• Henom

Kan islam bli ny statsreligion i sekulära Sverige?

Sverige är ju som bekant sekulariserat idag år 2009.
    Vi är ett modernt, bildat och jämställt land mycket tack vare att vi brutit oss loss från religionen.

Nu till min fråga:
    Islam blir ju allt mer utbrett i Sverige.
    Kan det bli så att islam blir Sveriges nya statsreligion?
    Eller ett sekulariserat land kan inte bli religiöst igen?
    Hur stort antal religiösa muslimer krävs isåfall för att ändra statsreligion i Sverige?

Kanske nån teolog eller annan insatt människa vet svar?

• Svar på tråden Kan islam bli ny statsreligion i sekulära Sverige?
  • Velour

Måste inte en religion ha tagit sig upp i makten och vara majoritet _där_ för att på så sätt bli en statsreligion?

• Stårschan

Det har väl inte att göra med antalet muslimer, utan de politiska vindarna. Om vi skulle införa statsreligion överhuvudtaget så måste vl grundlagen ändras, vilket (om jag inte minns fel) måste beslutas av två sittande regeringar med ett riksdagsval emellan.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Henom

Men vad är det som avgör när detta beslut isåfall ska fattas? Är det när muslimerna får ett riksdagsparti i storlek med sossarna och moderaterna?

• PortobelloRoad

Nej, jag tror inte på någon framtida statsreligion överhuvudtaget. Det känns verkligen som ett stag bakåt om Sverige skulle komma att besluta över en ny statsreligion, vilken det än månde vara.

• Stårschan
    Henom skrev 2009-10-20 11:46:51 följande:
    Men vad är det som avgör när detta beslut isåfall ska fattas? Är det när muslimerna får ett riksdagsparti i storlek med sossarna och moderaterna?
    Varför skulle just muslimerna vilja ha ett eget parti skilt från andra frågor? Det låter väl lika logiskt som ett parti för ensamstående mammor. Visst, en del eldsjälar finns det säkert, men inte tillräckligt många för att kunna bilda ett majoritetsparti!
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • D Morgan
    Stårschan skrev 2009-10-20 14:54:06 följande:
    Varför skulle just muslimerna vilja ha ett eget parti skilt från andra frågor? Det låter väl lika logiskt som ett parti för ensamstående mammor. Visst, en del eldsjälar finns det säkert, men inte tillräckligt många för att kunna bilda ett majoritetsparti!
    Islam är mer än bara en religion. Det är ett helt samhällssystem.
  • Henom
    PortobelloRoad skrev 2009-10-20 14:08:18 följande:
    Nej, jag tror inte på någon framtida statsreligion överhuvudtaget. Det känns verkligen som ett stag bakåt om Sverige skulle komma att besluta över en ny statsreligion, vilken det än månde vara.
    Ja, absolut vore det en katastrof. Men är det teoretiskt möjligt liksom?
  • D Morgan
    Henom skrev 2009-10-20 20:11:45 följande:
    Ja, absolut vore det en katastrof. Men är det teoretiskt möjligt liksom?
    Möjligt: Ja. Men då talar vi i termer som revolution, statskupp osv
  • Henom

D Morgan skrev 2009-10-20 20:46:07 följande:

Möjligt: Ja. Men då talar vi i termer som revolution, statskupp osv
    Det är omöjligt på "normalt" vis alltså? Vissa säger ju att det är en politisk fråga.
  • D Morgan
    Henom skrev 2009-10-20 21:12:04 följande:
    D Morgan skrev 2009-10-20 20:46:07 följande: Det är omöjligt på "normalt" vis alltså? Vissa säger ju att det är en politisk fråga.
    Ja jag skulle vilja påstå att det krävs våld för att en sån radikalt förändring ska ske i det här landet.
Svar på tråden Kan islam bli ny statsreligion i sekulära Sverige?