• år78

silja line ?

nån som åkt med siljas båt till helsingfors
    finns det nåt bad för ungar där? är det en bra båt ?

• Svar på tråden silja line ?
  • mm m

Vet inte omdet finns barnbad men har för mig att det finns bassäng och bubbelpool. Är helnöjd med deras båtar, tycker att de är de klart bästa båtrna med högst standard

• Kickan76

Ja det finns en stor bubbelbads avdelning längst upp på båten. Ingen vanlig pool men flera bubbelpooler. En mysig avdelning, tror även att det fanns en liten rutschkana för barn. Jag har jobbat på Silja Symphony som går till Helsingfors och har även kryssat flera gånger och det är riktigt fina båtar! =)
    Så ni ska självklart åka och ni kommer inte att ångra er!
    Trevlig resa! (Symphony och Serenade är likadana så det spelar ingen roll vilken av dem ni åker.)

• år78
    Kickan76 skrev 2009-10-18 19:23:03 följande:
    Ja det finns en stor bubbelbads avdelning längst upp på båten. Ingen vanlig pool men flera bubbelpooler. En mysig avdelning, tror även att det fanns en liten rutschkana för barn. Jag har jobbat på Silja Symphony som går till Helsingfors och har även kryssat flera gånger och det är riktigt fina båtar! =)Så ni ska självklart åka och ni kommer inte att ångra er!Trevlig resa! (Symphony och Serenade är likadana så det spelar ingen roll vilken av dem ni åker.)
    ok är dom bättre än birka?
  • myran82

Jag har åkt med silja omkring en fem gånger & jag älskar den båten. Fräsch och lite lyxig känsla tycker jag.

har åkt andra färjor också till finland och till tallin men ingen slår siljas båtar =)

• Kickan76

Birka har jag faktiskt aldrig åkt ännu. Skillnaden är nog mest storleken och sen att känslan är härlig på Helsingforsbåtarna med sina "gågator" och hytter då man kan ha fönster ner på gågatan, brukar barn tycka är roligt att sitta o spana vid! =) Sen kan man heller inte jämföra med Birka som enbart går till Åland och är en 24 timmars kryssning och Silja till Helsingfors är på 36 timmar med 2 nätter ombord. Att då kunna ta sig i land en sväng på dagen i Helsingfors är mysigt. Även lekrummet på Helsingforsbåtarna är stora o bra, med även dataspel rum.

• år78

tack för svaren

tänkte mest om kan bli utråkad så länge ombord
    är maten dyr ?

• SVejsan

Enklare cafemat 60-100 kr.

Annan mat hittar du uppgifter om här ( nu tog jag Serenade som exempel):
    www.tallinksilja.com/sv/ships/serenade/restaurants/

Varför inte ett smörgåsbord åt ena hållet?

Uttråkad? Nja man har så kul man gör sig... Dans,shower, karaoke, frågesporter osv Typiskt kryssningsprogram fanns här:

www.tallinksilja.com/NR/rdonlyres/91D9896C-F6B3-4983-98B7-3D555D853A38/0/Sere_fiswe_193110_lowres.pdf

Och om man jämför med Birka så är det två helt olika grejor... Mer finnar/ryssar på Silja, ibland har man upplevt det stökigare på siljabåtarna men det beror på vilka dagar man åker. Vi har upplevt de större båtarna mer opersonliga så det är olika vad man uppskattar...

• Kickan76

Båtarna till Helsingfors är stora med flera butiker än bara tax free, det finns nog att göra och flera olika restauranger. Buffè, à la carte, grillrestaurang och skaldjursrestaurang och sen kaffeterian med lite enklare mat. Priserna varierar och är väl ungefär som att äta ute här hemma.
    De större båtarna till Helsingfors är lugnare och det åker mera barnfamiljer med dem, Åbo båtarna är mera för festande ungdomar enligt mig.

Svar på tråden silja line ?