• frieden

bröd till buffé?!

ska ha namnkalas för våran son 14/11 och tänkte då bjuda på fransk potatissallad och rostbiff...skulle vilja ha hjälp med ett lättbakat bröd till det...gärna i långpanna...vill också att det ska gå bra att frysa så jag kan förbereda redan nu och att det smakar lika gott när det är upptinat!

• Svar på tråden bröd till buffé?!
  • isisisis

Focacccia i långpanna.Absoluta favoritbrödet
    Det är bakat med olivolja och rosmmarin

• Shadowcat

Jag tycker Grekiskt lantbröd funkar bra. Det är inte i långpanna, men (förutom att det ska jäsa rätt mkt) så är det lätt att laga till och fungerar utmärkt att frysa

• Callistrate

Mitt favoritbröd ("ett fantastiskt bröd" från Annas nya mat) Jag brukar göra med grahamsmjöl.

5 dl fingervarmt vatten
    1 dl mjölk
    25 g (1/2 pkt) jäst
    2 tsk salt + 1 msk honung
    12 1/2 dl vetemjöl (eller 1 1/2 dl grahamsmjöl + 11 dl vetemjöl)
    + mjöl till utbakningen

Smula ner jästen i en bunke, lägg i salt & honung. Häll över lite av vätskan (mjölk+vatten) blanda, häll i resten. Rör sedan ner mjölet och arbeta snabbt ihop degen. Den ska vara ganska lös. Strö över lite vetemjöl och täck bunken och låt degen jäsa i 1 - 1 1/2 timme.

Tippa ut degen på ett mjölat bakbord. Den ska INTE knådas! Strö över lite till vetemjöl och platta ut degen lite försiktigt. Skär sedan degen i 6-7 cm smala "remsor" och skär sedan dessa i sin tur i 2-3 delar. Det viktiga är att bröden är ungefär lika stora, hur de ser ut är inte så noga. Till en buffé kan man göra bröden mindre (tänk på att det då går fortare i ugnen!) Flytta efter hand över bitarna på 2 plåtar (med bakplåtspapper). Grädda bröden direkt (de beöver inte jäsa) i knappt 20 min i 250 grader. Den andra plåten brukar gå lite fortare. Men ha koll på bröden!

Klart! Bröden blir mycket goda. Dock blir de torra ganska fort. Jag brukar frysa in och ta fram några i taget.

• Snuttjulla

foccacia(går att smaksätta med massor av olika smaskiga smaker) eller brytbröd...

• frieden

jaa det är ju gott...men funkar det att frysa dom?

isisisis skrev 2009-10-20 18:15:15 följande:
    Focacccia i långpanna.Absoluta favoritbrödet Det är bakat med olivolja och rosmmarin
  • MBert
    frieden skrev 2009-10-20 19:00:24 följande:
    jaa det är ju gott...men funkar det att frysa dom?
    Nej, det blir inte lika bra att frysa focaccia eftersom flingsaltet smälter och ser tråkigt ut. Focaccia ska nog helst serveras färskt.

Mitt tips är att servera vanliga enkla kuvertbröd, små bullar/frallor gjorda på vetemjöl. Det kan man göra i förväg och frysa in och blir bra att tina upp (det bjuder vi ofta till buffé eller middag).

Vill man ha färska bullar/frallor, gjorda samma dag så kan man göra kalljästa morgonfrallor. Det tar inte mycket tid, men det tar ju en del plats i kylskåpet, å andra sidan tar det plats i frysen om du vill baka innan och frysa in.
    I så fall gör man degen på kvällen, bakar ut direkt och låter jäsa i kylen under natten, sen gräddar i 10 minuter... Klart.
Svar på tråden bröd till buffé?!