• Kaffetjej

2 månaders ålder - hur är era barn?

Min dotter fyllde två månader i tisdags (13/10) och nu är jag nyfiken på hur era 2-månaders bebisar är.

Dottern har inga riktiga rutiner än till sin kontrollfreak till morsas fötret ;). Ena dagen kan hon sova massor, nästa lite. Hon äter m 2-4h mellanrum. Ammar och ger ersättning men håller nu på att övergå helt till ersättning efter 2 mån med slit. En natt har hon sovit 6,5 h i sträck, men det vanliga är att hon sover 2-4h i sträck för att sen få mat.

Lillan vill vara nära och bli buren, i sjal eller sele eller åka vagn för att somna. Hon somnar även vid bröstet eller flaskan. Vägrar tyvärr ta napp. Vissa kvällar är hon riktigt skrikig, övertrött och vi kan få kämpa i timmar med att få ner henne i sängen. Hon kan somna i famnen men vakna när vi lägger ner henne.

Hon har sovit oroligt sista veckan. Gnäller och slänger sig hit o dit i sömnen, håller en annan vaken då man tror att hon vaknat.

Hon ler och gör små ljud ifrån sig när hon är glad. Hon älskar skötbordet, kan ligga där utan blöja läänge och snacka med en eller sin mobil. Hon kan roa sig i babygymmet eller babysitter en stund men vill sen ha omväxling och bli underhållen. Hon har skrattat två gr .

Att ligga på mage gillas vissa dagar, andra är det pest. Nacken har hon inte full kraft i än.

Hon väger nog ca 5kg och är ca 59 lång (gissar, ska til bvc på måndag). När hon föddes vägde hon 3140g och var 48cm.

Nu är jag nyfiken på era småttingar!

• Svar på tråden 2 månaders ålder - hur är era barn?
  • Flickan och kråkan

Låter som en alldeles väldigt normal liten skruttis på 2 månader

Båda mina är äldre - snart 22 månader resp. 6 månader. Njut . De växer så fort!

• jojobus

Hej.
    Min 2 månaders bebis är nästan exakt som din.. Så det beteendet är nog väldigt normalt i den åldern :D
    Jag längtar tills man kan få rutin på deras nattsömn . Nu är de lite si och så med den. Hon sover bra men hon vill helst vara vaken tills vi går och lägger oss. Hur gör din?

• LoCa

Hej!
    Jag har en 2-månaders tös, född 7/8 , vilket var lite för tidigt hon vägde då 2445 g och var 46 cm lång och hon har nu vuxit 10 cm och väger 4,7 kg (i torsdags). Jag känner igen mig i din beskrivning.
    Ena dagen är hon vaken nästan hela tiden, andra dagen sover hon istället. Hon äter med 2-4 h mellanrum (jag hel ammar). Hon äter 2 ggr/natt.
    Hon kan roa sig själv i babygymmet en stund och i babysittern. Vill ena dagen bli buren hela tiden, men inte andra. Hon brukar le mycket när man pratar med henne =)
    Hon kan stöka en hel del på kvällarna, så jag har försökt ge lite ersättning då så hon ska vara nöjd längre, men det vill hon inte ha (trotts att hon fick det i början eftersom hon kom för tidigt så hade inte min mjölk kommit igång än).
    Jag saknar också rutinerna.

• Miosmamma

Här är en till med halv stökiga kvällar. Hon har haft en hel del ont i magen så jag var på behandling för kolik i 1 vecka och nu är det mycket bättre.
    Hon sover bra på nätterna om hon sover jämte mej. Då vaknar hon bara för att äta men somnar om direkt igen. Hon äter 2 ggr per natt och med 2 - 4 timmars mellanrum på dagarna. Hon får oftast ersättning en gång per kväll.
    Hon är inte nöjd några längre stunder när hon är själv, ibland ligger hon på skötbordet eller i soffan en stund men hon gillar mest att bli buren.
    Jag saknar att ha kvällarna för oss själva igen! Jag måste ju gå och lägga mej med henne och amma henne för att hon ska somna inför natten...
    Hon hatar nappen!

• Melly

Jag tycker att det är lite synd att flera skriver att ni längtar efter rutiner och verkar tycka att det är så jobbigt med era helt normala små bebisar. För att dom inte vill ligga själva eller att dom vill amma tätt och bli burna.

Försök att njuta utav era bebisar istället och följ bebisarnas rytm. Dom växer sååå fort så att plötsligt så kommer dom att börja krypa och sen går dom och snart så är dom på dagis hela dagarna och sen börjar dom skolan

Det är faktiskt helt normalt att 2 månaders bebisar inte har några fasta rutiner. Och det är helt normalt att dom vill amma tätt och att dom har stort behov utav närhet och inte vill ligga själva. Men det är en kort tid utav era liv som det är såhär så passa på och gosa och njut.

Skit i klockan ni är ju föräldralediga för att ha tid för era små bebisar inte för att hinna städa eller handla eller en massa annat Utan njut utav den här tiden i livet för att den kanske aldrig mera kommer tillbaka.

• Nosslis

Kaffetjej: Din dotter låter exakt som min, fast min är kanske lite mer ledsen av sig, har inte så många glada perioder per dag tyvärr. Annars exakt som din!

• Carolina1988

Hej! Min son fyller 2 mån den 19:e. Han väger 5,5kg och är 59c m lång.
    Han somnar i regel vid 21 och vaknar vid 6 när hans pappa går till jobbet. Då äter han och somnar om igen till kl9 ungefär. :)
    Han äter både ersättnig och bröstmjölk som jag pumpar ut. Sen han började få ersättning i flaska vägrar han att amma. Jag tror att min mjölk började att sina när han började att sova hela nätterna. Kan de vara så?
    På dagarna så gymmar han, äter och snackar med mig.. På eftermiddagen har vi mystund och han ligger på mitt bröst och sover.
    Han ler mer och mer för varje dag :)
    Är det någon som har förslag på hur man kan aktivera en 2 månaders?

• Krusbär

Kaffetjej: Här är en till (född 14/8) som låter precis som din!

Carolina: Vår kille kräver mycket aktivitet men det som funkar bäst är att bära omkring honom i lägenheten och titta på saker. Det kan vara vad som helst, till exempel att pappa håller honom när jag lagar mat i köket. Men man får inte stå stilla tyvärr, så det krävs en del energi av föräldrarna...

• GizmooGirl

Min son blev två månader igår. Han vägde 3965 g och var 52 cm när han föddes. Nu väger han närmare sex kg och är snart 60 cm lång. Han ammar enbart.

Vi har ganska fasta rutiner, men det är lillkillen själv som har valt dem. Lillen somnar oftast runt 24 för natten. Sedan sover han till halv sju - åtta i ett sträck innan det är dags för amning. Efter det somnar vi om lite till för att äta nästa gång mellan 10-elva någon gång. Sedan kliver vi upp. Sedan äter han oftast runt ett, fyra och sex, för att under kvällen äta betydligt oftare innan han somnar för natten. Han sover även en del under dagen men är alltid vaken från sju-åtta på kvällen tills han ska sova. Vi lägger honom i hans säng och han somnar där medan vi sitter och tittar på honom. Han ligger i sitt babygym ett tag innan det blir tråkigt. Annars brukar han ligga på en kudde i soffan och så leker vi lite eller "läser bok" för honom. Han är oftast en nöjd snäll bebis som inte skriker så mycket. Har dock haft en del gaser, men lite minifom hjälper ganska bra.

Nu verkar det däremot som han har kommit in i en tillväxtperiod. Han kan börja illskrika helt hysteriskt för ingenting, vilket han aldrig gjort tidigare. Man ser också att han äter lite mer och att närhetsbehovet har ökar.

• saraemma

Va kul att läsa om era 2-månaders! Min pojk är ju nästan exakt som era barn! Han var 2 månader den 10/10 och väger 7kg och är 62 cm lång, en stooor kille alltså! Jag gick över tre veckor med honom så han var stor från början. Han ammar varannan till var fjärde timme, får tillägg en del kvällar och sover ca sju timmar i sträck på natten. På dagen sover han bäst i vagnen när vi är ute och går, inne vill han bara sova ihop med mig... han sover hos mig på natten för då sover vi bäst! När han är vaken gillar han skötbordet bäst! Att ligga på en filt under baby-gymmet är kul en stund och baby-sittern en liten stund... Annars vill han gärna bli buren! Kvällarna är ofta lite skrikiga...

Svar på tråden 2 månaders ålder - hur är era barn?