• brawny

Vi som har svårt att bli gravida i Västerås - 13:e tråden

Dags för ny tråd igen - den 13:e i ordningen!

Det här är tråden för alla västmanlänningar som har svårt att bli gravida och får eller ska få någon typ av behandling. Vi går på Fertilitetsmottagningen, KL eller någon annan mottagning/klinik.

Om du står inför din första kontakt eller femte ivf, spelar ingen roll.
    Alla är välkomna!
    Vi peppar och stöttar varandra i kampen för ett plus.

Detta är vår 13:e tråd.

Våra tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m14193019.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m16874638-1.ht
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m19914887.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m23022073.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m26190624.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m28874162.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m31587710.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m34247976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m36825116.html
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-11-261/...
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42957193.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m45677693.html

• Svar på tråden Vi som har svårt att bli gravida i Västerås - 13:e tråden
  • Tinisen08
    Trollmamma till 4 skrev 2009-11-05 12:46:13 följande:
    Hej!Jag fick oxå Dr J idag Jag har ätit en en halv kur å hade 2 st äb ena va 18 mm den andra va 19 mm å vi fick inte sexförbud slemhinnan va 8 mm så allting såg bra ut.. I Januari ska jag äta en halv kur i 3 dagar å Vul efter det å så skulle jag hinna med en kur i Mars oxå..I mina papper stod det att vi skulle få IVF tidigast i Maj nästa år (Dr L beslut)men Dr  J sa att det förstog han inte utan det ska bli i April.. Varför vi fick ni sexförbud?? Förstod inte riktigt..Känns väldigt ledsamt att du ska må så här Många kramar till digPS: Har du kort ljust hår å en gråaktig jacka??
    Vi fick sex förbud pga. att det är 3 äggblåsor som troligtvis släpper samtidigt. Men vi håller tummarna för att jag inte ägglossar i helgen och att dom då på måndag kan suga bort en äggblåsa. Det är en lång chansning men då känns inte denna månad helt bortkastad.
    Ja våra alternativ är pergo och då reglera dosen så att jag inte blir överstimulerad och annars så kan vi välja att gå privat att göra ivf. Men det är inte det att jag vill göra ivf, för det tror jag alla helst slipper utan att det inte känns som att pergo hjälper. Det känns snarare så som att vårat problem är att få det att stanna kvar!
    Den gången jag blev gravid med pergo så låg jag i sängläge i nästan 2veckor pga. en ögonlaseroperation. Sedan när jag väl började jobba igen( jobbar på ett servicehus) så fick jag kort där efter mf. plussade i v. 5+3 och fick missfall i v.7, det är mkt tunga lyft och så. Jag försöker att jobba ergonomiskt och inte lyfta tungt, men ibland är det svårt att undvika.

Jag har en svart jacka(kanske ser lite grå ut) och inte jätte kort hår, fast det var uppsatt, lugg. =) Det var kanske du som satt utanför och väntade när jag kom ut. Hade tid kl.9.00, hade skrivit upp tiden på två olika ställen och den ena hade förskjutits 30min! Tur att man lägger in påminnelsen på mobilen rätt!

Håller tummarna för er. Fick du ta älspruta eller ska du invänta...borde väll lossa när som??
  • Anna76

Vad tråkigt Tinisen! Hoppas att det inte varit ÄL på måndag då. Inte för att det hjälper nåt vidare, men det *är* tungt att inte lyckas bli gravid. Alla har svackor!! Det är ok att gråta tycker jag, men det kanske kanske kan hjälpa att prata med kuratorn också?

Jag har fått tid för FET i Uppsala på tisdag (efter 90 min i telefon! rekord?) Bara att hoppas på att vår enda femdagarseskimå klarar upptiningen...

• Trollmamma till 4
    Tinisen08 skrev 2009-11-05 14:02:29 följande:
    Vi fick sex förbud pga. att det är 3 äggblåsor som troligtvis släpper samtidigt. Men vi håller tummarna för att jag inte ägglossar i helgen och att dom då på måndag kan suga bort en äggblåsa. Det är en lång chansning men då känns inte denna månad helt bortkastad.Ja våra alternativ är pergo och då reglera dosen så att jag inte blir överstimulerad och annars så kan vi välja att gå privat att göra ivf. Men det är inte det att jag vill göra ivf, för det tror jag alla helst slipper utan att det inte känns som att pergo hjälper. Det känns snarare så som att vårat problem är att få det att stanna kvar!Den gången jag blev gravid med pergo så låg jag i sängläge i nästan 2veckor pga. en ögonlaseroperation. Sedan när jag väl började jobba igen( jobbar på ett servicehus) så fick jag kort där efter mf. plussade i v. 5+3 och fick missfall i v.7, det är mkt tunga lyft och så. Jag försöker att jobba ergonomiskt och inte lyfta tungt, men ibland är det svårt att undvika.Jag har en svart jacka(kanske ser lite grå ut) och inte jätte kort hår, fast det var uppsatt, lugg. =) Det var kanske du som satt utanför och väntade när jag kom ut. Hade tid kl.9.00, hade skrivit upp tiden på två olika ställen och den ena hade förskjutits 30min! Tur att man lägger in påminnelsen på mobilen rätt! Håller tummarna för er. Fick du ta älspruta eller ska du invänta...borde väll lossa när som??
    Okej du hade 3 äb jag läste bara 2 st.. Läste för fort{#lang_emotions_undecided} Hoppas du inte ägglossar så att dem kan ta bort en äb på måndag då..

Jag har aldrig fått Älsputa å behöver inte det sa Dr J varför vet jag inte.. Han sa nåt om att inte riskera att ändå 3 ägg släpper just för att jag hade en tredje på gång men den va för liten för att kunna ägglossa själv å skulle jag då få en spruta så är det risk för att 3 släpper istället för bara dem 2 jag har.. Måste vara den anledningen tycker man?

Va inte jag som satt där jag kom dit Kl 9.25 å då hade du nog hunnit gått.. Javistt är det tur att man ställer in påminnelse ibland

Tack för tumhållningen jag håller tummarna för er oxå
  • Trollmamma till 4
    Anna76 skrev 2009-11-05 15:56:35 följande:
    Vad tråkigt Tinisen! Hoppas att det inte varit ÄL på måndag då. Inte för att det hjälper nåt vidare, men det *är* tungt att inte lyckas bli gravid. Alla har svackor!! Det är ok att gråta tycker jag, men det kanske kanske kan hjälpa att prata med kuratorn också? Jag har fått tid för FET i Uppsala på tisdag (efter 90 min i telefon! rekord?) Bara att hoppas på att vår enda femdagarseskimå klarar upptiningen...
    Spännande Håller tummarna
  • brawny

Tinisen: Hoppas att du inte får ÄL i helgen då. Håller tummarna. Det är frustrerande att "missa" ett försök o man får vara ledsen för det.Och för hela den här barnlöshetsgrejen. Jag har gått o pratat, dock inte med kuratorn på lasarettet. Om du är intresserad o veta var så kan du inboxa mig så kan jag berätta mer. Det har i alla fall hjälpt mig MASSOR! Kanske kan det vara bra för dig med?

Majjsan: Good luck där hemma då (för visst förstod jag det rätt att ni INTE fått sexförbud?)!

Anna: Vad roligt att det är dags för FET! Inte många dagar kvar till tisdag.

Nu ska jag gå o ge mig den andra sprutan. Hoppas det går lika enkelt idag... :-P

Ha en trevlig kväll alla!

• Tinisen08

Tack alla! Ja visst får man ha svackor, men Dr J har jag hört att han har lagt försök på is då han har tyckt att man behöver gå hos kuratorn innan man får fortsätta försöka.
    Är livrädd att det ska hända oss. Det är ju inte så att jag går runt och mår dåligt varje dag osv. Utan det är mera när man får negativa besked, som tårarna kommer fort, tyvärr. Jag önskar jag kunde hålla det inom mig tills jag kommer hem, men det går inte.
    Förut var det mera så att jag var depprimerad och bitter, men inte sedan jag började på akupunkturn och fick kroppen i balans. Jag har saker i livet att glädjas åt och försöker att inte utsätta mig för saker som jag vet gör mig upprörd.

Tycker det verkar som att DrJ och dr L jobbar ganska olika??

Anna76: Lycka till med FET. Men att du orkade sitta i telefon kö i 90minuter, jag hade nog blivit galen. Kan ju hoppas att du hade högtalar telefon så du slapp ha den emot örat hela tiden! =)

brawny: tack för tippset. Men just nu klarar inte våran ekonomi nå mera dyra utgifter. Om det inte är något som inte kostar??Går redan på akupunktur á 400kr gången, men det är det värt...då jag mår SÅ mycket bättre och att kroppen är i balans.
    Lycka till med sprutorna och akta blodkärlen, kan bli fin fina blåmärken om man prickar! =) Tycker det är läskigt att ge sig själv spruta, men att ge andra har jag inga problem med.

• Trollmamma till 4
    brawny: Du uppfattade det hela rätt Varanndag sa Dr J å vi va inte sena på att ta fasta på det{#lang_emotions_innocent}

Jag tycker du är modig som sticker dig själv.. Jag blir så yr när jag ser sprutor men dem som du tar är kanske inte så långa (nålen)?? Kram
    Tinisen08 skrev 2009-11-05 22:18:35 följande:
    Tack alla! Ja visst får man ha svackor, men Dr J har jag hört att han har lagt försök på is då han har tyckt att man behöver gå hos kuratorn innan man får fortsätta försöka.Är livrädd att det ska hända oss. Det är ju inte så att jag går runt och mår dåligt varje dag osv. Utan det är mera när man får negativa besked, som tårarna kommer fort, tyvärr. Jag önskar jag kunde hålla det inom mig tills jag kommer hem, men det går inte. Förut var det mera så att jag var depprimerad och bitter, men inte sedan jag började på akupunkturn och fick kroppen i balans. Jag har saker i livet att glädjas åt och försöker att inte utsätta mig för saker som jag vet gör mig upprörd.Tycker det verkar som att DrJ och dr L jobbar ganska olika??
    Ja Dr J vill vara helt säker att man inte är deprimerad osv just för att en graviditet kan vara påfrestande hormonellt så då vill han vara säker på att det inte ligger nånting bakom..
    Han vill förebygga depressioner under å efter graviditet..

Att man inte lyckas är ju en bidragande orsak till att man är/blir ledsen mm..

Både min psykolog å min sjukgymnast har avrått mig från att bli gravid nu just för att jag är lite "ostadig" i sinnet men det beror ju mycket på att vi inte blir gravida inte för nåt annat..

Å jag kan tänka mig att det är just därför du är ledsen oxå ju?

Dr J å Dr L jobbar olika å jag föredrar Dr J faktiskt.. Han förklarar mer å visar men Dr L bara "stoppar upp" Vulstaven å tittar å sen så säger hon inget om man inte frågar!?

Kram
  • Tinisen08

Jo jag blir bara så besviken varje gång det inte blir något eller när det går emot med att lyckas bli gravid, därför blir jag ledsen.
    Men idag känns det bättre. Vi får se på måndag om det blir nå försök ändå, men jag har ställt in mig på att det inte blir något denna månad så kanske jag kan lyckas att inte bli ledsen just då.

Ja jag föredrar verkligen Dr J. Han verkligen förklarade allt och ville verkligen göra så man förstår. Medans Dr L bara kör på och säger lite konstiga saker som jag hakar upp mig på.

• brawny

Tinisen: Jag känner igen mig precis i det du skriver. Det går så himla mkt upp o ner ibland så man hänger knappt med själv... skönt att du känner dig bättre i alla fall!

Idag har jag varit o gett blodprov o väntar nu på att bm ska ringa o berätta om jag ska ändra dosen eller stå kvar. Spännande!

• Tinisen08

brawny: Hoppas blodprovet ser bra ut! Du var inte på ferten vid kl.10 ca. och skulle lämna blodprov??

Själv var jag oxså till ferten idag igen, och det var ju bara tur att jag gick igen. Hade ställt in mig på att jag hade haft äl så jag inte skulle bli besviken och det kändes väll som slöseri med tid att gå dit.
    Men jag gick iallafall, och vul visade äb på 24, 11, 13. I torsdags var dom 16, 14, 14. Så det betyder att en har fortsatt att växa men inte dom andra vilket är super tur för oss.
    Dr J sa att detta var ju välldigt bra, och att det inte brukar variera så här mycket. Men men, vi får köra på iallafall. Så sexförbudet är nu upphävt. Känner mig så otroligt glad idag och nu är det bara att hålla tummarna att vi lyckas! =))
    Nu har vi ju världens chans med en stor fin äb. Den gången jag blev gravid hade jag en äb. på 22 och nån till som jag inte kommer ihåg strl på, men då fick jag en pregnyl för att lossa dom två och inte nån mera. Men förra menscykeln som jag tog pergo fick jag en pregnyl spruta när jag hade tre äb tror den största var runt 18.

Svar på tråden Vi som har svårt att bli gravida i Västerås - 13:e tråden