Rabarbapuppa skrev 2009-10-20 12:17:22 följande:
Tips: Sympatisera inte med köparen denna gång. Skämt åtsido, jag har ingen aning om hur bilkunnig du är, men diskussionen kring eventuella fel och brister kan ju spåra ur om man själv känner att man har absolut noll koll och möter en köpare som har järnkoll. Fast definitionen "järnkoll" är också lite luddig - jag har träffat presumtiva köpare som gått på hårt och framfört sig som personer som vet precis vad de pratar om, men strax märkt att deras argument är helsnurriga. Att å andra sidan hårdnackat säga nej till en köpare som påpekar det ena eller det andra som skulle kunna vara argument för prissänkning är inte heller speciellt bra, det säger mer om en själv och ens egna kanske bristande kunskaper om bilen än om köparens försök till prisförhandling. Det är lite lurigt det där. Konkreta tipset är väl att du är helt införstådd med just din bils rådande fel och brister (om de existerar) - kanske be en kunnig kompis ta en titt på den innan du möter eventuella köpare? Då kan ni bli på det klara tillsammans innan, om det är fel som du inte visste om, och få en "second opinion" från din kompis att du ligger hyfsat korrekt i ditt pris också. För det kan ju vara ett av misstagen också, att man redan från början gått ut med ett alldeles för högt pris. /Puppa
Åh, tack! Nej, den här gången ska jag låta bli att sälja den till någon som jag tycker om. ;)
Jag har satt ut den till högt pris, men är självklart beredd att sänka det. Tänkte att om det är någon som är sugen på att betala fullt pris så får de gärna göra det, men jag är inte stenhård på det. :)
I samband med att vi bytte kamremmen i somras så bad jag killen som bytte titta över den lite och se vad som kunde tänkas behöva åtgärdas. Han hittade ingenting som behövde ordnas på en gång, eller som skulle ge nerslag på besiktningen, vilket var tokskönt! Bromsbeläggen skulle må bra av att bytas, men det var inte nödvändigt, och likaså stötdämparna.
Jag försöker vara så ärlig jag kan när folk tittar på bilen, en 16 år gammal bil HAR skavanker, så är det ju bara. Men det mesta är småsaker som man lätt fixar själv om man är lite händig (växelspakens lager skulle behöva smörjas, till exempel), och det är ju ingenting man kan mörka direkt. ;)
Hm, har en kille som är sugen nu, men vi får se vad han säger. Den är i alla fall snygg på utsidan, vi har putsat och polerat och vaxat och haft oss tills hela kroppen värkte. ;)
Tack igen! Du kanske kan komma och hjälpa mig sälja, du verkar ju ha koll! ;)