• cicci85

Ska arbetslösa tvingas ta jobb i vården?

Ska skriva ett prov i samhällskunskap B i morgon och en av frågorna är rubrikfrågan?
    Om man blir erbjuden ett jobb och tackar nej kan man bli av med sin a-kassa.

I Höörs kommun hade de inte fått tillräckligt många sökande till sommarjobben inom äldrevården och då erbjöds långtidsarbetslösa jobb istället. En äldre kvinna hade jobbat som ekonom i 30 år men varit arbetslös ett tag. Hon tackade nej och fick inte behålla sin a-kassa.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska arbetslösa tvingas ta jobb i vården?
  • jessamy

JAg tycker det är fel. Det är inte alla som passar inom vården i över huvud taget och det är ju människor man arbetar med. :)

• Kullamannen

Jag tycker att det är helt rätt!
    Varför inte göra rätt för sej i stället för att gå på bidrag????

• Hoppentoss

Man får nog tyvärr ta dom jobb som finns.

Samhället kan ju ej betala ut Akassa och sedan finns det jobb som ingen vill ha.

Så om det inte finns "giltiga" själ som tex sjukdom så får man nog svälja och ta jobbet.

cicci85 skrev 2009-10-21 08:07:51 följande:
    Ska skriva ett prov i samhällskunskap B i morgon och en av frågorna är rubrikfrågan?Om man blir erbjuden ett jobb och tackar nej kan man bli av med sin a-kassa. I Höörs kommun hade de inte fått tillräckligt många sökande till sommarjobben inom äldrevården och då erbjöds långtidsarbetslösa jobb istället. En äldre kvinna hade jobbat som ekonom i 30 år men varit arbetslös ett tag. Hon tackade nej och fick inte behålla sin a-kassa.Vad tycker ni?
  • Plutteli

Nej, det är skitfel! Dels för att alla inte rent fysiskt kan klara ett sådant jobb, men främst för att det i slutet är vårdtagarna som blir lidande av sura och ovilliga vårdare...

• Parniara

Klart man har rätt att tacka nej till jobb, men då ska heller inte staten betala ens uppehälle. Det är ju absurt i min värld att man kan få betalt av a-kassan och tacka nej till jobb. Inget säger ju att man måste vara kvar på det jobbet i all evighet om nåt ekonomijobb dyker upp.

• såffan
    Plutteli skrev 2009-10-21 08:10:09 följande:
    Nej, det är skitfel! Dels för att alla inte rent fysiskt kan klara ett sådant jobb, men främst för att det i slutet är vårdtagarna som blir lidande av sura och ovilliga vårdare...
    Men om man har läkarintyg på någon skada el fysisk handikapp har man rätt att tacka nej till jobb som man inte kommer klara av att utföra utan att bli av med a-kassan. Och funkar man absolut inte innom vården kommer man ju ändå inte få jobba kvar
  • mssixty

Men vad i helvete??? Är det INGEN längre som tycker att gamla (i regel sjuka) människor ska få omvårdnad av utbildad personal som är intresserad av sitt yrke? Nu har jag jobbat hela natten så jag är lättupprörd men fy vad arg jag blev av att någon ens kommit på frågan! När jag jobbade på äldreboende så kändes det ärligt talat som att en del av arbetskamraterna var "löst pack" som chefen håvat in från gatan. Tabletter som man glömt ge spolades ner i toaletten, gamla gick med avföringsrester i underlivet, folk fick lägga sig vid 16 på eftermiddagen utan att ens bli tillfrågade vad de ville, aldrig var det ngn som frågade dem vad de ville, aldrig var det ngn som försökte hitta på saker med dem... Och så ska man slänga in ännu fler som inte har en aning om vad de sysslar med och kanske inte ens bryr dig? Fattar inte folk vad det innebär att ha ett sånt ett yrke? Inser de inte hur utlämnad man är som pensionär på ett boende?

GAAAAAAAH!

• kråka

det är helt rätt!!
    finns det något jobb i kommunen så tycker jag att man ska ta det.istället för att gå på bidrag.man kan ju ta det så länge.
    men jag är emot att man ska behöva flytta till en annan kommun,för att de flesta har ju ett liv och en familj att ta hänsyn till, barn som går i skola och fru som kanske har fast jobb i staden dom bor.

• olandstoken

NEJ, vi vill inte ha de som inte vill jobba med männsikor inom vården! samtidigt som jag ser andra sidan på det hela. det finns ju dom som kan jobba inom vården fast att de inte vill det men ändå göra ett bra jobb, dom är bättre än ingen. det är en knivig fråga!

• kråka

och är det så att man absolut inte kan jobba med människor i tex vården,så finns det säkert städjobb eller liknande.
    försörja sig själv ,det ska man om man kan.

Svar på tråden Ska arbetslösa tvingas ta jobb i vården?