• Bonnie Tyler

Amning på bara ena bröstet. Erfarenheter?

Hej,

Jag har en dotter med omogen magmun. Dvs hon kräks väldigt mycket. I kombination med att jag har oerhört mycket mjölk och jättehögt tryck på utdrivningen så blir kräkningarna ännu värre.

Trycket är mycket högre på ena bröstet än på andra, så därför överväger jag att sluta amma på ena bröstet eller sluta amma helt om amning på ett bröst inte funkar bra. Hon kräks nämligen betydligt mindre om jag ger ersättning (har testat det till och från).

Så nu undrar jag om det är nån som testat att amma på bara ena bröstet och om det gick bra...

En ytlig detalj också, blir rrena bröstet mer 'hängigt' efteråt?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Amning på bara ena bröstet. Erfarenheter?
  • Livshlädje

Jag har ammat min dotter på ena bröstet sen hon började med smakisar vid fem mån ålder och det har aldrig inneburit några problem. Ibland kan jag få lite "stockningsont" i det oammade, högra bröstet, men det brukar avhjälpas med en varm dusch o lite massage. Och vi slutade amma det högra bröstet bara för att det var svårt att hitta ställningar som funkade bra och att det helt enkelt var så mycket enklare att amma på vänster bröst!

Vad gäller formen på brösten märker jag ingen som helst skillnad!

• lammet

Ett litet tips om du vill amma från det bröstet är att handmjölka ur bröstet innan amning så det inte är så fullt sen trycker du med en trasa över bröstvårtan när utdrivningen kommer igång och det börjar spruta. Sen ammar du.

Annars är det fullt möjligt att amma barnet mätt från ett bröst, det ser lite roligt ut men det funkar! Du kommer inte märka någon skillnad på brösten efter avslutad amning. Båda kommer vara lika hängiga:)... Lycka till!

• Alexi

Jag ammade bara på det ena då det var så mycket mer mjölk i det. Amningsmottagningen sa att det inte är några problem, det enda som kan ske är att mjölken kanske inte riktigt räcker till att mätta lika länge (långt upp i ålder) när man ammar på ett bröst istället för två. Men jag hade amning som huvudsaklig matning upp till 6-7 månader.

• Bonnie Tyler

Alltså jag har testat handmjölkning och trasa och allt sånt redan.

Det står och väger vid antingen amning från ett bröst eller ingen amning alls. Detta är mitt andra barn och jag är inte lika orolig för att inte helamma som jag var förra gången. Lite mer avslappnad inställning alltså.

Framför allt nätterna är det ingen hit att amma från det toksprutande bröstet.

• Bonnie Tyler

...och jag har inga planer på att amma längre än 6 månader i alla fall. Min kropp mår inte så bra av amningshormonerna, så jag tänkte inte dra ut på tiden ändå.

• Charlien

Har inte egen erfarenhet men min kollegas bebis ville inte ta det ena bröstet av någon anledning (dom är ju roliga, det gick verkligen inte att lura ungen att ta det andra!). Hon helammade från bara ett bröst i kanske 4 månader och delammade sen. Det ammande bröstet var efter avslutad amning större än det andra, sorry to say. Men å andra sidan är mina också olika stora fast jag ammat från båda.

Svar på tråden Amning på bara ena bröstet. Erfarenheter?