• Anonym (Varslad)

Har precis blivit varslad!

Jag blev utan förvarning varslad när jag kom till jobbet idag.
    Någon som kan förklara vad som händer nu! Jag är med i facket

• Svar på tråden Har precis blivit varslad!
  • The Black Lady

Oj då.... prata med facket, de ska kunna förklara vad som händer..

• Anonym (Varslad)
    Anonym skrev 2009-10-19 11:21:04 följande:
    varför?
    Arbetsbrist
  • Anonym (Varslad)
    The Black Lady skrev 2009-10-19 11:22:02 följande:
    Oj då.... prata med facket, de ska kunna förklara vad som händer..

Facket ska kontakta mig och det ska förhandlas, så mycket har jag förstått.

Men vad händer rent konkret?

• Anonym (xcx)

Anonym (Varslad) skrev 2009-10-19 11:16:59 följande:

Någon som kan förklara vad som händer nu! Jag är med i facket
    I princip ingenting utom att du har fått en sista arbetsdag given. Normalt sett jobbar du som vanligt fram till dess.

Sedan ska vi ha klart för oss att varsel INTE med automatik innebär att man måste sluta. Runt hälften av varslen i den här lågkonjunkturen har dragits tillbaka och de anställda har kunnat jobba vidare som vanligt. Hur kul det nu är att jobba på ett ställe där man just varit varslad ...

Facket sätter sig ned med ledningen på företaget och diskuterar hurvida alla varslen verkligen är nödvändiga eller inte. Kanske kommer antalet varsel att minska när fack och arbetsgivare är överens.

Vore jag dig skulle jag i alla fall börja sondera vilka andra jobb som finns ifall du tvingas gå. Att aktivt agera är ett bra sätt att ha kontroll på situationen.
  • Anonym (Varslad)
    Anonym (xcx) skrev 2009-10-19 13:01:09 följande:
    Anonym (Varslad) skrev 2009-10-19 11:16:59 följande: I princip ingenting utom att du har fått en sista arbetsdag given. Normalt sett jobbar du som vanligt fram till dess.Sedan ska vi ha klart för oss att varsel INTE med automatik innebär att man måste sluta. Runt hälften av varslen i den här lågkonjunkturen har dragits tillbaka och de anställda har kunnat jobba vidare som vanligt. Hur kul det nu är att jobba på ett ställe där man just varit varslad ...Facket sätter sig ned med ledningen på företaget och diskuterar hurvida alla varslen verkligen är nödvändiga eller inte. Kanske kommer antalet varsel att minska när fack och arbetsgivare är överens.Vore jag dig skulle jag i alla fall börja sondera vilka andra jobb som finns ifall du tvingas gå. Att aktivt agera är ett bra sätt att ha kontroll på situationen.
    Tack
    Jag har inte fått något sistadatum, utan vet bara att det inte är klart för påskrift förrän om ca 6 månader.
    Och ja, jag kommer att köra dubbla spår. känns bara så overkligt och konstigt - jag som trodde att vi gjorde bra ifrån oss...why me liksom.
    Nu måste jag uppdatera min cv och kompetensinventera mig sjävl - skitjobbigt!
  • Anonym

På mitt förra jobb hade vi ungefär ett varsel om året (jobbade där i 9 år).
    Visst är det tröttsamt att jämt ha det hotet hängande över sig, men konstigt nog anpassar man sig till det.

Jag hade det som sagt så i 9 år! Eftersom jag var sist in, så låg jag alltid mest i riskzonen, men lyckades på något vis alltid få vara kvar ändå.

Men nu i sista varslet gick det inte, utan jag fick gå.

Det tog bara en månad, så hade jag hittat nytt jobb

Dte behöver inte vara hela världen, även om det känns surt.
    Lycka till

• Anonym (Varslad)
    Anonym skrev 2009-10-19 14:23:13 följande:
    På mitt förra jobb hade vi ungefär ett varsel om året (jobbade där i 9 år).Visst är det tröttsamt att jämt ha det hotet hängande över sig, men konstigt nog anpassar man sig till det.Jag hade det som sagt så i 9 år! Eftersom jag var sist in, så låg jag alltid mest i riskzonen, men lyckades på något vis alltid få vara kvar ändå.Men nu i sista varslet gick det inte, utan jag fick gå.Det tog bara en månad, så hade jag hittat nytt jobb Dte behöver inte vara hela världen, även om det känns surt.Lycka till
    Fy vad jobbigt det måste vara!
  • Anonym (Varslad)

Nu börjar det bli spänannde, pratade med facket nyss och de visste ingenting...
    De har ju sett LAS-listorna men har inte samverkansmöte förrän senare i veckan, då skulle arbetsgivaren tydligen meddela tänkta åtgärder...

• Anonym (kan lite om det)

Det som är viktigt att komma ihåg är att det kanske inte blir ett LAS-avtal.

Det blir ju en förhandling och det kan vara så att facket får ett erbjudande där de får en massa bra förmåner och extra pengar till de som blir uppsagda om de accepterar att det blir en avtalsturlista istället.
    En avtalsturlista kan innebära att man väljer ut andra personer än de som skulle ha kommit ifråga vid en LAS-lista, men det kan också innebära att det blir de som skulle ha varit på LAS-listan men att de inte kommer att få någon förtur till jobben om det blir återanställning.

Men som någon sa, det blir först en förhandling om huruvida varslet är nödvändigt och hur stort varsel som är nödvändigt.

En annan sak som är viktig att komma ihåg är att LAS innebär tillräcklig anställningstid och tillräcklig kompetens.
    Tillräcklig kompetens är alltså inte bästa kompetens utan tillräcklig kompetens för att utföra jobbet.
    Och kompetensbehovet definieras av arbetsgivaren.

Och glöm inte att facket representerar alla fackanslutna på företaget. De gör sitt bästa för er, men i slutänden kommer ju företaget kanske att säga upp folk ändå. Tyvärr är det ju någon som måste gå då.
    Och då försöker de få till bästa möjliga avtal för de som måste gå.

• Anonym (Varslad)
    Anonym (kan lite om det) skrev 2009-10-20 21:30:19 följande:
    Det som är viktigt att komma ihåg är att det kanske inte blir ett LAS-avtal.Det blir ju en förhandling och det kan vara så att facket får ett erbjudande där de får en massa bra förmåner och extra pengar till de som blir uppsagda om de accepterar att det blir en avtalsturlista istället.En avtalsturlista kan innebära att man väljer ut andra personer än de som skulle ha kommit ifråga vid en LAS-lista, men det kan också innebära att det blir de som skulle ha varit på LAS-listan men att de inte kommer att få någon förtur till jobben om det blir återanställning.Men som någon sa, det blir först en förhandling om huruvida varslet är nödvändigt och hur stort varsel som är nödvändigt.En annan sak som är viktig att komma ihåg är att LAS innebär tillräcklig anställningstid och tillräcklig kompetens. Tillräcklig kompetens är alltså inte bästa kompetens utan tillräcklig kompetens för att utföra jobbet.Och kompetensbehovet definieras av arbetsgivaren.Och glöm inte att facket representerar alla fackanslutna på företaget. De gör sitt bästa för er, men i slutänden kommer ju företaget kanske att säga upp folk ändå. Tyvärr är det ju någon som måste gå då.Och då försöker de få till bästa möjliga avtal för de som måste gå.
    Tack för bra info
Svar på tråden Har precis blivit varslad!