• Mummy

Bilsemester i Europa - vad har det kostat?

Till er som bilat runt i Europa, vad har eran resa gått på? För den summan; hur många var ni och vart åkte ni samt vad ingick i det?

Är barnen för små att göra en resa Sverige - Italien (med lite omvägar förstås på vägen) när de är 6 resp 4½ år?

• Svar på tråden Bilsemester i Europa - vad har det kostat?
  • chiligirl

Jadu jag har skygglapparna på när jag har semester. Det som finns på semesterkontot bränns. Inte tittar jag på till vilka saker heller. Så kan nog inte hjälpa med några summor alls. Men det går att räkna ungefärliga bensinåtgångar, tullar med mera på www.viamichelin.com

Jag har bilat med mina barn sedan de var spädbarn så jag flaggar grönt för bilåkandet för dina barn. Men det är endast du själv som vet hur dina barn fungerar i bil.

• Tecken

Det är väldigt varierande! Hur långt är ett snöre? En snabbis till Danmark, Tyskland och Polen för mig och min man gick på ca 15.000kr. En längre tur på ca en månad (också för mig och min man) gick på ca 45.000kr.

Det beror lite på vilken typ av bilsemester ni vill ha:
    - Storstad eller landsbygd?
    - Lyxhotell, vandrarhem eller tälta på camping?
    - Hur mycket bensin drar er bil? Annat bilslitage?
    - Hur tänkte ni tar er ner till kontinenten? Färja (vilken/vilka) eller bro (vilken/vilka)? Dessa kostar också pengar, olika mycket beroende på bl a tider på året (högsäsong/lågsäsong).
    - Mat längs vägen - laga hemma och snåla, eller äta på vägkrog?

Huruvida just dina barn är för små har jag ingen aning om, men jag och min familj åkte alltid på bilsemester då jag var liten. Och det var på den tiden innan ACn var standard i bilar

• Mummy

Tack för svar
    Anledningen till att jag inte skrivit hur långt/vart är att jag inte alls vet. Italien är förstås ett alternativ, men inte alls säkert.
    Därför är det roligt att se olika svar beroende på just vart man/ni åkt när ni bilat runt i Europa

Svar på tråden Bilsemester i Europa - vad har det kostat?