cellförändringar i magen = cancer?
Hej,
Jag är en ung tjej på 27 år som genomgått en ganska omfattande medicinsk utredning på grund av diverse skumma symptom som trötthet, vitaminbrist och oförklarlig viktnedgång. Till sist så var det dags för gastroskopi för att kolla om jag hade gastrit.
Efter några veckor så fick jag träffa min husläkare och han sa att man hade upptäckt små sår och tyvärr även cellförändringar i min mage på gastroskopin. Nu måste jag göra om gastroskopin inom en månad för att se så att det inte utvecklats till en tumör. Vill verkligen slippa för jag hatar dessa undersökningar, men läkaren sa att jag måste.
Jag känner mig förvirrad och orolig. Vad betyder egentligen cellförändringar? Är det ett förstadium till cancer? Kan jag redan ha cancer? Kan förändringarna utvecklas till en tumör på en månad? Hur vanligt är det att ha cellförändringar i magen? (vet att det är vanligt i livmodern men att det inte är lika med cancer)
Jag är extra orolig eftersom läkaren sa att det är ovanligt att man ser sådana förändringar hos unga personer vilket verkar stämma när jag har googlat runt lite på egen hand. I många fall gör man inte gastroskopi på personer under 50 eftersom man ytterst sällan hittar något....då tänker jag att det måste vara nått djävulskap i mig.
Samtidigt sa läkaren att det inte behövde vara cancer, att cellförändringarna kunde vara orsakade av för mycket treoätande och att jag inte skulle gå och oroa mig allt för mycket. Men hur fasiken kan man låta bli?
Oavsatt vad cellförändringarna beror på så ändrar väl inte det att de finns där.....och för mig betyder det cancer eller risk för cancer.
Finns det någon här som erfarenhet eller kunskap om detta så skulle jag bli tacksam. Har anhöriga med vårdkunskap och de har reagerat med ganska stor oro, men alla vägrar säga rent ut vad det kan handla om.
Nu googlar jag och försöker få input från folk på forum, kan inte släppa det hela.