Jag väntar mitt fjärde barn, och är på god väg att bli livrädd. Inför första förlossningen var det enda jag (då) var riktigt rädd för - det var att bli snittad. Det blev katastrofsnitt, utan min vetskap, och min värld ställdes på ända.
Inför andra förlossningen var jag i första hand livrädd att inte få mitt barn med mig hem, och i andra hand att bli snittad. Allt var frid och fröjd (nåja) fram tills krystvärkarna drog igång. Då försvann hjärtljuden och värkarna blev för svaga. Rummet fylldes med folk, det blev yttre press, sax och sugklocka. Bebisen fastnade två gånger på vägen ut, först med huvudet och sedan med axlarna. När bebisen var ute försvann alla utom en BM till akutrummet med mitt nyfödda barn som jag inte ens visste könet på.
Inför tredje förlossningen hade jag samma rädslor som inför andra, plus att jag var rädd för att inte hinna in. Med första och andra barnet bodde vi ca 6 minuter från ett sjukhus, nu var det ca 25 minuters bilväg. Tredje barnet föddes i hallen, komplikationsfritt tack och lov.
Nu, inför fjärde förlossningen, bävar jag för vad mer som kan gå fel. Förutom allt det jag har oroat mig för de tidigare gångerna.