• Dickman

Nu blir jag galen på min bebis skorv!!!!!!! Finns det någon hjälp?

Min lilla Linnea, nu 6 mån har haft jättemycket skorv från ca 2 mån ålder och fortfarande. Jag har badat och oljat, pillat och kammat säkert 30 ggr nu för detta himla skorv. Nu har jag testat Salsyvase på rek av BVC och det kommer bara tillbaka hela tiden. Det värsta med skorven är att den kliar på nätterna och att min Linnea då river sig helt blodig flera dagar i veckan. Hon ser helt misshandlad ut nu.. Vad kan man göra egentligen och vad beror det här himla envisa skorvet på?

• Svar på tråden Nu blir jag galen på min bebis skorv!!!!!!! Finns det någon hjälp?
  • ankizen

hon har inte fått någe exem då?

• Wyrm

Jag tycker du ska prata med BVC igen och förklara allvaret för dem. Det måste ju finnas ngt annat sätt att bli av med skorven än "de klassiska" sätten.

• MrsJones

Stackars liten. Min son hade också ganska mycket skrov tills han var ca. 4 månader. Jag använde babyolja, men tyckte inte att det hjälpte någon vidare så jag slutade. Dessutom har min son mycket hår, så det blev hur kladdigt som helst. Nu kliade ju i och för sig inte hans, men jag struntade helt enkelt i att göra något alls. Han är nu snart 7 månader och har bara lite kvar.

Vet inte om jag egentligen hjälpte dig, men hos oss funkade det med att inte göra något alls.

• clara02

jag har en tjej på 3år som har mycket skorv som aldrig går bort, vi ha provat allt som dom sa på bvc men inget hjälpte de kom bara tillbaka hela tiden, jag fick ett ett råd från en annan mamma som sa att balsam skulle va bra, de blev bättre men inte helt bra.
    nu ska jag prova mjäll schampo få se om de är bättre.

• Tao

Jag pratade med min sköterska på BVC och fick då en spec salva att smörja med som skulle sitta kvar ngn timme och sedan kunde jag försiktigt pilla bort det som blivit löst. Kommer ej ihåg vad det hette men det var något som de själva använde till barn med mycket skorv. Fråga på BVC.

• Dickman

Visserligen har hon lite torr hud på sina ställen så att läkaren sa att jag skulle smörja med Mildison. Men det är verkligen skorv! Vet inte om man kan göra för många behandlingar med Salsyvase? Vet inte fall jag kan få hjälp via bvc, har redan tagit upp frågan där..

• Katten79

Min dotter var likadan när hon var yngre o det visade sig att hon hade eksem! Så ta kontakt med barnläkaren.. Jag fick en speciell kortison för hårbotten o efter det så blev hon bättre!

• April05

Tag lager och låt det vara på under natten fast det står att man ska ha ett par timmar så tar du med en luskam och tar försiktigt bort det dagen efter, gör det försiktigt med högst 45graders vinkel eftersom botten är jätteskör (men det vet ju alla/du. Har bebisen hår på skallen så kan h*n lätt tappa det då. Min dotter hade massor av hår och tjockt med skorv. Skorven kommer att komma tillbaka men behandlar man ett par gånger så är allt borta sen.

Man vet inte varför skorvern uppkommer: se på www.netdoktor.se

Jag kommer snart ha en bild på min dotter hur hon såg ut i skallen och hur mkt som fstnade på kammen. Kan tillägga att hon blev flintis.

Ta en kräm på efteråt när du är klar som dämpar såren. Jag använde Essex. Detta var några råd på vägen, du får säkert fler.

• Dickman

Tao; salvan är nog Salsyvase som jag precis testat...

Problemet är ju att hon inte har hår. Hade hon det skulle hon antagligen inte riva sig helt blodig..

Svar på tråden Nu blir jag galen på min bebis skorv!!!!!!! Finns det någon hjälp?