• Lussekatten87

Hur många ord kan ditt barn på 1½-2 år säga?*Skryttråd*

Jag satt och skrev upp alla ord som min son kan säga,alltså de han brukar använda rätt ofta.Det blev 25 stycken ord/uttryck.Trodde inte det var så pass många!

Han är 21 månader.

(Skriv upp alla ord/uttryck era barn kan,ni kommer bli överraskade över hur många det är!{#lang_emotions_wink})

Hur många ord/uttryck kan era barn säga?

Hur gammalt är barnet/barnen?

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hur många ord kan ditt barn på 1½-2 år säga?*Skryttråd*
  • Bite me

Har faktiskt ingen aning, men det är många, vilket förvånar mig eftersom hon e nummer tre i en barnaskara där den äldsta e fyra. KLassikern just nu är "Min ha", det betyder att hon vill ha något som hon pekar på o anser är hennes. 22 mån.

• EJai

Min dotter e strax över 2 år och det går inte en minut utan ord som poppar ur hennes mun. När hon kollar på munin så repeterar hon många av dem orden dem säger. Ber vi henne säga att erd så brukar hon få till dem ganska bra. så det e en hel del ord

• alvaereva

Min dotter fyller två om en månad. Hon pratar i två och treordsmeningar.
    Vet inte hur många ord det är men säkert hundra ord.
    Hon är aldrig tyst känns det som

• Smilla75

Min 18 månaders kan väl cirka 15 ord, en del är dock inte så användbara: krabba och gädda!

• alvaereva
    Smilla75 skrev 2009-10-19 20:25:54 följande:
    Min 18 månaders kan väl cirka 15 ord, en del är dock inte så användbara: krabba och gädda!
    hahah sånt säger min dotter också. Hon älskar krabbor.
    och så säger hon FESK (fisk) med världens göteborgskaste dialekt, hahah!
  • Tullemi
    Smilla75 skrev 2009-10-19 20:25:54 följande:
    Haha
    Vår 20-månaders babblar en jättemycket och i långa meningar, men tyvärr förstår vi knappt nåt. Det är inte många riktiga/hela ord hon kan, utan det blir mest ändelser. Härma vill hon aldrig. Men hon förstår väääldigt mycket och kan göra det mesta på uppmaning. Vi läser för henne och pratar mycket med henne, men längre har vi inte kommit. Några tisp eller lossnar det en vacker dag bara?
  • maxlis

min 19 månaders säger pappa, lampa, hoppa, klättra, knacka, tack, äpple o flagga. Mamma verkar vara helt omöjligt att få ur honom. Hmmm inte så skrytigt kanske

• konkelbär

Oj, det blir en lång lista om alla ord ska med. Hon härmar allt hon hör i princip. De ord och fraser som hon däremot använder mycket är:

mamma
    pappa
    mammas
    pappas
    Saga (hon heter Saga)
    yoghurt
    mer (följt av det hon vill ha mer av, vatten, dricka, knäcke, sås)
    Docka sitta här
    vagnen där
    gonatt mamma/gonatt pappa
    älskar dig
    min mamma
    min pappa
    hejdå allihopa

Ett urval av min dotters fraser och uttryck. Hon verkar prata mindre än hennes jämnåriga. Hon är 22 månader gammal.

Hon kan sjunga imse vimse spindel, bä bä vita lamm, och räkna till tio.

• Skrutten74

Jaaa, vad kan hon? Mamma, pappa, nej!, ja, pippi, nalle, sko, tumpa, ha den, blong (ballong), tack, hej, hejå, momo, tappa, tappa den, igen, mer, äpple, ban (banan), nammi, tutta, nana, vovve, boll, uppe, hoppa, ner, och säkert en bunt till.
    Senaste ordet är; HOCKEY! Brorsan har just börjat spela, men inte trodde jag att hon skulle säga det! Och klockrent utan minsta "bebisbrytning"!
    Hon är precis 16 månader, men om detta nu är en skryttråd, så kan jag även nämna att hon ju är 22 dagar för tidigt född dessutom.....

Men storebror sa ca 75 ord innan 18 månader, så jag tycker hon är lite "sen"...

• Mrs Ella

Han kan väl runt 35 ord men han pratar inte så mycket... Fast då och då klämmer han i med fyraordsmeningar...
    Sen är han ju tvåspråkig också och på pappans språk kan han ytterligare ca 10 ord.

Svar på tråden Hur många ord kan ditt barn på 1½-2 år säga?*Skryttråd*