• Prinsessans mamma

Undrar hur man får tillbaks "rullgardinen" i adressfältet

Analfabet undrar som ovan.

Förut behövde man inte skriva in www.adresserna varenda gång man skulle in.

Nu måste jag skriva in hela adressen på t.ex aftonbladet.se, det rullar inte ner någon rullgardin där man kan klicka bland ofta besökta platser.

on jag klickar på den lilla nedåtpilen längst till höger i adressfältet händer numera ingenting.

Och så hatar jag att det plötsligt blev en jättetjock "list" längst ner, tar bort så mkt av bilden, men nu har den flyttat till högra kanten av bildskärmen och det var lite bättre men startikonen på listen har ju i tjugo år varit längst ner till vänster så jag är där och suddar först ändå när jag ska stänga av datorn.

Hatar när den bara ställer om sig själv utan att man ens blir "tillfrågad att godkänna"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Undrar hur man får tillbaks "rullgardinen" i adressfältet
  • Prinsessans mamma

puff

det var som om datorn förstod mig, och började jäklas igen. nu är plötsligt hela listen med start-ikonen, dag o klockslag högst upp på skärmen, typ 3 cm!
    Försvinner ju en massa av bilden morrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!!!111

• Joico

Hmm jag är lite osäker på att jag verkligen förstår vad du menar..

Försök med detta.
    Högerklicka på listen och se om det finns en bock framför "Lås aktivitetsfältet", finns en bock så ta bort den.
    Vänsterklicka på listen, håll musenknappen intryckt och dra den ner till botten av skärmen igen.
    För att förminska listen, så den inte är 3cm, placera muspilen i överkant på listen så muspekaren blir ett lodrätt streck med en pil i varje ände.. och dra neråt, för att förminska.

Högerklicka och sätt dit en bock framför Lås aktivitetsfältet

Anledningen till att adressfältet är tomt är troligen för att det är rensat.. du måste alltså "börja om" och skriva in dina adresser igen, så sparas dom eftersom.

• Prinsessans mamma

TACK!!!
    Aktivitetsfältet lyckades jag med, men vet inte varför adressfältet är så här nu.
    Datorn hämtar ju hem uppdateringar, och sen är det bara att klia sig i huvudet ett tag.
    Det fylls inte på med var jag skrivit in, det är det som är så irriterande.
    Nu har jag i alla fall hittat hur man öppnar samma fönster igen om man råkat stänga en hel session av misstag.

Men det kommer inte upp förslag på www adresser när jag börjar skriva i adressfältet som det gjorde förut, typ före sommaren...

Känner mig helt rudis

• Joico

Hehe vilken tur att det funkade

Menar du att adressfältet inte kommer ner typ såhär www.alltomxp.se/resources/ie8b2/adressfaltet.jpg? Om datorn är rensad på webbhistorik så försvinner de sidor du tidigare besökt och som "sparats" i adressfältet. Om du börjar surfa igen, dvs skriva in adresser till olika sidor, så borde det börja om och sparas igen..

• LeeLoon

Vad har du för inställningar på rensning av historik? Om du går in på internet alternativ under verktyg så finns där en knapp som heter inställningar under historik avsnittet. Klicka på den, då ser du hur inställningarna är. Det kanske är så att det är inställt på att rensas varje gång du stänger webläsaren? Nu förutsätter jag att du har IE, har du firefox eller någon annan webläsare så vet jag inte vart inställningarna ligger.

• Prinsessans mamma
    Joico skrev 2009-10-22 21:53:16 följande:
    Hehe vilken tur att det funkade Menar du att adressfältet inte kommer ner typ såhär www.alltomxp.se/resources/ie8b2/adressfaltet....? Om datorn är rensad på webbhistorik så försvinner de sidor du tidigare besökt och som "sparats" i adressfältet. Om du börjar surfa igen, dvs skriva in adresser till olika sidor, så borde det börja om och sparas igen..
    Ja, så menar jag.!
    Men jag har inte rensat nåt själv.
    Och det har varit så i flera månader, är in nästan varje dag, det fylls inte på med en enda rad. Inte under tiden jag surfar heller. Om jag stänger den här sidan måste jag skriva hela adressen till familjeliv igen.
    LeeLoon skrev 2009-10-23 12:47:30 följande:
    Vad har du för inställningar på rensning av historik? Om du går in på internet alternativ under verktyg så finns där en knapp som heter inställningar under historik avsnittet. Klicka på den, då ser du hur inställningarna är. Det kanske är så att det är inställt på att rensas varje gång du stänger webläsaren? Nu förutsätter jag att du har IE, har du firefox eller någon annan webläsare så vet jag inte vart inställningarna ligger.
    TACK, följde ditt råd
    Det är ingen bock i rensa webhistorik

Under inställningar står det att det sparas två dagar. Och användes 920 nånting..
    Ja inte vet jag...
Svar på tråden Undrar hur man får tillbaks "rullgardinen" i adressfältet