• Nygge

Hur få i Movicol?

Jag har en 3-åring med ganska kraftig och långvarig förstoppning. Vi har utretts någorlunda hos barnläkare, barnkirurg och tarmterapeut. Hittills har vi provat Lactulos, Importal och nu har vi fått Movicol (neutral) utskrivet. Det smakar ju verkligen inte gott, saltsmaken verkar svårdold! Hur har ni lyckats få i era barn det? Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur få i Movicol?
  • hajdie

Du kan blanda movicolen i saft det kanske blir lite bättre. Vi gör så till mina gamla på jobbet. Eller be läkaren att skriva ut forlax i stället. Samma sak som movicol men med smak i stället. Lycka till

• Nygge

Tack hajdie! Vi har provat ett par safter men det har inte fungerat. Ska kolla Folax på FASS, men just nu verkar det vara något fel på sidan.

• hajdie

Ha ha ha jag upptäckte precis att jag hade stavat fel. det heter Forlax. hoppas att det blir bättre. Ni har inte provat inolaxol det är ett pulver som man kan strö på gröt tex. Fungerar oxå på samma sätt som movicol, finns receptfritt på apoteket.

• xangla

Vi hade också jättesvårt att få i vår son movicol så vi la i lite socker, som vi nu försöker trappa ner på varje gång. I början fick han dricka med sugrör vilket han tyckte var lite roligare.. Movicolen har hjälpt vår son jättemycket, vi prövade först lactulos som ej hjälpte. Lycka till!

• Nygge

Tack xangla! Vi kanske ska försöka med extra socker i morgon bitti. Vi är inte rädda för socker alls just nu. Hellre flera kilo socker än klyx varannan dag ...

• mmn1
    Nygge skrev 2009-10-17 22:23:52 följande:
    Tack xangla! Vi kanske ska försöka med extra socker i morgon bitti. Vi är inte rädda för socker alls just nu. Hellre flera kilo socker än klyx varannan dag ...
    Har ni prövat att ha det i lite fruktyougurt? De ska ju ges med ett halvt glas vätska men ge med så lite som möjligt och låt sonen dricka ett glas på sidan om istället. Jag tycker att ni ska be om att få forlax istället, är i stort sett samma sak men de smakar sött och är mkt lättare att dricka. Det är inte gott men godare än movikol och skulle tro att det är lättare att dölja i saft.
  • skruttan8

Om ni tar det i ett glas med söt god juice så känns ingen skillnad i smak.

• Turvann

Jag blandar den i välling

• värmlänningen

Vi blandar den i oboy, det fungerar för vår kräsna tjej!

• Nygge

Tack för förslag! Toppen! (och jag tar gärna emot flera tips!)

I morse provades välling och efter protester serverades vällingen med extra socker. Det gick någorlunda, d v s mer än hälften gick i ... dock under mycket "stimulans" (= för tillfället tävlingar av varierande slag)

Hmm, Oboy har vi inte druckit något än, men det kan kanske vara värt ett försök. Mjölk i alla former är rätt populärt eftersom vi försöker hålla nere intaget lite för att inte stoppa upp ännu mer.

• 3mamman

Forlax ska väl bara smaka lätt citrus, kanske går bättre?

• Helly78

Blandar i apelsin-jucie... Det smakar ingenting och det funkar kanon..

• Turvann
    Nygge skrev 2009-10-18 13:13:13 följande:
    Tack för förslag! Toppen! (och jag tar gärna emot flera tips!)I morse provades välling och efter protester serverades vällingen med extra socker. Det gick någorlunda, d v s mer än hälften gick i ... dock under mycket "stimulans" (= för tillfället tävlingar av varierande slag)Hmm, Oboy har vi inte druckit något än, men det kan kanske vara värt ett försök. Mjölk i alla former är rätt populärt eftersom vi försöker hålla nere intaget lite för att inte stoppa upp ännu mer.
    Blanda absolut inte i välling eller i mjölk. Det ger inte den effekten som det skall.
    +att mjölk kan vara stoppande.
  • Nygge

Faktum är att vi har fortsatt blanda det i välling och med ca 2 2/3 påse per dag uppdelat på morgon och kväll har vi nu inte klyxat på snart en månad. Fantastiskt!(peppar, peppar). Varken mjöl eller mjölk är ju laxerande naturligtvis, men i lagom mängd och i en varierad kost är de för de flesta inte heller stoppande i någon högre utsträckning enligt den dietist vi varit i kontakt med. (Den barnläkare vi först hade kontakt med kunde dock inte nog påpeka hur mycket vi skulle hålla oss borta från mjölk, välling och pannkakor. Vi väljer dock att följa dietistens linje då hon verkade ha betydligt mer både kunskap och erfarenhet om just kost vid förstoppning.)

Varifrån har du hört dina råd?

• En helt vanlig mamma

Vi blandar i vällingen och det fungerar bra.

• Turvann
    Nygge skrev 2009-11-25 23:52:24 följande:
    Faktum är att vi har fortsatt blanda det i välling och med ca 2 2/3 påse per dag uppdelat på morgon och kväll har vi nu inte klyxat på snart en månad. Fantastiskt!(peppar, peppar). Varken mjöl eller mjölk är ju laxerande naturligtvis, men i lagom mängd och i en varierad kost är de för de flesta inte heller stoppande i någon högre utsträckning enligt den dietist vi varit i kontakt med. (Den barnläkare vi först hade kontakt med kunde dock inte nog påpeka hur mycket vi skulle hålla oss borta från mjölk, välling och pannkakor. Vi väljer dock att följa dietistens linje då hon verkade ha betydligt mer både kunskap och erfarenhet om just kost vid förstoppning.) Varifrån har du hört dina råd?
    Blandade det i vällingen i början utan resultat. Fick reda på genom barnmottagningen som i sin tur kontaktade tillverkarna av movicol. Som sa att det skall man absolut inte göra och att man måste blnada det enligt anvisningen på förpackningen och aldrig tillsatta det i något varmt eller i mjölk.
Svar på tråden Hur få i Movicol?