Motsatsen till "tack vare"?
Har försökt komma på denna motsats sedan igår och just därför kommer jag inte på den. Kan ni hjälpa mig? Tack snälla på förhand!
Har försökt komma på denna motsats sedan igår och just därför kommer jag inte på den. Kan ni hjälpa mig? Tack snälla på förhand!
på grund av
Jag tror tyvärr inte det. Det är nog mer en synonym. Men tack för hjälpen!
Trots att då?
jayne doe skrev 2009-10-19 17:48:23 följande:
det e pågrund av
Posetiv
Tack vara denna personen så har jag nu fått det dröm jobb jag ville
Negativ
På grund av denna personen så fick jag inte det jobbet jag ville ha
Ja du, på engelska brukar man ju säga "due to / thanks to" och på svenska blir det "med anledning av /tack vare". Jag tror inte det finns ngt riktigt klart uttryck för motsatsen till "tack vare" på svenska.
Jag tänkte också att det är på grund av, men jag tror inte det.
Men tack alla snälla för hjälpen! Det måste ju finnas en motsats eftersom det frågas om det i en kursbok. Undrar om det är på grund av de menar ändå som jag tänkte från början? Men när jag kollade upp det så stod det att det var en synonym. Jobbigt.
Finns det nagon motsats??
Det är väl "trots " då som ligger närmast som jayne doe sa.
otack vare =)
skämt åsido. min första tanke var också på grund av. Jag skulle nog använda mig av det. Dock är det ju inte bara negativt utan kan också ha en positiv betydelse. Men det är nog det bästa motsatsordet jag kan komma på.
Det finns inget facit? =)
Trots att, ska det förstås vara!
Beror lite på vad du menar med motsats. "Tack vare" är positivt laddat, och söker du samma innehåll, men med en negativ laddning, så ligger nog "på grund av" närmast. Den är visserligen rätt neutralt, men får ändå anses bara en viss negativ klang.
Är det däremot den innehållsliga motsatsen du är ute efter, så är det nog "trots" som fungerar bäst. "Tack vare mina kolleger fick jag löneförhöjning" = kollegerna hjälpte mig, "Trots mina kolleger fick jag löneförhöjning" = kollegerna hjälpte mig inte.
Tack vare
Trots att
Svenskan har så vitt jag vet ingen negativt laddad synonym till "tack vare". Det närmaste jag kommer på är "på grund av" som i sig är neutralt och så får det negativa i saken läsas in från omgivande ord.