• camizz

någon som fått, prematur barn..?

ligger inne på östra sedan onsdags... är i vecka 24+2 har massa sammandragningar å verkar som bebisen vill komma ut snart.. tyvärr, de dom hittat är en infektion och ja är insatt på antibiotika. är så rädd för allt, har två snitt sedan innan å kommer denna snart så måste ja föda vaginalt vilket gör mej jätte rädd, vill ha alla råd om prematur barn osv, träffade en barnläkare i ´går å han säger att de är 60% chans för min bebis att överleva nu.. tacksam för alla råd å grejer!! mvh camilla

• Svar på tråden någon som fått, prematur barn..?
  • Abrakadabra

En bekant till mig har fött prematurt så jag har lite koll om än ytlig.

Jag tror att det är en fördel att du redan står under övervakning för risk att föda prematurt, det betyder bl.a. att de kan medicinera för att snabba på lungornas utveckling (tror att man brukar ge kortison?), vilket annars brukar vara ett problem vid prematur födsel.
    Om det blir prematur födsel får man ofta beräkna att ligga kvar på neonatal ungefär så lång tid som resterande graviditet skulle ha varat (i ert fall skulle det alltså betyda ca 15 veckor).

Det är vad jag spontant kommer på.

• camizz

japp så är det, ja har fått full dos kortison för bebis lungor, träffade barnläkare i går så har fått lite fakta!

• Abrakadabra

Jag håller tummen för att allt går bra! Hoppas också att någon med egen erfarenhet ser din fråga och svarar. Alltid skönt att få prata med någon som har varit i samma situation.

Lycka till!

• MaraBella Korpfot

Har en prematur som är född 30+5 så jag har ingen riktig erfarenhet av dom riktigt små barnen men visst är det bra att du redan är under övervakning. Då vet dom redan i förväg mycket mer om hur barnet mår när det kommer ut. Och du har fått kortison vilket ger stor skillnad.

Överlevnadsprocenten vet jag inte riktigt men den är beroende av så mycket mer än bara hur långt gånget barnet är.

Angående hur länge man blir kvar på sjukhuset så brukar man säga att man ska räkna med att vara kvar åtninstonde till BF, och ju minder barnet är desto större ör risken att dom behöver vård längre än så. Hemgångstid är också mycket beroend på hur långt ni bor från sjukhuset och på hur avanserad hemsjukvåsr som finns tillgänglig där ni bor.

Under kategorin förälder finns det ett ganska aktivt forum för prematurbarn.
    www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-142/
    Där finns det flera som har varit eller är i samma situation som du och som kan svara på frågor och ge stöd både nu och senare när barnet är fött.
    Jag föreslår att du tittar in där.

Hoppas din lill stannar kvar länge ännu.
    Försök att inte oroa dig för mycket, jag vet att det är svårt, och tag det en dag i taget. Varje dag räknas.

• Tette86021

vad menas med prematur?

• KatjaKaj

Min dotter är född i vecka 24+5. Jag förstår vad du går igenom. Jag blev inlagd på sjukhuset i vecka 24+1. Det är jätte jätte bra att dom hunnit ge dig kortisonsprutorna.

Vi har en underbar vård i sverige , och läkarna är extremt duktiga. För min dotter har allt gått väldigt bra hon föddes 26 juni i år men skulle varit här den 10 oktober.
    Vi fick lämna sjukhuset den 7 september. Hon vägde 760g när hon föddes och nu väger hon 4,3 kg.

Om du vill ha stöd och råd så kan du alltid gå in på Ept forumet under prematurbarn här på familjeliv.
    Där finns det massor av människor som är och har varit i din situation.

Har du några frågor eller bara vill prata så är det bara att skriva till mig. Jag håller alla tummar för att din bebis stannar ett bra tag till. Kram

• camizz

hej alla .
    Ronja föddes i går 24+3 , 770 gram 34 lång. men är en stål tjej..
    tänkte bara skriva de å tack för de ni skrivit måste landa lite är fortfarande i chock!

• Lizzyzz
    camizz skrev 2009-10-21 09:11:17 följande:
    hej alla .Ronja föddes i går 24+3 , 770 gram 34 lång. men är en stål tjej..tänkte bara skriva de å tack för de ni skrivit måste landa lite är fortfarande i chock!
    hoppas allt kommer gå jätte bra för er!!

Kram
  • Abrakadabra

Grattis till din dotter camizz!
    Det låter bra att hon är en ståltjej. Håller tummen för er!

• Proletariatet

Grattis till din dotter!
    Jag har en flicka som föddes i v.24+1 i november 2006, hon fyller alltså tre år nu snart Hon vägde 615 gram och var 29,5 cm lång.
    Låg i respirator ganska länge och har opererat ductus och gjort laseroperation på båda ögonen.
    Hon är en pigg och glad tjej och de enda problemen hon har idag är förkylningsastma.
    Vi var nyss på uppföljning och Tyra låg lika som genomsnittsbarnet i allt, lite före med talet och 10-12 månader före med finmotoriken!

Fråga gärna om du undrar över något, jag tipsar också om EPT-tråden som finns under förälder-prematurbarn här på familjeliv.
    Håller tummarna för att allt ska gå bra med er lilla Ronja!

• SaraahM

Hej!
    jag födde en dotter för snart 3 månader sen i v 28+6
    Låg i kuvös 2 veckor sen fick vi ha henne i eget rum på sjukhuset i 4 veckor .
    Hon vägde 1410 å var 38 lång.
    Hade inga som helst problem , fått lite extra vitaminer bara . Hon mår hur bra som helst förutom att tarmarna krånglar lite ibland men det gör dom på nästan alla barn .

Förhoppningsvis gick allting bra för dig med bebis osv !

• Sunkiissed
    camizz skrev 2009-10-18 13:42:53 följande:
    ligger inne på östra sedan onsdags... är i vecka 24+2 har massa sammandragningar å verkar som bebisen vill komma ut snart.. tyvärr, de dom hittat är en infektion och ja är insatt på antibiotika. är så rädd för allt, har två snitt sedan innan å kommer denna snart så måste ja föda vaginalt vilket gör mej jätte rädd, vill ha alla råd om prematur barn osv, träffade en barnläkare i ´går å han säger att de är 60% chans för min bebis att överleva nu.. tacksam för alla råd å grejer!! mvh camilla
    Hejsan!

Jag fick mina tvillingar i v24+4. De vägde ca 650g o var 31 cm.
    Vi fick komma hem när de var i v 36+4 så allt har gått jättebra för oss.
    Även fast det var upp o ner o en tuff period.
    Jag födde båda med benen ner o de tyckte jag gick bra,
    Detta är mina första barn så jag har ju inget att jämföra med.
    Undrar du något är de bara att fråga!!

Lycka Till! Kram.
Svar på tråden någon som fått, prematur barn..?