• Ciccin3

Någon som kan svara på frågor om munherpes?

Börjar sakta men ofrivilligt inse att jag fått munherpes.

Sambon har haft detta sedan han var liten och får det kanske två gånger om året. Jag aktar mig alltid noga och har klara mig.. tills nu. *suckar*

Förra veckan var vi på Irland och han fick utslag, vi köpte en herpessalva och jag höll mig på säkert avstånd.
    Men imorse vaknade jag med två små blåsor på läppen som blivit värre under dagen.

Kan komma ihåg att vi pussades EN gång innan vi tänkte oss för och detta har tydligen resulterat i mina underbara nya komisar på läppen.

Har läst lite på internet nu men kan inte finna svar på tre frågor jag har.

1* Om man pillar på blåsan (vilket man ska låta bli, jag vet men det är så SVÅRT) och sedan pillar sig i ögat... kan detta då resultera i att man får ögonherpes? Ögonherpes ska vara ovanligt vad jag förstår, kan man smitta sig själv med sitt munherpes upp i ögonen?

2* Blåsorna ska ju brista, bilda skorpa och sedan försvinna. Kan man påskynda förloppet genom att ta hål på blåsorna själv med tex. en väl rengjord nål och sedan hålla området så rent som möjligt tills skorpa bildats?

3* Har salvorna som finns på apoteket tex. Anti och Vectavir någon större effekt?

Vore tacksam för svar. Är desperat efter allt som kan påskynda snuskisarna att försvinna. Dom sticker, är ivägen och är framförallt jättefula!

• Svar på tråden Någon som kan svara på frågor om munherpes?
  • CB72

1) Nej,, det gör det inte.

2)Nej inte det heller.. Köp Vektavir på apoteket,, å smörj på DIREKT då du får känningar av munsåren, dvs innan dom blommar upp. Man känner som en slags stickning/prrning på stället där blåsan vill blomma upp.. Smörja direkt så kommer inga blåsor. För har blåsan redan blommat upp,, så tryck inte sönder den,, (sprider sig å det blir fler) låt den läka ut av sig själv.

3)Vectavir funkar.

• Ciccin3

Tack!

Har använt Vectavir under dagen men var väl lite sen eftersom det redan var blåsor när jag vaknade. Fattade dessutom inte galoppen på en gång utan trodde bara att det var vanligt munsår tills sambon gjorde mig påmind om hans herpes som härjade i förra veckan.

Men jag fortsätter med Vectavir då, det känns lite skönare iaf för stunden när man stryker på det.

• Mamma till LovaLo

På fråga 2: Min sambo brukar ta hål på blåsorna med en rakhyvel... och direkt efter ta på stark parfym m mycket alkohol i. Då torkar blåsorna ut och ersätts av ett sår som läker fort, funkar alltså för honom.

Jag har själv munherpes som spridit sig till näsan, om det beror på att jag har varit där och pillat eller om jag bara haft otur låter jag vara osagt men jag tror nog ändå man kan föra viruset vidare till andra ställen på kroppen.
    Använder också vectavir.

• Ciccin3

Oj parfym låter läskigt, det innehåller ju massa konstiga grejer. Hade tänkt att ta hål på dom och badda med ahlsolsprit eller liknande... kan det vara något kanske?

• Mamma till LovaLo

ja bara det renar och torkar ut så!

• Jag älskar Flora

3) Healip är bäst. Skynda dig och smörj, då hinner det inte bli några blåsor utan det försvinner bara.

• Jenny S

Alla antivirala salvor är skit!
    Effekten kommer av att man smörjer så ofta så man håller området mjukt. Dvs det stramar inte och spricker upp lika lätt.

Om det ska ha effekt så ska man smörja minst 70ggr/dag för att få den rätta koncentrationen. Ändå räknas det inte som tillräckligt.
    Alla antivirala medel skall ha en viss koncentration i blodet för att verka virushämmande och det gör inte dessa. Punkt!

Det fungerar mao lika bra att smörja med nån vanlig mjukgörande salva på läppen 6-8gg/dag!

• Madicken och Lisabeth

Hejsan,

Min optiker har sagt att det visst kan smitta från mun till öga om man inte är försiktig och detta tror jag stämmer.

Jag gjorde ett arbete i skolan om herpes för många år sedan och då läste jag att det faktiskt kunde smitta till andra ställen på kroppen så som ögon, underliv och öppna sår även om det finns flera olika sorters herpesvirus och det ena är mer vanligt på ett ställe än det andra. Men detta uteslöt ändå inte att de kunde få fäste på andra platser än där de var mest förekommande.

Personligen har jag provat det mesta och det enda som jag tycker påskyndar förloppet är att dricka mycket vatten, äta nyttigt så att magen är i balans och se till att vila och ta det lugnt.

Jag smörjer inte längre med krämer, etc, tycker inte att det fungerar men om såret är öppet och vätskar sig brukar jag ta en bomullstuss med ansiktsvatten med alkohol eller desivon på och hålla mot såret en stund. Inbillar mig att det torkar ut som någon skrev ovan.

Jag hade dock aldrig tagit hål på blåsorna med en nål men det är för att jag är så rädd för att smitta något annat område i huden med viruset...

Detta var mitt komplement till ovanstående. Lycka till och hoppas att det går över snart.

• Ciccin3

Tack för många kloka svar... ska försöka göra det bästa av det här. Någon skrev att salvorna inte fungerar och någon skrev att Healip är jättebra. Då kan det ju iaf inte skada att testa den under blåsornas gång.

Rädslan att det ska sprida sig är stor så jag ska försöka pilla lite mindre och struntar i att ta hål på blåsorna.
    Ska också testa att badda med sprit när dom spruckit.

Tack alla ni för att ni tog er tid!

Svar på tråden Någon som kan svara på frågor om munherpes?