• Grodans mamma

Ta bort tråd efter tandställning?

jag hade tandställning i 2 år,har nu haft tråd bakon tändena efteråt i 9 år. nu är det dags att ta bort den då den har gått sönder! tänkte ringa tandregleringen imorgon.

någon som haft likadant,som varit över 20 när du fick ta bort tråden?
    fick du betala för det???

• Svar på tråden Ta bort tråd efter tandställning?
  • Trollmor 86

När jag var på det sista besöket hos min tandläkare som hade hand om tandställningen sa han till mig att jag fick välja om han skulle ta bort den då eller om jag ville ha kvar den och sen få betala för att ta bort den, men han rekommenderade att den skulle sitta minst 5 år men gärna längre så jag har min kvar och får betala sen när den ska bort.

Så jag antar att du måste betala tyvärr...

• Miss Maya

Jag har frågat tandläkaren hur länge man ska ha den. Eller två t.o.m.
    De har svarat att man ska ha den så länge den sitter fast. Den dag den börjar lossna så tar man bort den.

Jag har haft min i nio år nu. Hade ett ex för massa år sedan som då var 28. Han hade nog haft sin i långt över tio år.

• Grodans mamma

okej.. då är det väl bara att le,se glad ut och betala då..
    ingen som vet vad det kan kosta??

• Mael

När min ena (ahr både uppe och nere) lossnade på ett ställe (efter ca 7 år) fäste min vanliga tandläkare upp den igen och jag har fortfarande kvar dem (har nu haft dem i 10 år). För min del får de gärna sitta lika länge till. Lider inte av dem alls. Minst 5 år sa de i alla fall när de satte dit dem från början...

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • undrar

Bara liten varning.. Jag hade min tråd bakom tänderna i minst 7 år, sen tog de bort den, TYVÄRR. Idag har mina två framtänder flyttat på sig lite, som de såg ut innan. =( Jag som hade såå perfekta tänder efter rälsen. Så irriterande, de kunde väl sagt att det fanns risk att tänderna fortfarande kunde flytta sig, då hade jag aldrig tagit bort tråden.
    Så nu måste jag sova med plastskena över tänderna för att de inte ska flytta på sig ännu mer. Den fick jag betala - 1500:- Och om jag har glömt att sova med den i några dagar så är det jättetrögt och sätta in den, så tänderna flyttas tydligen rätt snabbt i min mun

• Grodans mamma
    undrar skrev 2009-10-18 20:48:11 följande:
    Bara liten varning.. Jag hade min tråd bakom tänderna i minst 7 år, sen tog de bort den, TYVÄRR. Idag har mina två framtänder flyttat på sig lite, som de såg ut innan. =( Jag som hade såå perfekta tänder efter rälsen. Så irriterande, de kunde väl sagt att det fanns risk att tänderna fortfarande kunde flytta sig, då hade jag aldrig tagit bort tråden.Så nu måste jag sova med plastskena över tänderna för att de inte ska flytta på sig ännu mer. Den fick jag betala - 1500:- Och om jag har glömt att sova med den i några dagar så är det jättetrögt och sätta in den, så tänderna flyttas tydligen rätt snabbt i min mun
    vad fick du betala för att ta bort den då?
    ja,jag vet att det finns en risk att tänderna flyttar sig.. hoppas verkligen inte mina gör det.. annars känns ju liksom alla år med tandställning och tråd helt onödigt..
  • Miss Maya

Vad du får betala vet jag inte exakt, men en vanlig undersökning går på ca 600-700, så räkna med det iaf. Kanske de tar mer iom att det är ett ingrepp de måste göra. Det är ju inte avancerat direkt, men ja, bättre att vara förberedd och sedan bli positivt överraskad.

• Miss Maya

Men jag undrar lite, varför måste man ha en sådan skena nertill? Varför är det så stor riska att de tänderna flyttar på sig annars? Jag hade ju tandställning både uppe och nere men fick bara en sådan här fastlimmad sak nertill när de tog bort tandställningarna. Varför inte upptill då?

• Grodans mamma

Miss Maya skrev 2009-10-18 20:50:34 följande:

Vad du får betala vet jag inte exakt, men en vanlig undersökning går på ca 600-700, så räkna med det iaf. Kanske de tar mer iom att det är ett ingrepp de måste göra. Det är ju inte avancerat direkt, men ja, bättre att vara förberedd och sedan bli positivt överraskad.
    sant.. får fråga imorgon när jag ringer..
    fan,har ju inte råd igentligen.. har dessutom en visdomstand som bråkar,som jag lär få operera bort! :( och 4 hål! :(
    och jobbar typ inget,bra kombo,inte..
  • Miss Maya

Aj då... Ja, det är ju inget att hymla om att det kostar en del att gå till tandläkaren. Jag hade fyra hål nyss, det kostade mig långt över 4000 kr. Och nu krånglar en av de tänderna, så jag måste förmodligen göra en rotfyllning som kommer kosta precis lika mycket som allt det andra tillsammans förut... Men väntar du, så lär det bli värre. Och DYRARE! En rotfyllning kan gå på 5000 kr! Så det vill du verkligen inte råka på! Då är det bättre att bita i det sura äpple och laga dem genast.

Man kan ju få avbetalning hos tandläkaren också!

Grodans mamma skrev 2009-10-18 20:52:52 följande:
    Miss Maya skrev 2009-10-18 20:50:34 följande: sant.. får fråga imorgon när jag ringer.. fan,har ju inte råd igentligen.. har dessutom en visdomstand som bråkar,som jag lär få operera bort! :( och 4 hål! :( och jobbar typ inget,bra kombo,inte..
  • undrar
    Grodans mamma skrev 2009-10-18 20:50:16 följande:
    vad fick du betala för att ta bort den då?ja,jag vet att det finns en risk att tänderna flyttar sig.. hoppas verkligen inte mina gör det.. annars känns ju liksom alla år med tandställning och tråd helt onödigt..
    Jag minns tyvärr inte vad det kostade. Tror inte det är såå vanligt att tänderna flyttar sig, men mina ville tydligen väldigt gärna göra det, tyvärr upptäckte jag det ganska sent också, och då blev det en smärre chock. En tandläkare som jag pratade med, hon hade skeva tänder, hennes hade också flyttat sig berättade hon efter att hon haft räls.
  • Grodans mamma

Miss Maya skrev 2009-10-18 20:55:50 följande:

Aj då... Ja, det är ju inget att hymla om att det kostar en del att gå till tandläkaren. Jag hade fyra hål nyss, det kostade mig långt över 4000 kr. Och nu krånglar en av de tänderna, så jag måste förmodligen göra en rotfyllning som kommer kosta precis lika mycket som allt det andra tillsammans förut... Men väntar du, så lär det bli värre. Och DYRARE! En rotfyllning kan gå på 5000 kr! Så det vill du verkligen inte råka på! Då är det bättre att bita i det sura äpple och laga dem genast. Man kan ju få avbetalning hos tandläkaren också!
    jag kommer får ge 3000 för mina 4 hål. plus 1500-2000 för att operera bort visdomstanden. :( och nu tråden.. jättekul när man inte har jobb,inte..
  • Grodans mamma

på fredag fick jag tid för att ta bort tråden på tandregleringen. frågade vad det skulle kosta,de gick på tiden sa de,men de trodde det skulle bli det minsta-275 kr. helt överkomligt! :)

Svar på tråden Ta bort tråd efter tandställning?