• fenomena83

vad exakt får man INTE göra under Ramadan??

..förutom att äta å dricka när solen är uppe alltså?

hur e det med sex, till exempel...?

kort sagt vilka regler är det som gäller under fastetid och vilka regler gäller på natten...
    är det meningen liksom att man i allmänhet ska vara tyst å lugn å snäll, be mycket, filosofera, inte äta mkt (frossa) eller festa eller såna saker...
    om man röker, får man röka på dagen då?

grejen är den att under ramadan så firar vi samtidigt vår bröllopsdag å min födelsedag. jag vill ju ha i allafall en liiiiten fest, men jag vet inte hur det är, det här med festande och så.
    kanske är bättre å vänta å ha en BRAKfest vid Eid i stället?

• Svar på tråden vad exakt får man INTE göra under Ramadan??
  • ommseif

hej
    ja under dagen på ramadan så får man, förutom då att man inte får äta eller dricka, inte ha sex inte eller djupa kyssar som leder till att man kanske börjar tänka på sex, man får inte heller röka eller tugga tuggummi...

På dagen kanske det inte är så bra om man planerar att ha en fest, men på kvällen efter att man brytit fastan skulle det ju gå bra... beror väl kanske på hur man menar med fest också, det skulle ju inte vara så bra om man serverar alkohol eller spelar musik och annat som inte har med ramadan direkt att göra...
    ok, detta var nu bara mina åsikter

Lycka till

• Halal

Fenomena83

Syster OmmSeif har redan fatt med det mesta tror jag.

''är det meningen liksom att man i allmänhet ska vara tyst å lugn å snäll, be mycket, filosofera, inte äta mkt (frossa) eller festa eller såna saker...''

Man ska ALLTID vara snall, och visa vanlighet och respekt mot andra, men man bor tanka pa att vara extra odmjuk under Ramadan, men det faller sig ganska naturligt att det ar lattare da att minnas dessa enkla grundstenar. Ja man ber extra mycket och att lasa hela Koranen ar en stor merit. Jag vet inte vad du menar med filosofera, men om du menar att tanka mycket, rent andligt, och pa livet efter detta tex sa nog gor jag det. Jag far ett litet annat perspektiv pa saker och ting, vid fastande. Ser en del saker i klarare ljus, kanske man kan saga. Nej det ar inte meningen att man ska frossa i mat under natten nar det ar tillatet att ata och dricka, for da kanske man blir trott och slo istallet och sover bort nastkommande dag. Meningen ar ju att man ska forsoka leva som vanligt, aven om man fastar, aven om man kanske ar lite trottare an vanligt och gar pa halvfart. Men man ska inte lagga sig och sova bort hela dagen for att pa det sattet invanta kvallens mat och dryck.

Visst kan man ha lite extra festligt nagon kvall under Ramadan, men oftast blir man sa trott och jag vill atminstone ha vissa 'rutiner' under Ramadan, for att jag och familjen ska ma sa bra som mojligt, och da kanns det bast att ta det lugnt aven pa kvallen. Men dar ar vi ju olika, vad som passar bast for oss. Du far val diskutera med din man, vad han tycker kanns bast.

• Yaran

''är det meningen liksom att man i allmänhet ska vara tyst å lugn å snäll, be mycket, filosofera, inte äta mkt (frossa) eller festa eller såna saker...''

Det är precis som syster Halal förklarat, och ramadan har våra lärda sagt att den är som "en praktik månad" Man praktiserar sin religion under denna månad och så fortsätter man jobba precis under de elva kommande månaderna. Så ramadan är en uppladdnings månad.

• Poena

Jag kommer åka iväg till ett arabland under ramadan och hänger på tråden!

Tar folket där illa upp tro om man som (turist) ex skulle kyssas under dagtid?
    Hur är det med mat/dryck är det ok att förtära på ej offentlig plats?

Något annat man ska tänka på?

• Yaran

I turistställen där restauranger är öppna för turister, annars är det stängt i andra områden.

"Tar folket där illa upp tro om man som (turist) ex skulle kyssas under dagtid?"

Som sagt är det i turistområden då är det inga problem tror jag, men ja araberna tar illa upp om de ser två kyssas, tyvärr, men så är deras tradition.

"Något annat man ska tänka på? "

Hade jag varit turist så hade jag upplevt ramadan livet där , och här menar jag på kvällarna. Det är vackert där på kvällarna.

• Halal

Poena

Aven om syster Yaran redan varit framme (rolig gubbe!) sa fyller jag i jag med, att dar det ar utpraglat for utlandska turister att samlas, dar kommer ocksa det mesta att vara oppet. Under dagtid behover du inte boka bord i alla fall, det tror jag nastan jag kan garantera (rolig gubbe!) utan kommer att fa drottninglik service! Kanske inte i snabbhet, men pga att det ar fa gaster.

Detta med att kyssas offentligt overhuvudtaget, jag tror att de flesta anpassar sig efter 'omstandigheterna' ror man sig i trakter dar det finns bara turister omkring en, sa ar det en sak, men ror man sig bland lokalbefolkningen, sa kanske man faller in i samma trall som dom. Och araber/muslimer kysser inte varandra offentligt. Det ar i sa fall inte nagon regel utan undantag om det hander.

Du kan ata och dricka offentligt, eftersom du ju troligtvis hamnar pa restaurang eller kafe vid nagot tillfalle. Du far val gora som du tycker kanns bast, men jag tror att de flesta inte har nagot problem med att du ater, det ar DIN mage inte nagon annans!

Trevlig resa!

• fenomena83

aha.... är det taskigt av mig att äta på dagen fast min man inte gör det?? (jag fastar inte...)
    tar ni muslimer illa upp om nån sitter å smaskar i sig en massa mat framför er när ni fastar?

men alltså angående sexet, man får pussas å kramas å sådär eller fast inte på nåt upphetsande vis?
    förra året sa min man att han inte ens kunde ta på mig! (fast sen gjorde han det ändå å fick jättedåligt samvete å bad om förlåtelse...)
    e det olika hur man tolkar reglerna eller?

• Yaran

fenomena83

"är det taskigt av mig att äta på dagen fast min man inte gör det?? (jag fastar inte...)
    tar ni muslimer illa upp om nån sitter å smaskar i sig en massa mat framför er när ni fastar?"

Nej, det gör vi inte!

"förra året sa min man att han inte ens kunde ta på mig! (fast sen gjorde han det ändå å fick jättedåligt samvete å bad om förlåtelse...)
    e det olika hur man tolkar reglerna eller? "

Kramar och pussar och allt är tillåtet UTOM sex. Det är inte olika tolkningar i detta.

• elims

tycker det verkar konstigt att man får pussas överhuvudtaget om man nu inte vill riskera att det ena leder till det andra...
    till och med enkel beröring kan ju ha samma effekt...

• teresan

måste undra lite jag jobbar på en skola med ca 40 % ivandrare (flesta muslimer) de barnen jag jiobbar med fastar j8u inte för de är så små (6-8) men hur gamla är barn när de börjar fasta och en helt annan fråga när börjar barnen använda sjal om man kommer från den kulturen där de använder det???

Svar på tråden vad exakt får man INTE göra under Ramadan??