Jag tycker det är ett bra program och jag har också sett till att kolla ikapp de få avsnitt jag missat, på webb-tv. Det är självklart trist att så många har så dåligt grepp om verkligheten och att man överkonsumerar så hejdlöst, men det är nog lätt att åka in i en konsumtionsspiral om man en gång börjar med saker som att köpa på avbetalning eller ta SMS-lån för det går snabbt osv.
I min värld så betalar man hyra, el o andra vardagliga räkningar i första hand, och har man sedan utrymme för extravaganser efter mat och allt annat är inhandlat, eller rättare sagt, finns det pengar kvar dagarna innan nästa utbetalning kommer, DÅ kan jag tycka att det är ok om man köper något extra eller åker på en kryssning eller liknande, för de pengar som är över. Men det är uppenbarligen inte så de flesta gör.
Något som är en press i dagens samhälle är att man ska ha så mycket och så fina saker, t ex. Man ska ha platt-tv, surroundsystem, snygga möbler, nytt kök eller badrum, fina kläder, vara social och så vidare, och allt kostar. har man då väldigt lite pengar till det, så finns det en enkel lösning tycker många: Avbetalningsplaner.
Man har plötsligt råd att få den där viktiga platt-tv:n, eftersom den bara kostar någon hundring per månad. Sen att du ska betala den där hundringen i kanske fyra eller fem år innan du är klar, och att summan blir ibland nästan det dubbla mot ett kontantpris, det är inte så noga, för du kan ju i alla fall få hem den NU, vilket är roligare än att vänta i ett halvår innan du köper den kontant istället.
Och vad säger man, många bäckar små.. Det gäller när man ska spara in på pengar, att man kan få in en hel del från många olika håll, t ex panta burkar, sälja gamla barnkläder, prenumerera på en tidning istället för att köpa varje nummer i affär, osv. MEN. Det gäller också omvänt. När man köper tre saker på avbetalning så låter varje enskild sak inte så mycket, men ska man räkna ut det så hade man säkert tjänat in snudd på lika mycket som man betalar kontant för varje sak, om man bara haft lite tålamod och väntat med att köpa tills kontanter fanns.
Istället för att ringa med abonnemang, skaffa kontantkort, det finns väldigt bra sådana, och då har man KOLL, kan inte övertrassera och bli skyldig pengar som man inte har osv.
Jag tycker nog att det är rätt bra att Lyxfällan finns, även om det är genant till max att visa upp sin risiga ekonomi för hela landet, så är det trots allt det bästa sättet att få hjälp, kan inte DE hjälpa till, så kan man nog ge upp..
Ur en annan synvinkel är det också bra, nämligen att man kan bli lite avskräckt av att se hur andra fått det och hur det gått till. Det är dessutom ganska lärorikt att se vilka sätt som finns att samla ihop pengar och försöka ändra saker till det bättre. Inspirerande kanske är ordet som passar bäst :o)
Slutligen kan många säkert tycka att det är ett smått förnedrande program, och visst, det ska ju vara "bra tv" OCKSÅ. Men det är trots allt ens eget fel att man sitter där man sitter, och det är också frivilligt att ställa upp, kommer man så långt att man tillfrågas efter att en ansökan skickats in så tycker jag man ska ta det som en signal att då är det någonstans såpass fel att hjälp behövs, men ändå så kan det finnas hopp, för de åtar sig inte fall som de inte tror sig om att kunna ordna till åtminstone till stor del...