• TjutandeRosen

Alkofri, egen glögg

Vill ha tips på kryddning till sv.vinbärssaft så det blir glögg (alkoholfri).

• Svar på tråden Alkofri, egen glögg
  • MBert

Nja, det ska vara mer glöggkryddor än så. Jag har aldrig gjort egen glögg men nog brukar det vara de vanliga pepparkakskryddorna, dvs ingefära, nejlika och kanel. Sen kan man nog ta även kardemummakärnor. Och så en massa socker...

Du kan säkert hitta recept på nätet.

• MBert

Det här hittade jag:

Chaufförsglögg
    Ca1 liter

5 dl svartvinsbärsdryck
    5 dl äppeljuice
    1 dl vatten
    1/2 dl russin
    1 liten bit torkad ingefära
    5 kryddnejlikor
    1 kanelstång

• Petris o Limpan

finns det inte att köpa färdigblandade kryddor bland kryddorna i affären, typ Kockens?

• MBert

Vill man göra det själv från grunden så behövs väl inte färdiga kryddblandningar och man slipper de tillsatser som annars finns i kryddblandningar.
    Satsa på en bit färsk ingefära och hela kryddnejlikor som får puttra ihop med det andra. Sila av och häll upp på flaskor. Det blir säkert jättegott.

• TjutandeRosen

Tack MBert!! ska prova! Japp, du har helt rätt, vill för en gångs skull prova eget, brukar blir godare då iaf, och man slipper div konstiga tillsatser. Saften har nämligen kokat själv ;). Det blev rätt mkt saft, därför känns det skoj att göra egen glögg av det.

• MBert

Återkom gärna med resultatet.
    Jag blir lite sugen att prova på själv, fast jag inte har någon egentillverkad svartvinbärssaft...

Svar på tråden Alkofri, egen glögg