• Beth5

Lågt östradiol, regelbunden mens. Klimakteriet?

Jag är 42 år och har varit sjukskriven i ca ett halvår för extrem trötthet och depression (utmattningsdepression). Jag har provat SSRI och SNRI-preparat utan nämnvärd effekt. Är så slut och kraftlös att jag får lägga mig flera ggr om dagen. En endokrinolog har nu tagit en massa hormonprover och det visade sig att mitt
    s-östradiolvärde var under 50 (referensintervall 100-500). Övriga prover verkade ok förutom test/SHBG kvot som var något förhöjt. Jag har regelbunden mens och har alltid haft det. Har gått upp väldigt mycket i vikt de senaste åren och får plötsliga svettattacker i ansiktet. Får inte träffa endokrinologen förrän om två veckor och min allmänläkare säger att hon inte förstår vad mitt låga östradiolvärde kan bero på, utan hänvisar till mitt återbesök hos endokrinologen. Jag känner att någonting ät allvarligt fel med mig. Kan jag ha hamnat i klimakteriet trots att jag har regelbunden mens? Snälla någon som känner igen sig eller vet något? Är så orolig.

Beth

• Svar på tråden Lågt östradiol, regelbunden mens. Klimakteriet?
  • Beth5

Isisisis, tack.

Mina andra provsvar är:
    s-FSH är 7,3 E/L
    s- LH 7,3 E/L (samma som FSH)
    s-Prolaktin 18 (ska vara under 20)
    s-IGF-1 115 (100-267)

Har du regebunden mens?

• Beth5

En fråga till Isisisis, vad fick du för diagnos?

Mitt s-testosteron var förresten 2,1 (ska vara under 3), SHBG 30 (30-90) och s-testo/SHBG-kvot 0,07 (ska vara under 0,06).

• Beth5

Tack för era svar. Nu känner jag mig lite lugnare, men fortfarande konstigt att jag hade så lågt östadiolvärde. Kul att höra att du är gravid Isisisis

• Beth5

Intressant. Det ska jag verkligen göra och ytterligare ett bra skäl att röra lite mer på sig Ska be läkaren kolla TNF-alfa också.

Svar på tråden Lågt östradiol, regelbunden mens. Klimakteriet?