• Anonym (v17)

Gravid o läcker urin

Käns som jag är 70+ Är gravid o läcker urin verkar det som. Har ju alltid trosskydd på mig men det käns obehagligt o ofräscht! Är detta vanligt? Jag tycker att det är sååå pinsamt o ta upp det med min bm men jag kanske blir tvungen

Dessutom svettas jag nått otroligt

• Svar på tråden Gravid o läcker urin
  • Anonym (en till)

Ytterligare en här som började läcka vid nysningar, hostningar, kräkningar (jättekul när jag mådde tokilla i början av graviditeten! ) osv. Tog upp det med bm, som sa att det är vanligt när kroppen förändras inför förlossningen. Enligt henne var det tyvärr inte så mycket att göra under graviditeten, mer än att fortsätta med knipövningar, utan vänta ut tills kroppen återgår mer till det normala efteråt.

• Anonym (En till :()
    Anonym (v17) skrev 2009-10-17 21:41:52 följande:
    Anonym (En till :() skrev 2009-10-17 21:37:16 följande: Förstår hur du tänker och tycker att du är super stark som bestämt dig. Jag måste förhandla med mig själv Tror jag också kommer vinna mot mig själv till slut när jag inte står ut. Jag har använt trosskydd sen jag var 13-14 år och aldrig haft svamp men jag förstår din oro. Jag byter trosskydd rätt ofta, säkert 2-3 gånger per dag och nu när detta började sker det säkert 4-5 gånger. Våra bm har säkert varit me om mycket men man tror liksom att vissa saker inte händer en själv och när det väl händer har man svårt o ta det.
    ja absolut man vill ju inte tro att detta händer men nu är det ju tyvärr så.
    Oki, skönt att du aldrig har haft problem med svamp, jag har rätt lätt att få det tyvärr :(
    Ge dig själv tid så tror jag du kommer våga ta steget sen och ta upp detta med din bm
  • Weezy

ja jag har haft samma bekymmer och är nu i vecka 31 .. det är mindre jobbigt nu men glöm nte att du har ett ganska stort tryck på den lilla blåsan...lycka till!

• k girl

Anonym (v17) skrev 2009-10-17 19:55:56 följande:

kniper det gör jag så ofta jag kommer på det, jag kissar rätt ofta tycker jag. Jag brukar läcka när jag reser mig hastigt, går fort mm. Det är inga stora mängder men det käns. Jag blir nästan gråtfärdig o vill bara ställa mig i duschen på direkten. Det luktar ju inte illa för jag byter ju trosskydd ganska direkt Nu är jag bara i v17 hur i sjutton ska detta bli sen *rädd*Har beställt trosskydd från tena...
    Jag hade jätteproblem med att hålla tätt när jag var i vecka 17-20 ungefär. Dels handlade det om hur barnet låg, men också om att trycket neråt var så ovant. Nu är jag i vecka 34 och har alltså betydligt mer att bära på, men enda gången det kan komma något är om jag är kissnödig och samtidigt nyser. Det behöver alltså inte bli värre, det kan bli betydligt bättre.
  • Anonym (v17)
    k girl skrev 2009-10-18 10:33:26 följande:
    Jag hade jätteproblem med att hålla tätt när jag var i vecka 17-20 ungefär. Dels handlade det om hur barnet låg, men också om att trycket neråt var så ovant. Nu är jag i vecka 34 och har alltså betydligt mer att bära på, men enda gången det kan komma något är om jag är kissnödig och samtidigt nyser. Det behöver alltså inte bli värre, det kan bli betydligt bättre.
    Skönt att höra!!
  • k girl

Ett tips jag fick av barnmorskan var att hålla upp magen lite när jag går på toa, men även att resa mig upp lite sedan jag tömt blåsan så att man kan tömma den ordentligt. När bebisen pressar på kan det tydligen bli så att man inte kan tömma blåsan riktigt varpå den kan bli lite irriterad och att man läcker därför. Så jag försöker att inte ha så bråttom när jag går på dass.

• Giafia

Här är en till som fått läckage under min andra graviditet. Först kändes det chokande sedan frågade jag fler vänner som fått 2 barn och de sa att de haft samma problem.
    Jag har även nämnt det för min bm som sa att det var vanligt och att jag skulle ta upp det efter förlossningen om inte läckaget försvann.

• Anonym (v17)

Nu så har jag pratat med min bm. Det gick smidigare än jag trode. Idag kom så lite prover. Finns riktigt bra grejer. Vill bara säga att hjälp finns o få o att det verkar vara hur vanligt som helst.

• Anonym (gravid)

Du är INTE ensam!!! Inget du behöver ta upp med BM, hon kommer ändå inte kunna göra något. Det är bara att bita ihop och använda trosskydd eller liknande. Det blir bättre när bebisen är född. Svetten får man helt enkelt tvätta bort typ tre fyra gånger per dag... Tro mig, jag vet. Jag är gravid med mitt fjärde barn..

Glöm inte att knipa efter förlossningen bara!

• Anonym (.....)

Här är en till.
    Fast här kommer det nån droppe eller två när bebisen trycker hastigt mot blåsan. Inte alltid man hinner knipa emot.
    Läste i en tidning att det kan underlätta att tömma blåsan helt om man lutar sig lite lätt frammåt

Kan tillägga att det är första barnet och jag är i vecka 31.

min bm tog upp det med mig innan det började. Så jag var förberädd och hade börjat med knipövningar innan..

• Anonym (v17)

Uttryckte mig lite klumpig såg jag nu. Jag har fått prover på skydd vilka är super bra. Finns i olika storlekar. Det går ju åt 5-6 trosskydd per dag vilket blir rätt dyrt i längden. Dessa får man tydligen gratis via landstinget.

Svar på tråden Gravid o läcker urin