Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    överförmyndarspärr

    Min son har en försäkring som faller ut nu idagarna. Han är ju inte myndig så det blir med överförmyndarspärr pengarna kommer.

    Är det någon som vet hur det fungerar?
    Försäkringsbolaget kommer att ringa och dom har även rådgivare som kan tipsa hur man ska placera pengarna. Men jag vill kunna berätta för min son redan idag hur det fungerar.

    Om ha vill ta ut pengar förstår jag att han måste söka hos överförmyndaren först. Vad får han köpa för pengaren exakt, någon som vet?

  • Svar på tråden överförmyndarspärr
  • Anonym (Mamma)

    Självklart att man får bäst svar om man ringer direkt, men jag han inte idag.

    Om han vill köpa tex en moped blir sådant beviljat? TRO?

  • Anonym (Mamma)

    Ja nog är det tillräkligt vi måste placera dom i någon bra form, försäkringsbolaget har rådgivare som kommer att ringa mig.

    Men jag har rådgivare som jag litar på, annars har jag hört att överförmyndaren även kan placera pengarna, och så rätt var det är så är dom borta.

    Lite nojig blir man ju.

    Men om man går ner till, tex kläder och sådana saker. Får han ta ut till sådant?
    Lite rädd att han går till överförmyndaren själv och begär pengar.
    Kan han göra det?

    (Till saken är att han är 15år)

  • Anonym (Mamma)

    Anonym (****) skrev 2009-10-20 17:51:11 följande:


    Det beror nog mycket på hur överförmyndaren är. Jag tog ut över 80.000 när jag var i 15-16 års åldern och knarkade upp alltihopa.
    exakt det jag är rädd för. Inte knark kanske men vad vet jag när han blir större.

    Har pratat med min mor, det finns visst konton som heter fasträntekonton där man låser pengarna i flera år till hög ränta, det kanske skulle vara något. Låser överförmyndaren dom i ett sådant konto i 5 år så är ju pojken 20år och trorligen super han inte upp dom då.

    Så går tankarna just nu. Låsta en del och låta han använda en annan del. Det är ju ändå hans pengar.
  • Anonym (Mamma)

    Jag är jätte tacksam för svaren jag fått.
    Då kan jag säga att han troligen kan köpa sig en moped, eu kort har han + hjälm.

  • Anonym (Mamma)

    Ja inte tycker jag att ha n ska ha en sådan dyr, men vi får kolla på det. Nu har han åkt på sin systers gamla. Vespa typ en röd. Lite känsligt för en kille :)

    Klart att han vill ha någon annan typ av fordon.

  • Anonym (Mamma)

    Dom har fortfarande inte hört av sig så jag får väl ringa i morgon.
    Aktieobligationer har jag blivit rekomenderad av banken.
    Någon som kan något om sådant?
    Tanken har nu slagt sonen om han kan köpa möbler...
    Någon som vet?

  • Anonym (Mamma)
    gizen skrev 2009-10-25 17:06:13 följande:
    jag jobbar som rådgivare på bank och jag kan först och främst säga att sätt INTE pengarna i en fastränteplacering... räntan är superlåg för tillfället! satsa heller på aktieobligationer, då är du garanterad tillbaka det nominella beloppet men har chans att få en högra avkastning då en a.o är uppbyggd med en obligationsdel och en optionsdel. optionsdelen satsat på en förutbestämd marknad tex asien/global/råvaror... finns 2/3/4 år att välja till a.o. sen måste man ju int lägga alla äggen i samma korg. man kan dela placeringen i 3 delar tex. aktiefonder/aktieobligationer/räntefonder... för att få en bra spridning... hör med din rådgivare och be att den personen gör en placeringsplan så får du utifrån sonens placeringsbehov ifråga om tidshorisont, risk och hur aktiv du/han vill vara.lycka till...
    Tack för svar.

    Ja jag är inne på den linjen. låsa fast i aktieobligation och pengar att röra sig med i något annat form av konto som överförmyndaren kan godkänna uttag ifrån. Pojken är 15,6 år så vi kan placera fram till 18års dagen.
    Det ska vara en trygg placering. Han kommer inte att vara mer aktiv i sin placering än att ta ut delar av den :)
    Men jag har tur att han är som han är. Han vill spara, men det är klart han ska få handla också. Men inte för alla pengarna. Försäkringen kan avge mer pengar när han är 19år så det är ju bra om han förstår hur man gör när man sparar.
    Men det finns ju en anledning till att han fått pengarna, så jag ska försöka ge honom råd att spara dom så att han kan skaffa sig hjälpmedel för dom när han blir stor.
  • Anonym (Mamma)

    folksams rådgivar ska även ringa mig men allt tar sådan tid.
    Min rådgivare finns i annan bank än min/sonens, men jag fick namnet av henne till en på våran bank.
    Men för mig är det en djungel, jag har ingen susning så jag är glad för alla tips.
    Fonder är dom inte lite mer osäkra?

  • Anonym (Mamma)

    okey, vem vet han kanske vill fortsätta att ha pengarna i fonder när han är 18år.

    Men en fråga när du nu ändå är här :)
    Om man får mycket mer pengar(Kommande arv), är det inte bättre då att köpa fastigheter eller liknande för pengarna?

  • Anonym (Mamma)
    gizen skrev 2009-10-25 18:05:00 följande:
    du, det vågar jag inte svara på för den marknaden har jag ingen kunskap inom... men det skulle säkert kunna va en bra placering! men frågan är hur mycket jobba man får lägga ner då, som fastighetsägare... sök på nätet och se om du hittar ngn info om att palcera pengar i fastigheter...
    Pengarna är redan nu i fastigheter, jag funderar bara om man ska lägga resterande pengar där med. Men den dagen den sorgen.
  • Anonym (Mamma)

    Nu blev det rena grekiskan för mig.
    Men jag förstår självklart att banken tjänar pengar på sina kunder.
    Men jag behöver nog deras hjälp med det här, sedan är det ju så att överförmyndaren även, tror jag, har ett ord med i lagen.

  • Anonym (Mamma)

    Jag har sått det fröet med resa tex. Men det blir lite känsligt för hans syster har varit på språkresa som farmor betalade. Så han tycker nog att det är orättvist om han inte får pengar av farmor.
    Men han vill inte heller åka på språkresa. Men han har pratat om att tågluffa med en komips och hans pappa. Det kan ju vara något.

    Jag har mailat överförmyndaren idag.

Svar på tråden överförmyndarspärr