• Analoga

Svältportioner på UAS!

Har en bekant som ligger på sjukhuset i Uppsala. De får rena rama svältportionerna där så han är hela tiden hungrig.

Middagen idag tex, bestod av 6 köttbullar i storlek mindre (ungefär som felix delikatessköttbullar) samt 2 mindre potatisar och sås. INGA grönsaker alls.

I min mening är detta en storlek på portino som inte ens min 5-åriga dotter skulle bli mätt på; och tittar man på tex Felix delikatessköttbullars portionangivelse så står det 11 köttbullar/portion.

Så min fråga är nu: är det vanligt att man får så här lite mat på våra sjukhus? eller är et extra snålt på UAS?

KAn säga att bekantingen legat på sjukhuset här i stan också och där fick man ta mat tills man blev mätt. Så är det även på förlossningen och BB här i stan.

Tycker det är bedrövligt rent ut sagt att man ska behöva gå omkring hungrig när man är på lasarett. Det är ju inte alla som är så dödssjuka där att de inte har någon aptit!

• Svar på tråden Svältportioner på UAS!
  • ElinC

Kan han inte be om mer mat? Kanske får de slänga väldigt mycket mat eftersom väldigt många sjuka inte har så bra aptit. Men säger han till kanske han kan få mer?

• SVejsan

Nja, sista gången jag var där och låg över så var det vid fruns första förlossning. Och då serverades det mat, dessutom tillgång till bröd,smör och pålägg hela tiden. Ofta ingick även efterrätt... Det enda med sjukhusmat är att den är så smaklös.

• Kjell2

När mina föräldrar var inlagda på UAS kunde man välja stor portion och fick då extra.

/Kjell

• Sofiaochjonas

Jag har varit inlagd flera gånger, och jag tycker då att maten har räckt..grönsaker har det varit till också, och efterätt på det. Då låg jag ändå på kirurg pga svåra magsmärtor och skulle vara försiktig med maten. Fick maten efter flera dagar av endast näringsdropp

• Analoga

Maten kommer i färdigförpackade lådor där portionen är upplagd och klar. Man får alltså inte ta själv. Jag har sagt åt honom att säga till att det är för lite mat så jag vet inte om han skulle få mer i såna fall. Jag ska säga till honom det Kjell härovan skrev att man kan välja stor portion, men visst är det konstigt att ingen sagt till honom det i så fall???

• Analoga
    Sofiaochjonas skrev 2009-10-21 09:13:35 följande:
    Jag har varit inlagd flera gånger, och jag tycker då att maten har räckt..grönsaker har det varit till också, och efterätt på det. Då låg jag ändå på kirurg pga svåra magsmärtor och skulle vara försiktig med maten. Fick maten efter flera dagar av endast näringsdropp
    Men om man ligger inne för svåra magsmärtor, och har haft näringsdropp i flera dagar så behöver man ju inte så mkt mat för att bli mätt. Inte underligt att du tyckte det var tillräckligt då

Denne man är inte sjuk på så vis; utan han ligger inne för en "ledåkomma" och är en stor och lång karl.
  • Sofiaochjonas
    Analoga skrev 2009-10-21 09:56:02 följande:
    Men om man ligger inne för svåra magsmärtor, och har haft näringsdropp i flera dagar så behöver man ju inte så mkt mat för att bli mätt. Inte underligt att du tyckte det var tillräckligt då Denne man är inte sjuk på så vis; utan han ligger inne för en "ledåkomma" och är en stor och lång karl.
    men jag har ju ändå ögon att se med och jag tyckte då att det var lagom med mat, inte för lite =)
  • Kjell2

Min föräldrar, på UAS, fick fick kryssa i en blankett före måltiden om dryck, efterätt, veg, skon, extrastor portion osv.

Kan förstå att standard portionerna är små. Många av de som ligger där har inte världens största aptit eller ämnesomsättning. Men möjlighet för mer och större fanns.

/Kjell

• Analoga
    Sofiaochjonas skrev 2009-10-21 11:08:20 följande:
    men jag har ju ändå ögon att se med och jag tyckte då att det var lagom med mat, inte för lite =)
    Tycker du att 4 små köttbullar och 2 mindre potatisar med lite sås UTAN en endaste grönsak är en lagom portion ens för dig som kvinna? Det är för lite för min 5-åring t o m.
  • Analoga
    Sofiaochjonas skrev 2009-10-21 11:08:20 följande:
    ...fast de kanske har olika portioner på olika avdelningar . Vad vet jag.
  • Analoga
    Kjell2 skrev 2009-10-21 11:17:14 följande:
    Min föräldrar, på UAS, fick fick kryssa i en blankett före måltiden om dryck, efterätt, veg, skon, extrastor portion osv. Kan förstå att standard portionerna är små. Många av de som ligger där har inte världens största aptit eller ämnesomsättning. Men möjlighet för mer och större fanns./Kjell
    Ja han får kryssa i och välja bland tre rätter varje dag. Måste höra med honom om han kanske missat att man får välja storlek på portionen också?? Uppdaterar er härinne när jag fått svar
  • Tutilure

Sist jag låg inne så var det helt normala portioner.
    Men visst måste man kunna beställa extra stora portioner, det är jag säker på.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Lill Bästis

På MAS i malmö får man gå o hämta maten själv på uppläggninsfat o där var det gott om mat tyckte jag (utvärderat efter båda barnen..)

• Sofiaochjonas
    Analoga skrev 2009-10-21 11:20:54 följande:
    ...fast de kanske har olika portioner på olika avdelningar . Vad vet jag.
    så kanske det är också.
  • Analoga
    Sofiaochjonas skrev 2009-10-21 11:29:01 följande:
    så kanske det är också.
    Men om du svarar på min fråga också Skulle du tycka 4 små köttbullar och 2 små potatisar utan grönsaker vore en lagom portion för dig? Vill bara ha ett "hum" om vad du tycker är lagom, för tycker du det ÄR lagom så är du liten i maten
  • Sofiaochjonas
    Analoga skrev 2009-10-21 11:31:02 följande:
    Men om du svarar på min fråga också Skulle du tycka 4 små köttbullar och 2 små potatisar utan grönsaker vore en lagom portion för dig? Vill bara ha ett "hum" om vad du tycker är lagom, för tycker du det ÄR lagom så är du liten i maten
    nej absolut inte, det är inte en vanlig portion! det har du helt rätt i! :) men jag vet att jag fick tillräckligt med mat när jag var inlagd. Sommarjobbade även på en annan avdelning och dom portionera tyckte jag också var lagom. Så tror inte man kan dra hela uas över en kam, men håller med om det är märkligt att det kan vara så lite på en avdelning och normala portioner på andra :S
  • Analoga

Till lunchen idag hade han beställt 1½ portion. Det var ärtsoppa och pannkaka. Ärtsoppa i liten mängd och 3 pannkakor var det. Undrar just vad 1 portion var?
    Var det 1 eller 2 pannkakor måntro?

Måste ju vara speciellt för den avdelningen att de har så snåla portioner, enligt vad ni beskrivit ovan. Jag kan ha förståelse för om de som ligger inne på vårdavdelningen och inte rör sig något på dagarna inte äter så mycket, men som min bekant som promenerar fram och tillbaka mellan pat.hotellet och sjukhuset varje dag x flera och är dessutom stor och reslig karl; ja då är dessa portioner rena svälten....

Svar på tråden Svältportioner på UAS!