• LillaZ

Motsatsen till "tack vare"?

Har försökt komma på denna motsats sedan igår och just därför kommer jag inte på den. Kan ni hjälpa mig? Tack snälla på förhand!

• Svar på tråden Motsatsen till "tack vare"?
  • LillaZ

Jag tror tyvärr inte det. Det är nog mer en synonym. Men tack för hjälpen!

• isisisis

jayne doe skrev 2009-10-19 17:48:23 följande:

på grund av
    Det är väl ingen motsats!

Tvärtom!
  • EJai

det e pågrund av

Posetiv
    Tack vara denna personen så har jag nu fått det dröm jobb jag ville

Negativ
    På grund av denna personen så fick jag inte det jobbet jag ville ha

• Gladabarnensmamma

Ja du, på engelska brukar man ju säga "due to / thanks to" och på svenska blir det "med anledning av /tack vare". Jag tror inte det finns ngt riktigt klart uttryck för motsatsen till "tack vare" på svenska.

• jayne doe
    våren1987 skrev 2009-10-19 17:51:19 följande:
    det e pågrund av Posetiv Tack vara denna personen så har jag nu fått det dröm jobb jag ville Negativ På grund av denna personen så fick jag inte det jobbet jag ville ha
    Exakt så jag menade!
  • LillaZ

Jag tänkte också att det är på grund av, men jag tror inte det.

Men tack alla snälla för hjälpen! Det måste ju finnas en motsats eftersom det frågas om det i en kursbok. Undrar om det är på grund av de menar ändå som jag tänkte från början? Men när jag kollade upp det så stod det att det var en synonym. Jobbigt.

• Gräddis

Finns det nagon motsats??

• Gräddis
    LillaZ skrev 2009-10-19 17:57:48 följande:
    Jag tänkte också att det är på grund av, men jag tror inte det.Men tack alla snälla för hjälpen! Det måste ju finnas en motsats eftersom det frågas om det i en kursbok. Undrar om det är på grund av de menar ändå som jag tänkte från början? Men när jag kollade upp det så stod det att det var en synonym. Jobbigt.
    "På grund av" ar ju ett helt annat uttryck, varken synonym eller motsats tycker jag.
  • kinapuff

otack vare =)

skämt åsido. min första tanke var också på grund av. Jag skulle nog använda mig av det. Dock är det ju inte bara negativt utan kan också ha en positiv betydelse. Men det är nog det bästa motsatsordet jag kan komma på.
    Det finns inget facit? =)

• Stårschan

Trots att, ska det förstås vara!

våren1987 skrev 2009-10-19 17:51:19 följande:
    det e pågrund av Posetiv Tack vara denna personen så har jag nu fått det dröm jobb jag ville Negativ På grund av denna personen så fick jag inte det jobbet jag ville ha
    Nej nej nej! Du kan lika gärna skriva:

Negativt:

"Tack vare att bussen var sen så missade jag mötet"

PosItivt:

"På grund av högkonjunkturen blev jag återanställd och fick tillbaka mitt gamla jobb"
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • EJai
    Stårschan skrev 2009-10-19 18:04:01 följande:

Nej nej nej! Du kan lika gärna skriva:Negativt:"Tack vare att bussen var sen så missade jag mötet"PosItivt:"På grund av högkonjunkturen blev jag återanställd och fick tillbaka mitt gamla jobb"
    men tack e ju något bra kan ju inte vara tack vare att bussen va sen då för inget man glädjs över.

Men sen som du skrev så kan dessa olika i olika situationer vara pos eller neg.
  • Gladabarnensmamma
    Stårschan skrev 2009-10-19 18:04:01 följande:

Nej nej nej! Du kan lika gärna skriva:Negativt:"Tack vare att bussen var sen så missade jag mötet"PosItivt:"På grund av högkonjunkturen blev jag återanställd och fick tillbaka mitt gamla jobb"
    Näää, sådär tror jag inte man använder uttrycken. Jag tror det är precis tvärtom (så får man i alla fall lära sig att engelskans due to / thanks to fungerar)
  • mindless

Beror lite på vad du menar med motsats. "Tack vare" är positivt laddat, och söker du samma innehåll, men med en negativ laddning, så ligger nog "på grund av" närmast. Den är visserligen rätt neutralt, men får ändå anses bara en viss negativ klang.

Är det däremot den innehållsliga motsatsen du är ute efter, så är det nog "trots" som fungerar bäst. "Tack vare mina kolleger fick jag löneförhöjning" = kollegerna hjälpte mig, "Trots mina kolleger fick jag löneförhöjning" = kollegerna hjälpte mig inte.

• Åsa

Svenskan har så vitt jag vet ingen negativt laddad synonym till "tack vare". Det närmaste jag kommer på är "på grund av" som i sig är neutralt och så får det negativa i saken läsas in från omgivande ord.

Svar på tråden Motsatsen till "tack vare"?