• Postis

Grön diarré

Vår pojke på 3 månader har sedan några dagar haft diarré, och den har blivit mer och mer vattnig. Har inte riktig koll på hur ofta han bajsar per dag, men det är många fler gånger än vanligt, och nästan alltid precis när han har ätit. Han får ta i för att få ut bajset, men när det kommer så är det vattnigt. Hans mage har alltid fungerat bra, så förstoppningsdiarré har jag uteslutit. Han mår bra för övrigt och är pigg och glad och äter som vanligt. Första dagen han var lös så hade bajset samma färg som vanligt, men sedan har det blivit grönt. Ringde barnkliniken idag och de trodde att det kunde vara så att han reagerar på tillägget han får (ger oftast Babysemp, några gånger har han fått Nan), men jag tycker det verkar konstigt. Han har fått tillägg i en månad nu, jag tycker han borde ha reagerat tidigare på det. Han får tillägg 1-3 ggr/dygn, och ca 50 ml/gång (i början fick han mindre, har ökat på det efter hand). Nu ska vi prova att inte ge tillägg på ett par dagar.

Är det någon som varit med om något liknande? Jag tycker det känns lite jobbigt att inte ge tillägg, då vi började med det pga att han inte ökade i vikt som han skulle och ammade varannan timme på natten.

• Svar på tråden Grön diarré
  • April Mamma

Min son bajsar grönaktigt varje gång, har fått ersättning sen födsel. Samt lite av min mjölk så länge den varade.

• Holm

Det är vanligt att de bajsar grönt, iaf ersättnings barn. Det är ingen fara så länge bajset inte är "gallgrönt". Är det så kan barnet ha fel på gallan.

Min dotter dricker alltid ersättning och hennes bajs är också grönt från och till, inget man behöver oroa sig för.

Svar på tråden Grön diarré