Någon som kan svara på frågor om munherpes?
Börjar sakta men ofrivilligt inse att jag fått munherpes.
Sambon har haft detta sedan han var liten och får det kanske två gånger om året. Jag aktar mig alltid noga och har klara mig.. tills nu. *suckar*
Förra veckan var vi på Irland och han fick utslag, vi köpte en herpessalva och jag höll mig på säkert avstånd.
Men imorse vaknade jag med två små blåsor på läppen som blivit värre under dagen.
Kan komma ihåg att vi pussades EN gång innan vi tänkte oss för och detta har tydligen resulterat i mina underbara nya komisar på läppen.
Har läst lite på internet nu men kan inte finna svar på tre frågor jag har.
1* Om man pillar på blåsan (vilket man ska låta bli, jag vet men det är så SVÅRT) och sedan pillar sig i ögat... kan detta då resultera i att man får ögonherpes? Ögonherpes ska vara ovanligt vad jag förstår, kan man smitta sig själv med sitt munherpes upp i ögonen?
2* Blåsorna ska ju brista, bilda skorpa och sedan försvinna. Kan man påskynda förloppet genom att ta hål på blåsorna själv med tex. en väl rengjord nål och sedan hålla området så rent som möjligt tills skorpa bildats?
3* Har salvorna som finns på apoteket tex. Anti och Vectavir någon större effekt?
Vore tacksam för svar. Är desperat efter allt som kan påskynda snuskisarna att försvinna. Dom sticker, är ivägen och är framförallt jättefula!