• Flippen

En fråga till er som har katt OCH sommarstuga...

Vi har tidigare haft hund, men fick tyvärr omplacera henne pga att vi inte kunde ge henne den tid och stimulering som hon krävde för att må bra.
    Vi har dessutom två småbarn som gör att vi inte kan eller vill lägga det engagemang som många hundar kräver.
    Men nu är det så att jag saknar att ha ett djur i huset, så grymt mycket. Jag har därför börjat fundera på om katt kan vara ett alternativ?
    Problemet är att vi har sommarstuga, dit vi åker nästan varje helg. Hur skulle detta gå att lösa med katt?
    Tar man katten med sig eller hur gör ni andra?

Undrar också hur mycket angagemang en katt kräver? Vi bor i ett lugnt villaområde så det är inga problem att ha utekatt här.

Annat man bör tänka på om man ska skaffa katt?

• Svar på tråden En fråga till er som har katt OCH sommarstuga...
  • Lönnsirap

Har ingen katt för tillfället men är uppväxt med katt och sommarstuga.
    Man flyttar helt enkelt katten varje helg... Så gjorde vi.

Ang. hur mycket engagemang en katt behöver är det svårare att svara. Vår katt var vuxen när vi fick den och han var riktigt lättskött men behövde naturligtvis skötsel han med. Unga katter är vad jag förstår i behov av mer uppmärksamhet och måste ju lära att gå på låda, använda lucka osv...

• Havanna82

Om man vänjer en katt vid tex bilåkande brukar det inte vara några problem att flytta mellan så, så länge den har er och sina saker.
    Däremot skulle jag avråda att ha utekatt i villaområde. Det är stor risk att den blir överkörd och stör grannarna. Enligt djurskyddslagen måste du ha översikt över din katt och ansvar att den inte förstör, vilket du har svårt att ha om du har katten ute? Dessutom har jag aldrig riktigt förstått vad det "ger" att ha en katt om den är ute hela tiden.
    Katter kräver ganska sort engagemang. De ska ha daglig stimulans och omvårdnad. De ska ha en bra mat och vård om de behöver.

Så mitt tips är att läsa på massor om vad för stimulans och aktivitet en katt behöver innan ni bestämmer er för köp!

• Flippan71

Jag har katt och sommarstuga. Nu har vi bott här i fyra månader så han har verkligen vant sig vid miljön här, det blir spännande att se vad han tycker om att komma hem till lägenheten igen :S. Men sen kommer jag att ta med honom ut hit när jag åker hit på helgerna.

Bara för att man låter en katt vara ute så betyder ju inte det att den är ute HELA tiden. Det är stimulerande för en katt att vara ute och kan man bara minimera risken för att den blir överkörd så kan man ju tänka på den i stället för vad katten ska ge till människan. Här kör det bilar ibland, verkligen sällan men det händer. Min katt håller sig undan och har lärt sig att de är läskiga så jag är inte orolig, hellre den pyttelilla risken än att katten ska tvingas vara inne jämt.

Jag har alltid haft hund innan och måste säga att jag uppskattar att ha katt enormt mycket nu, tack vare den frihet det ger att slippa tänka på att vara hemma efter 4 timmar och sen att gå på promenader jämt och ständigt.
    Däremot lämnar jag min katt ytterst sällan mer än ett dygn, gör jag det så kommer grannen och släpper in och ut och fyller på mat etc. I övrigt gäller väl sunt förnuft, har du haft hund kommer du att ta bra hand om din katt, det är jag övertygad om! Lycka till!

Svar på tråden En fråga till er som har katt OCH sommarstuga...