• Anonym

Irriterande att få ut mindre lön än den som jobbar svart!

Ja, jag vet att det är mer värt att vara laglig ov osv. Men det stör mig ändå lite att en en person får ut några tusen mer än mig i månaden för samma jobb för att hon jobbar svart!
    Vill absolut inte att personen ska råka illa ut med skattemyndigheten eller så, då det är min kompis. Men lite störande är det....
    Men hur fasiken slutar jag irritera mig över det??

• Svar på tråden Irriterande att få ut mindre lön än den som jobbar svart!
  • Maskot

Fast du investerar ju i framtida pension, sjuk och arbetslösförsäkring, det gör inte din kompis!

• Anonym

Visserligen...det är ju väldigt bra förstås. Hade inte tänkt på det sen jag fick veta vad hon får

• Lena

Du betalar även för vård, skola, polis, lokaltrafik, vägar mm något som hon bara snyltar på.

Jag tycker du borde tala om för henne vad som det betyder att hon arbetar svart.

• systersandra

Om din kompis får barn får hon bara 180 kr om dagen,jobbar du vitt får du betydligt mer,likaså blir hon sjuk-innan sjukersättning.
    Hon kan bli sparkad på dagen.Ingen försäkring om något händer i arbetet.Ingen pension..
    Att jobba svart är endast en tillfällig grej,något man gör en period i livet om man nu någonsin gör det.

• Anonym (pension)

Man kan dela den totala lönen i tre delar, en fjärdedel är arbetsgivaravgifter (försäkringar för dig som arbetstagare), en fjärdedel är skatt (sjukvård, skola osv) och hälften får du ut i handen (ungefärligt).

Din kompis som jobbar svart får ut mer pengar i handen eftersom hon (eller hennes arbetsgivare) inte betalar vare sig skatt eller arbetsgivaravgifter. Det innebär att hon inte får någon pension, ingen sjukförsäkring, låg föräldrapenning osv osv. Hon bidrar heller inte till den skola, vård och omsorg som vi har.

Din kompis borde stoppa in allt "extra" hon får dels i pension, dels i buffert för om det händer henne något (sjuk, gravid osv)
    Fast det bästa är ju såklart att jobba vitt!

• Saadie

Hur kan hon få ut mer för att hon jobbar svart?

Arbetsgivare brukar ge lägre löner till de som jobbar svart.

jaja

Tänk så här ts; den här anställningen kan hon inte skriva i sin cv, och fortsätter hon att jobba svart så blir det svårt vid pensionen.

Folk som jobbar svart livet igenom brukar börja svettas när de närmar sig 40...

• Anonym

VI får samma timlön (vi jobbar extra, då vi båda studerar), men jag betalar skatt, hon gör det inte. Så hon får ca 40 kr mer i timmen ut än jag får.
    Men som ni säger, jag får igen det om jag blir sjukskriven, pensionen osv
    Känns bättre nu med min "låga" lön

Saadie
    Ja, jag trodde också hon skulle få lägre lön iom att det är svart. Fick veta idag att det är samma, eftersom chefen går efter avtalet som finns om lägstalön

• Anonym (pension)

Anledningen till att din kompis får mer än du är som sagt att hon inte betalar skatt. Men det blir ändå billigare för arbetsgivaren eftersom den inte betalar någon arbetsgivaravgift, som (normalt) ligger på över 30%.
    Det blir alltså billigare för arbetsgivaren, plus att det är enklare eftersom det inte behöver redovisas i skattedeklaration varje månad eller årslönebesked och underlag för arbetstagarens deklaration.

"problemet" för arbetsgivaren att betala ut svart lön är att den också måste få in svart inkomst i företaget eftersom lönen inte kan redovisas som avdragsgill utgift. En arbetsgivare som betalar ut svart lön fifflar alltså inte bara med lönerna utan även med sina andra redovisningar och bokföring.
    Mycket oseriöst om du frågar mig!

Svar på tråden Irriterande att få ut mindre lön än den som jobbar svart!