• MajkenK

Sammanväxningar?

Är det någon som fått sammanväxningar i livmodern och som vet hur det känns? Jag börjar bli smått orolig... har nyligen haft infektion i livmodern och skrapats sammanlagt två ggr efter ett MA. Förra helgen hade jag ÄL som gjorde asont + blödde. Sedan dess har det fortsatt att göra ont på höger sida, och nu känns det som om det stramar i ljumsken när jag går och så är jag öm över hela underlivet. Är rädd för att det är något som håller på att växa ihop därinne... vad ska jag göra?

• Svar på tråden Sammanväxningar?
  • mamman 76

Alltså jag vet inte om jag har ngt svar att ge dig. Tror ju inte att du är på väg att få sammanväxningar o därmed har smärta...
    Nää, jag tycker du ska ringa gyn o höra så slipper du gå o fundera...
    Det kanske inte var det här svaret du ville ha men...

• Bispan

Jag tycker du ska gå till gyn omedelbums!!

• Bispan

Det är inte utomkveds då? Fast det kanske inte skulle göra ont ännu?

• MajkenK

Nej, det kan inte vara utomkveds, har inte haft sex sedan MA:t pga infektionen och har nu inget hcg, det kollade de i fredags när jag var på gynakuten sist... suck, är så less på att åka in och ut där flera ggr i veckan! Ringde dit alldeles nyss, och de gav sitt standardsvar "avvakta". Blä! Ska åka upp akut om smärtan tilltar/får feber/blöder eller får skumma flytningar. Har frikort nu så det är iallafall gratis... alltid något.

• Bispan

Förresten, jag har sammanväxningar i buken. Jag vet inte hur "allvarliga" de är och hur de sitter. Jag har nog haft det i många år men fick inte reda på det förrän i våras. Det konstaterades vid en titthålsoperation.

Mina symptom vid/runt mens liknar dina men jag vill absolut inte säga att det ÄR så för dig.

• Carro

Majken;
    Rådet du fick är som sagt bara ett råd.
    Om jag varit du så hade jag struntat fullständigt i rådet du fick och åkt in iaf!
    De kan inte neka dig vård och jag tycker nog att det låter som att en läkare borde ta en titt på dig..

Har du ngn feber eller liknande?
    Jag tycker att dina symptom låter som dom jag hade när jag fick en äggledarinflammation.
    Och om det är det du har så måste du få antibiotika så fort som möjligt!
    Ju längre man går med det, desto större är risken för skador..
    Jag blev hemskickad av en läkare när jag hade det och sökte igen ett par dagar senare.
    Då blev det akut titthålsoperation pga att de misstänkte blindtarsinflammation.
    men istället upptäckte dom en långt gången äggledarinflammation, så jag låg inlagd i 6 dagar med antibiotikadropp.
    Tyvärr så sattes behandlingen in för sent, så idag kan jag tyvärr inte bli gravid på annat sätt än genom ivf.

Så som sagt, mitt råd är att du ska åka in så fort som möjligt!!!

• Busymommy

Hejsan!
    Jag har sammanväxningar som de såg när jag op för mina endometrioser. Man ser inte sammanväxningar på vul utan bara ifall man öppnar buken. Jag hade väldigt ont när jag väntade min son då magen växte fast jag hade massa sammanväxningar. Jag har alltid haft ont vid mens men det har berott på mina endometrioser.

Jag tycker kanske ändå du ska prata med nån gyn dr. De kan ju detta bra.
    Det behöver ju inte vara nåt kanske bara är lite ärrbildningar efter dina skrapningar.

Kram

• MajkenK

Tack för alla svar och att ni delar med er av era erfarenheter! Jag ringde till gynakuten igen för en halvtimme sedan... denna gång svarade en sköterska som haft hand om mig tidigare, och som inte är särskilt bra (när jag låg inne med infektion förra gången efter misslyckad skrapning efter ett traumatiskt MA och storgrät sa hon till mig med ett skratt: "tänk på att det finns en mening med allt!" Eh... vad är det för mening med att få missfall och dessutom infektion? Okänsliga kärring).

Hon trodde iallafall att det inte var någon fara för mig nu, utan att det troligtvis är vätska som läckt ut i buken då äggblåsan sprack vid äl som jag känner av. Jag tycker dock att det låter lite konstigt att det ska kännas så här mycket nästan en vecka efter äl, borde inte kroppen ha absorberat den lilla vätska som finns i en äggblåsa vid det här laget? Och varför stramar det så i ljumsken, kan knappt böja högra benet mot magen liksom. Jag tänker nog ringa dit imorgon igen om det här fortsätter. Har iallafall ingen feber i nuläget, vilket jag väl får se som något positivt.

• Carro

Majken;
    Jag tycker fortfarande att du ska strunta i att ringa dom och åka in istället.
    Att du har svårt att böja benet tyder också på att det är ngt, antingen en äggledarinflammation eller kanske också en blindtarmsinflammation.

Snälla, för din egen skull så åk in!

• Starkast

Jag har inte haft sammanväxningar i livmodern.
    Men livmodern har växt sig fast i bukväggen samt i tarm i min magen
    Det har gjort vidrigt ont! smärtan börjar under blygdbenet. går sen upp på höger och vänster sida. blir värre mot kvällen när man hållit igång hela dagen. Löste dem under en titthålsop. men har nog kommit tillbaka igen. så nu vet jag inte riktigt vad doktorn ska hitta på med mig.

Svar på tråden Sammanväxningar?