• Monna

Bebis med underliga handrörelser...?

Ok, detta är kanske ett underligt formulerat inlägg, men jag måste ändå fråga:

Är det någon annan förälder där ute som har en bebis som rör lite underligt på händerna, typ vickar på dem, ser ut som om hon gör "jazz - hands" eller gasar på en moped om ni förstår vad jag menar....? Det är alltså inte bara då och då utan nästan hela tiden medan hon är vaken som hon gör detta och inte har något annat i händerna att sysselsätta sig med.

Hon är snart 10 månader och vi har aldrig tänkt på att fråga om detta på bvc, tycker att det är rätt så gulligt, men nu är det många som träffar henne för första gången och som frågar oss varför hon gör så. Har hela tiden trott att det har med rastlöshet att göra, men i så fall har hon å andra sidan varit rastlös sedan hon föddes.....

Nåja, ville bara kolla om det är "normalt" förekommande eller inte...

• Svar på tråden Bebis med underliga handrörelser...?
  • star137

Mina ena tvillingflicka gjorde så där! Oftast med höger handen. Hon höll på som mest runt 6-12månader. Vet inte varför hon gjorde så, men hon har slutat helt med det nu. Hon är 15 månader nu.
    Jag tror inte det är något att vara orolig över!

• daugava

Haha, ja just så har båda mina barn gjort. Storasyster "gasade" med händerna väldigt i härdigt och det ser ut som att lillebror nu går i samma fotspår. Jag tolkar det också som rastlöshet och storasyster slutade med det när hon närmade sig året tror jag. Har dock aldrig sett andra bebisar göra så därför blev jag full i skratt när jag såg ditt inlägg : )

• Monna

Ok, då är vi i alla fall några som känner igen det, har som sagt aldrig heller sett någon annan bebis göra detta 

• Thessis77

Japp, min flicka har gjort det jättelänge - hon fyller 1 år om ett par veckor. Hon har nog gjort det sen hon var ca halvåret. Jag tyckte också det var lite skumt och har många gånger funderat om det är helt normalt, men det verkar nog vara det ...(?). Hon gör det speciellt ofta om hon blir rädd, arg eller upprörd men också om hon blir väldigt ivrig på något!

• teha

Min son gör det nästan hela tiden och min dotter gjorde också så. Har funderat många gånger på varför och faktiskt trott att det bara är mina barn som gör/gjort så

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Monna
    Thessis77 skrev 2009-10-20 09:13:17 följande:
    Japp, min flicka har gjort det jättelänge - hon fyller 1 år om ett par veckor. Hon har nog gjort det sen hon var ca halvåret. Jag tyckte också det var lite skumt och har många gånger funderat om det är helt normalt, men det verkar nog vara det ...(?). Hon gör det speciellt ofta om hon blir rädd, arg eller upprörd men också om hon blir väldigt ivrig på något!
    Just så är det här också, om hon hör att pappa just kommit hem eller om hon vet att det är dags att göra något kul så blir hon så upphetsad att hon börjar sparka med fötterna också! Helt normalt? Hoppas verkligen det!
  • teha
    Monna skrev 2009-10-20 20:54:10 följande:
    Just så är det här också, om hon hör att pappa just kommit hem eller om hon vet att det är dags att göra något kul så blir hon så upphetsad att hon börjar sparka med fötterna också! Helt normalt? Hoppas verkligen det!
    Min son sparkar också i benen om han blir väldigt ivrig, men även väldigt stel. Han spänner sig först med hela kroppen och sedan sparkar han till med benen. Ser väldigt lustigt ut
    ****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • kotte09

Heh, så gör min brorson oxå när han är lite uttråkad, rastlös, glad, ivrig... När han äter är det en fröjd att se på hur händerna och fötterna 'snurrar' i barnstolen. Så gulligt och 'normalt'!

• första pyret

en liten kille på min öppnaförskola gör så, gasar med händera alltså. Min sprattlar med benen när han blir exalterad.
    Visst är det så att de gör samma sak om och om igen när de precis lärt sig något...

• allakantralla

Min gör med så! Har också funderat över det. Det ser ju roligt ut, särskilt när han har en morot i handen och gör rörelsen typ bakom huvudet eller vid örat. Det ser så nonchalant ut. Både snyggt och roligt!

Tror bara att de upptäcker sina kroppar på det där sättet. Har också märkt att sonen har börjat "känna" på saker med baksidan av kroppen (bakhuvudet och ryggen). Han sätter dig och liksom stryker den delen av kroppen mot något. Ser också ganska skumt ut.

Svar på tråden Bebis med underliga handrörelser...?