skriva ett brev, så gör det!
    Jag kommer själv mkt i kontakt med både förlossning och BB i mitt jobb och personalen där får oerhört lite feedback på vad dem gör. Att ta hand om en familj i er situation, som förlorat sitt barn, är jättesvårt och 99% av alla som jobbar där är otroligt måna om att det ska bli så bra som möjligt men vet inte alltid hur dem ska göra. Så de kommer att bli tacksamma över ditt brev, jag lovar!

  • Anonym

    Beklagar din ofattbara sorg.

    Jag väljer att skriva anonymt eftersom jag själv arbetar i sjukvården.

    Det är en mycket bra idé att skriva brev. Kanske det till och med kan vara bra att skriva två brev, ett helt personligt helt utlämnande för dig själv där du kan ta med "allt" och ett annat lite mer "neutralt" med fokus på vården, sistnämnda skickar du till avdelningschefen.

    Om du kan komma med helt konkreta tips och genomförbara tips om hur personalen kan göra för att förbättra omhändertagandet nästa gång de ställs inför liknande situation kan du bidra till att utveckla vården.

Svar på tråden Brev till förlossningen efter förlorat barn?