• Stårschan

Gudstjänst utan Gud?

Jag lägger denna tråd under Religion, men den vänder sig i första hand till ateister och agnostiker. Alltså oss förtappade hedningar.

Ju äldre jag blir desto mer känner jag ett behov av en stilla stunds meditation i lugn och ro utanför hemmets fyra väggar. Jag har flera gånger känt när jag varit på utlandssemester, att om kyrkorna hemma var lika vackra så skulle jag nog börja gå i kyrkan, bara för att det är så rogivande och heligt. Men jag är allergisk mot tanken på en israelitisk stamgud, och blir lite lätt illamående av allt snack om "kärleken i Jesus" och sådant.

Däremot skulle det kännas helt rätt att bara sitta och lyssna en stund på någons filosoferande om livet, etik och annat, ungefär som P1:s "Tankar för dagen". Gärna varvat med lite vacker musik. I dgaens stressade och egofixerade samhälle tror jag att många av oss egentligen skulle behöva något sådant då och då. En stunds stilla eftertanke - och tillgång till ett vackert rum utan gudstro.

Skulle det vara något för dig?

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gudstjänst utan Gud?
  • FreeForAll

Jag har haft precis samma tankar som du! Om man tar bort den religiösa biten så vore det underbart att gå till en vacker byggnad en gång i veckan och lyssna på kloka ord!

• Taggtroden

Lägg in ett förslag till prästen eller pedagogen eller diakonen i er församling! Säg att vi inte lika troende församlingsmedlemar gärna vill ha mer utbud av andakter utan för mycket prat om hur DE tror att det är.
    De blir säkert jätteglada att ni kommer med synpunkter och intresserar er för deras arbete!

• Stårschan
    Taggtroden skrev 2009-10-19 14:05:39 följande:
    Lägg in ett förslag till prästen eller pedagogen eller diakonen i er församling! Säg att vi inte lika troende församlingsmedlemar gärna vill ha mer utbud av andakter utan för mycket prat om hur DE tror att det är. De blir säkert jätteglada att ni kommer med synpunkter och intresserar er för deras arbete!
    Kanske om några år, när tanken har sjunkit in... Man är ju svensk också, och vill inte vara besvärlig.{#lang_emotions_wink} För det skulle ju kännas lite grann som att be grannen om att få ha fest i deras hus - men de är inte välkomna!
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • PortobelloRoad

Tja, varför inte. Fast jag tycker att även kyrkor i Sverige är fina, och de vackratse är de medeltida kyrkorna från tidigt 1100-tal där det fortfarande blåser hedniska vindar Det bästa med dem är att de ofta är öppna för allmänheten från tidig vår till sen höst, med utan inbokade gudstjänster eftersom de faller "utanför" SvK ordinarie kyrkor. Mao, man kan gå dit när andan faller på (men utan kloka ord då förstås, annat än från sig själv )

• Taggtroden
    Stårschan skrev 2009-10-19 14:09:09 följande:
    Kanske om några år, när tanken har sjunkit in... Man är ju svensk också, och vill inte vara besvärlig. För det skulle ju kännas lite grann som att be grannen om att få ha fest i deras hus - men de är inte välkomna!
    Ja jag förstår hur du menar! Men Svenska Kyrkan ska ju dock vara öppna för alla församlingsmedlemar och även de som inte är säkra i sin tro ska ha sitt behov av andlighet mättat. I Svenska Kyrkans Unga diskuteras den här frågan mycket; ska vi alla tro på samma vis som det ibland upplevs att man förväntas göra? Självklart ska alla tro som de vill, även de som inte vet vad de tror. Men som du säger, vuxna är nog mer "svenska" och vill inte vara besvärliga ;)
    Men som arbetande i SvKy kan jag nästan försäkra dig om att församlingen skulle bli glad av att få synpunkter på deras andliga utbud :) Det är inte alltid lätt att veta vad alla i församlingen vill ha och hur man når dem.
  • Lena

Jag tycker att gud bör vara en viktig del i en gudtjänst och i guds hus. Och nej jag är inte religiös.

Däremot tycker jag att det ska finnas vackra icke religiösa samlingsplatser för eftertanke, begravning och bröllop

• Mandi74

Nja, möjligen om det bara var musik i en vacker lokal. En stund för egna funderingar.

• Mrs Charles
    Lena skrev 2009-10-19 17:56:18 följande:
    Däremot tycker jag att det ska finnas vackra icke religiösa samlingsplatser för eftertanke, begravning och bröllop
    Det håller jag med dig om.
  • Angels Fall First

Ja tack! Jag gillar egentligen kyrkor och brukar gärna besöka både en och två när jag kommer till ett nytt ställe. Men någon Gud tror jag inte på så en traditionell gudstjänst går jag i normala fall inte på. Var faktiskt på en för inte så längesen dock, men mest bara för att jag ville se om det var stor skillnad på katolska och det jag var van  

mina svenska bostäver kommer och går
Svar på tråden Gudstjänst utan Gud?