• Beth5

Lågt östradiol, regelbunden mens. Klimakteriet?

Jag är 42 år och har varit sjukskriven i ca ett halvår för extrem trötthet och depression (utmattningsdepression). Jag har provat SSRI och SNRI-preparat utan nämnvärd effekt. Är så slut och kraftlös att jag får lägga mig flera ggr om dagen. En endokrinolog har nu tagit en massa hormonprover och det visade sig att mitt
    s-östradiolvärde var under 50 (referensintervall 100-500). Övriga prover verkade ok förutom test/SHBG kvot som var något förhöjt. Jag har regelbunden mens och har alltid haft det. Har gått upp väldigt mycket i vikt de senaste åren och får plötsliga svettattacker i ansiktet. Får inte träffa endokrinologen förrän om två veckor och min allmänläkare säger att hon inte förstår vad mitt låga östradiolvärde kan bero på, utan hänvisar till mitt återbesök hos endokrinologen. Jag känner att någonting ät allvarligt fel med mig. Kan jag ha hamnat i klimakteriet trots att jag har regelbunden mens? Snälla någon som känner igen sig eller vet något? Är så orolig.

Beth

• Svar på tråden Lågt östradiol, regelbunden mens. Klimakteriet?
  • isisisis

Du kan ju be om att få ta resterande prover för att säkerställa.
    Detta är mina prover jag tog i samband med detta.

s-TSH 1,8 mIE/L Referensområde 0,30-4,0

s-T4, fritt 15 pmol/L Ref.omr. 12-22

s-TPO-ak 8 kIE/L Ref.omr.

• isisisis

• isisisis

• isisisis

s- Östradiol 190 pmol/L

s- FSH 9,0 IE/L

s- LH 6,3 IE/L

s- Testosteron 2,0 nmol/ L

• Beth5

Isisisis, tack.

Mina andra provsvar är:
    s-FSH är 7,3 E/L
    s- LH 7,3 E/L (samma som FSH)
    s-Prolaktin 18 (ska vara under 20)
    s-IGF-1 115 (100-267)

Har du regebunden mens?

• Beth5

En fråga till Isisisis, vad fick du för diagnos?

Mitt s-testosteron var förresten 2,1 (ska vara under 3), SHBG 30 (30-90) och s-testo/SHBG-kvot 0,07 (ska vara under 0,06).

• Sommarblom

Be att få kolla FSH och LH ifall du inte redan gjort det. Men det låter lite konstigt att ha regelbunden mens och ändå vara i klimakteriet. Jag är ingen expert på det området, men själv fick jag väldigt oregelbunden mens när jag drabbades av för tidigt klimakterium. En del sköldkörtelrubbningar ger ju liknande symtom med svettningar osv, så det är nog bra att ta de proverna som isisis föreslår, ifall du inte redan gjort det.

I trådstarten här kan du läsa lite mer om FSH:

www.familjeliv.se/Forum-7-132/m46906567.html

Här kan du läsa om för tidigt klimakterium:

www.nichd.nih.gov/health/topics/Premature_Ovarian_Failure.cfm

• isisisis
    Beth5 skrev 2009-10-18 11:26:22 följande:
    Isisisis, tack. Mina andra provsvar är: s-FSH är 7,3 E/L s- LH 7,3 E/L (samma som FSH) s-Prolaktin 18 (ska vara under 20) s-IGF-1 115 (100-267) Har du regebunden mens?
    Ja,jag har alltid haft regelbunden mens.
    Jag trodde ett tag jag också hade kommit i klimakteriet,för jag hade också svettningar ibland.
    Men inget annat tyder på det.
    Kanske var det stress inför IVF behandlinagr och annat som utlöste det.
    Jag tog mina prover när jag var 42 också tror jag.
    Nu är jag 44.Har fortfarande regelbunden mens,men nu är jag gravid.
  • isisisis
    Beth5 skrev 2009-10-18 11:30:14 följande:
    En fråga till Isisisis, vad fick du för diagnos? Mitt s-testosteron var förresten 2,1 (ska vara under 3), SHBG 30 (30-90) och s-testo/SHBG-kvot 0,07 (ska vara under 0,06).
    Jag fick diagnosen att allt såg bra ut.
    Inget klimakterie i sikte
  • Sommarblom

Beth 5: Vi skrev våra inlägg samtidigt, så jag hann inte se att du redan tagit FSH-provet. Det låter konstigt att vara i klimakteriet med så pass lågt FSH.

• Beth5

Tack för era svar. Nu känner jag mig lite lugnare, men fortfarande konstigt att jag hade så lågt östadiolvärde. Kul att höra att du är gravid Isisisis

• isisisis

Tack
    Du kanske kan äta lite mer mat som innehåller naturligt östrogen?
    Googla och kolla lite

Kan nog vara så att nivåerna växlar också.
    kanske vore det ide att ta om provet om ett tag?

Man kan skjuta upp "klimakteriet" genom att röra på sig och äta bra mat

Jag kollade mitt TNF-alfa (också något som ibland ökar med åldern)och det sjönk från 11,5 till 5,6.
    Det bästa är om det inte överstiger 4.
    Det sjönk genom att jag ökade promenaderna och drack tomatjuice varje dag

• Beth5

Intressant. Det ska jag verkligen göra och ytterligare ett bra skäl att röra lite mer på sig Ska be läkaren kolla TNF-alfa också.

• isisisis
    Beth5 skrev 2009-10-18 12:54:15 följande:
    Intressant. Det ska jag verkligen göra och ytterligare ett bra skäl att röra lite mer på sig Ska be läkaren kolla TNF-alfa också.
    Ja Lycka till
    Tänkte bara säga att det kan vara svårt att få provet taget.
    Det heter serum.tnf -alfa.
    Men det är egentligen bara intressant om man vill bli gravid.
    Har man högt värde brukar det behandlas med blodförtunnare.
Svar på tråden Lågt östradiol, regelbunden mens. Klimakteriet?