• gizen

överförmyndarspärr

jag jobbar som rådgivare på bank och jag kan först och främst säga att sätt INTE pengarna i en fastränteplacering... räntan är superlåg för tillfället! satsa heller på aktieobligationer, då är du garanterad tillbaka det nominella beloppet men har chans att få en högra avkastning då en a.o är uppbyggd med en obligationsdel och en optionsdel. optionsdelen satsat på en förutbestämd marknad tex asien/global/råvaror... finns 2/3/4 år att välja till a.o. sen måste man ju int lägga alla äggen i samma korg. man kan dela placeringen i 3 delar tex. aktiefonder/aktieobligationer/räntefonder... för att få en bra spridning... hör med din rådgivare och be att den personen gör en placeringsplan så får du utifrån sonens placeringsbehov ifråga om tidshorisont, risk och hur aktiv du/han vill vara.

lycka till...

• gizen

och: var är en a.o dyr? maxcourtage på 2% och kostar en a.o 10' så är courtaget 200 kr... dyrt? nä, inte direkt. och att kunna plocka ut en hög avkastning är väl inte helt fel? om placeringe är rätt... men det finns ju tex indienao som snart faller ut med avkastning på 90%... inte så illa kan jag tycka med tanke på att man ALLTID är garanterad tillbaka det nominella beloppet. och det kan snabbt bli dyrt med direktsparande i fonder, det är ju inte gratis, du har en förvaltningsavgift som ska betalas där oxå! ingenting är gratis när man ska placera pengar!!!

hade det varit på längre sikt så hade jag rekommenderat en kapitalförsäkring men den ska helst ligga i minst 5 år, inom kapitalförsäkringen så kan man köpa och sälja fonder/a.o/aktier utan att bli kapitalvinstbeskattad. där ligger istället en schablonsmässig beskattning av försäkringens värde på årlig basis. och när man tar ut pengarna så är är det en skattefri utbetalning.

• gizen