• Två ska bli tre

Snälla HJÄLP mig! Kombi-maskin för tvätt och tork! Bra eller Dålig?

Är på väg och ska renovera tvättstugan.
    För att vi ska få mer plats så funderar vi på att köpa en kombi-maskin som både fungerar som en tvättmaskin samt torktumlare.

Vi har ett barn nu men planerar att skaffa ett till inom kort.
    Vi kommer alltså att vara 4 personer i familjen.

Ni som har en kombi-maskin eller ni som känner någon som har en, snälla hjälp mig!

Har hört att de inte alls är bra och att de inte rymmer så mycket tvätt heller...
    Hoppas att ni kan motbevisa detta!
    Vår tvättstuga är så liten och vi behöver all plats vi kan få men jag undrar om det är det värt att sälja av vår tvättmaskin och vår torktumlare som vi har nu för en kombi..?

Vill höra både ris och ros!

• Svar på tråden Snälla HJÄLP mig! Kombi-maskin för tvätt och tork! Bra eller Dålig?
  • Grodan12

Min erfarenhet är - varken hackat eller malet, dvs du får en dålig tvättmaskin och en kass torktumlare i en maskin s a s.
    Men vem vet - de kanske blivit bättre med tiden, utvecklingen går ju trots allt framåt. Skulle nog inte snåla utan ta en med en riktigt bra tvättmaskin som kan centrifugera minst 1400 v och med skon-, snabbprogram och annat som är bra på en tvättmaskin.

• Alexi

Tänk på detta också. Att har man barn så tvättar man ganska mycket och vill kanske köra flera maskiner samma dag/kväll. Har du två separata maskiner kan du köra igång nästa omgång tvätt medan den första omgången torkar, du hinner alltså tvätta dubbelt så mycket på samma tid mot om du bara har en kombinerad maskin...

vi har också superliten tvättstuga men har ändå en pelare med en tvättmaskin och en torktumlare, skulle aldrig vilja ha det annorlunda.

• Mårbacka

Hej!

Vi skaffade en kombimaskin närvi flyttade in i vårt nya hus för snart två år sedan. Anledningen var precis som för er platsbrist. Jag måste tyvärr säga att torktumlaren är så dålig att vi aldrig använder den! Någon gång om det är kris har vi testat, men det tar flera timmar och blir inte riktigt torrt...

• Hemlighet

Jag har en kombi tvättmaskin i min hyreslägenhet. Jag använder aldrig torktumlaren. Tar hur lång tid som helst att torka ett linne, och det luktar unket när det väl är torrt.
    Jag skulle ha satsat på en av varje om jag vore dig.

• Klaraah

Vår kombi, elektrolux var bra. Men det blev inte riktigt torrt när vi tumlade. Om jag var dig hade jag gjort allt för att klämma in ett torkskåp och en tvättmaskin. Torkskåp är ju fantastiskt när barnen har blöta ytterkläder och skor, och man kan torka tvätt. Vi bor i stort hus nu men den nya torktumlaren står undangömd i källaren oanvänd. Tumlar man barnens kläder och strumpor så krymper de efter några gånger en storlek. Det sliter också. Jag hänger alltid, men längtar efter ett torkskåp. Får du inte in ett torkskåp så kanske du kan få in en en hög och bred handdukstork där du kan hänga barnens ytterkläder och annan tvätt som inte hinner vänta på att hängtorkas.

• Bubbilub

När vi flyttade in i vårt hus fanns det en bra tvättmaskin och en dålig torktumlare som inte gick att använda. Vi bytte ut torktumlaren mot en kombimaskin och har alltså en vanlig tvättmaskin och en kombimaskin. Maskinen vi köpte är denna www.siba.se/Products/Product.aspx

Vi är jättenöjda. Den har 8 kg tvättkapacitet och 6 kg torkkapacitet. Jag tycker att det är jättepraktiskt att stoppa in skitig tvätt och ta ut torr tvätt och slippa flytta tvätten däremellan. Det man måste tänka på är att man kan inte stoppa maskinen proppfull om man ska köra båda programmen direkt efter varandra, den kan bara vara halvfull, annars blir det inte torrt. Det är lite lurigt, för normalt sett kan man stoppa all tvätt från tvättmasknine in i torktumlaren, men då är ju torktumlarens trumma större än tvättmaskinens, på en kombimaskin är ju trumman lika stor hela tiden.

En annan sak att tänka på om ni bara har en maskin är att det tar drygt tre timmar från start till torr tvätt, så man hinner inte med mer än en maskin på kvällen efter jobbet. Nu har vi ju två tvättmaskiner, så vi kan tvätta parallelt och hänger tvätten som går i den maskin som enbart är tvättmaskin. I min drömvärld hade vi två kombimaskiner. Men vi kan ju inte byta ut en fullt fungerande tvättmaskin. Men när den går sönder :).

Som du nog förstått av det jag skrivit tycker jag att både tvättmaskinen och torktumlaren i kombimaskinen är bra! Lycka till med ditt val!

• Två ska bli tre

Oj oj oj...
    Ingen som tycker att det är värt att satsa på en kombi alltså.
    Trist men väntat.

Får nog försöka att tänka om, nog för att vi har väldigt ont om plats men jag vill ju inte köpa någonting som inte fungerar i längden..

• Två ska bli tre
    Bubbilub skrev 2009-10-20 10:54:08 följande:
    När vi flyttade in i vårt hus fanns det en bra tvättmaskin och en dålig torktumlare som inte gick att använda. Vi bytte ut torktumlaren mot en kombimaskin och har alltså en vanlig tvättmaskin och en kombimaskin. Maskinen vi köpte är denna www.siba.se/Products/Product.aspx är jättenöjda. Den har 8 kg tvättkapacitet och 6 kg torkkapacitet. Jag tycker att det är jättepraktiskt att stoppa in skitig tvätt och ta ut torr tvätt och slippa flytta tvätten däremellan. Det man måste tänka på är att man kan inte stoppa maskinen proppfull om man ska köra båda programmen direkt efter varandra, den kan bara vara halvfull, annars blir det inte torrt. Det är lite lurigt, för normalt sett kan man stoppa all tvätt från tvättmasknine in i torktumlaren, men då är ju torktumlarens trumma större än tvättmaskinens, på en kombimaskin är ju trumman lika stor hela tiden.En annan sak att tänka på om ni bara har en maskin är att det tar drygt tre timmar från start till torr tvätt, så man hinner inte med mer än en maskin på kvällen efter jobbet. Nu har vi ju två tvättmaskiner, så vi kan tvätta parallelt och hänger tvätten som går i den maskin som enbart är tvättmaskin. I min drömvärld hade vi två kombimaskiner. Men vi kan ju inte byta ut en fullt fungerande tvättmaskin. Men när den går sönder :).Som du nog förstått av det jag skrivit tycker jag att både tvättmaskinen och torktumlaren i kombimaskinen är bra! Lycka till med ditt val!
    Den där kombin verkar ju jättebra!
    Vi kan få en till kanonpris men den tar dock bara 5kg tvätt och torkar 3kg. Det är nog alldeles för lite!
    Får nog typ kika på en som du har.
  • scs

Jag har ingen erfarenhet av kombimaskin men vi har också funderat på en sån för att få mer plats (vi har inte ens en tvättstuga utan ska klämma in allt i badrummet). Efter att ha kollat runt lite och läst om produkterna så lutar det nog att vi kör på två separata maskiner i stället (ställer dem ovanpå varandra) torkkapaciteten är ofta bara hälften av tvättkapaciteten i en kombi och det tycker jag är för dåligt, vill kunna köra en full maskin och sen få den torr också. Fast för tillfället har vi inte ens en torktumlare så visst, bättre än inget är det ju (om man inte har plats/lust att hängtorka) men när vi gör om blir det tvätt och tork för sig.

• Grodan12

Det är väldigt ofta jag kör torktumlaren och tvättmaskinen samtidigt, det har man ju inte möjlighet till om man bara har en maskin.

• Två ska bli tre
    Grodan12 skrev 2009-10-20 11:35:20 följande:
    Det är väldigt ofta jag kör torktumlaren och tvättmaskinen samtidigt, det har man ju inte möjlighet till om man bara har en maskin.
    Sant..
  • Hff

Jag har en Husqvarna kombimaskin (1450 HT VIP) sedan snart 9 år och den fungerar fortafarande alldeles utmärkt och kan starkt rekommenderas.
    Efter några år började den torka sämre och kännas varm på ovansidan.
    Tricket visade sig vara (förklarades av en av Electroservices utmärkta reparatörer som kom för att reparera en annan sak hemma hos mig) att det finns ett luddfilter inuti maskinen som också måste rensas då och då (dock inte varje år).

Han förklarade hur och jag klarade då enkelt av att själv rengöra detta filter.

Först stänger man av proppen till maskinen/drar ut sladden.
    Sedan monterar man loss överdelen och sidan (på Husqvarnan sitter luddret på högra sidan framifrån sett). Där sitter en stor behållare i plast. Montera loss denna och rengör (för detta behövde jag både en dammsugare och en tillböjd galge med vilken jag under vattenkranen gjorde rent i gångarna i behållaren. Tips är att fotografera de olika skruvarna och delarna på maskinen innan ni monterar isär.
    När jag sedan monterade ihop maskinen igen så fungerade den som ny - torkfunktionen helt återställd, torkar snabbt och bekvämt.

Lycka till!

• Cia o krabaten

Vi köpte ny maskin i somras och funderade på etta, men blev avrådda av säljaren.
    Vi satsade istället på en bra tvättmaskin med högt varvtal? i centrifugeringen, detta gör att tvätten är mycket "torrare" när den är klar i maskin och behöver inte hängtorka så mycket.

Svar på tråden Snälla HJÄLP mig! Kombi-maskin för tvätt och tork! Bra eller Dålig?