Mina läppar- aj! Varför får jag ingen hjälp?
Hej Ts!
Hur ser det ut runtom din mun? Är huden röd och irriterad där också?
Det finns en hudsjukdom som heter Perioral Dermatit, huden blir då röd, fnasig, irriterad och det kan se ut som huden "veckar" sig lite eller bli lite sårigt och som pyttesmå blåsor.
Och det kan komma på en väldigt liten yta, som en ärta ungefär, eller också på en större yta.
Detta drabbar främst drabbar unga kvinnor, det kan även komma runt näsan och heter då Perinasal Dermatit.
Jag har haft en hel del kunder med detta problem, man får det av t.ex starka rengöringar, halsdukar/polotröjor el av sin partners skäggstubb.
Jag tror att Locobasekrämen kan förvärra lite eftersom den är ganska fet och tilltäppande, vaselin är en mineralolja och också tilltäppande.
Sen får man absolut inte ta kortison eftersom Perioral Dermatit förvärras av det.
Vad jobbar din hudterapeut med för produkter? Jag skulle nog rekommendera dig någon produkt med mjölksyra i (Pha-syra) som hjälper att läka ut detta och föra ner fukten djupare ner.
I.d.Bare Minerals har fantastiska läppglans som inte innehåller fetter, mineraloljor el konserveringsmedel. Dom funkar jättebra som läkande fuktgivande produkt.
Men hör med din hudterapeut, hoppas det fixar sig!