Fenomena83
Syster OmmSeif har redan fatt med det mesta tror jag.
''är det meningen liksom att man i allmänhet ska vara tyst å lugn å snäll, be mycket, filosofera, inte äta mkt (frossa) eller festa eller såna saker...''
Man ska ALLTID vara snall, och visa vanlighet och respekt mot andra, men man bor tanka pa att vara extra odmjuk under Ramadan, men det faller sig ganska naturligt att det ar lattare da att minnas dessa enkla grundstenar. Ja man ber extra mycket och att lasa hela Koranen ar en stor merit. Jag vet inte vad du menar med filosofera, men om du menar att tanka mycket, rent andligt, och pa livet efter detta tex sa nog gor jag det. Jag far ett litet annat perspektiv pa saker och ting, vid fastande. Ser en del saker i klarare ljus, kanske man kan saga. Nej det ar inte meningen att man ska frossa i mat under natten nar det ar tillatet att ata och dricka, for da kanske man blir trott och slo istallet och sover bort nastkommande dag. Meningen ar ju att man ska forsoka leva som vanligt, aven om man fastar, aven om man kanske ar lite trottare an vanligt och gar pa halvfart. Men man ska inte lagga sig och sova bort hela dagen for att pa det sattet invanta kvallens mat och dryck.
Visst kan man ha lite extra festligt nagon kvall under Ramadan, men oftast blir man sa trott och jag vill atminstone ha vissa 'rutiner' under Ramadan, for att jag och familjen ska ma sa bra som mojligt, och da kanns det bast att ta det lugnt aven pa kvallen. Men dar ar vi ju olika, vad som passar bast for oss. Du far val diskutera med din man, vad han tycker kanns bast.