• Äldre 21 Oct 20:19
    125582 visningar
    27 svar
    27
    125582

    Käkledsinflammation ?

    Någon som har/haft käkledsinflammation ? Vilka besvär hade ni av detta ? Hur länge ? Vilken behandling/hjälp fick ni ?

  • Svar på tråden Käkledsinflammation ?
  • Äldre 22 Oct 17:03
    #1

    Ingen ?

  • eval
    Äldre 22 Oct 17:06
    #2

    Jag har haft, fick antibiotika, och rekommendation om att äta flytande eller mosad föda tills det inte gjorde ont längre. Minns inte exakt hur länge det gjorde ont, någon vecka kanske.

  • Chatla­k
    Äldre 22 Oct 17:07
    #3

    har haft inflammation i käken efter en jävligt dåligt utförd rotfyllning. hade så ini helvete ont i tre veckor. Kunde inte sova, inte äta och bara grinade. Gick ner en massa i vikt och levde på receptbelagda värktabletter. Det var den värsta smärta jag känt. Jag tror jag fick en riktigt elak inflammation. Hade så sjukt ont att jag ville dö.
    Fick Flagyl och värktabletter. Jag har aldrig varit så tacksam som när jag vaknade och inte hade ont längre

  • Menhir
    Äldre 23 Oct 12:31
    #4

    Käkledsinflammation (artrit)ger smärta vid gapning o tuggning och svårt att gapa.

    Ofta krävs bettskena för att avlasta käkleden + inflammationsdämpande medel + skonkost. Ibland krävs kortisoninjektioner i leden.

    Käkleden är en tålig led så den tål inflammation hyfsat men sak givetvis behandlas. kontakta tandläkaren, ev skrivs remiss till bettfysiolog eller käkkirurg eller likn. Det kan vara mycket långdragget (är ju svårt att helt vila käkleden).

    Om det inte behandlas finns risk att själva ledytorna förändras, sk artros, då ändras formen på benytorna och det kan tex göra så gapningen begränsas permanent om man har otur. En del kan knappt gapa så mycket att de ens får in en sked i munnen och DET är ingen höjdare!

  • Äldre 24 Oct 01:27
    #5

    Det som hjälpte mig var Orudis, antiinflammatorisk gelé. Tog en vecka sedan var svullnaden och smärtan bota. Dock knakar det fortfarande i käken efter 10 år och gör ont ibland.

  • Äldre 23 May 11:47
    #6
    Menhir skrev 2009-10-23 12:31:20 följande:
    Käkledsinflammation (artrit)ger smärta vid gapning o tuggning och svårt att gapa.Ofta krävs bettskena för att avlasta käkleden + inflammationsdämpande medel + skonkost. Ibland krävs kortisoninjektioner i leden.Käkleden är en tålig led så den tål inflammation hyfsat men sak givetvis behandlas. kontakta tandläkaren, ev skrivs remiss till bettfysiolog eller käkkirurg eller likn. Det kan vara mycket långdragget (är ju svårt att helt vila käkleden).Om det inte behandlas finns risk att själva ledytorna förändras, sk artros, då ändras formen på benytorna och det kan tex göra så gapningen begränsas permanent om man har otur. En del kan knappt gapa så mycket att de ens får in en sked i munnen och DET är ingen höjdare!
    Ger man verkligen antibiotika/penicillin vid käkmuskel/ledsinflammation ?
    Ges inte detta bara då det rör sig om en INFEKTION orsakad av bakterier ?

    Om man tar antiinflammatoriskt medel, använder bettskena och intar skonkost...hur lång tid tar det innan man bör märka en förbättring ?
  • Menhir
    Äldre 23 May 15:17
    #7
    Hormonermedhumör skrev 2010-05-23 11:47:10 följande:
    Ger man verkligen antibiotika/penicillin vid käkmuskel/ledsinflammation ? Ges inte detta bara då det rör sig om en INFEKTION orsakad av bakterier ?Om man tar antiinflammatoriskt medel, använder bettskena och intar skonkost...hur lång tid tar det innan man bör märka en förbättring ?
    Antibiotika används sällan - käkleden är omgiven av en stram bindvävskapsel och bakterier hittar inte dit in så lätt. Kortison används däremot en del, åtminstone av de bettfysiologer jag samarbetar med.

    Om det är en akut artrit bör du känna en förbättring inom ca 1vecka även om det kan ta betydligt längre tid innan det blir bra.
  • Äldre 23 May 15:27
    #8

    Jag hade inflammation i käkmuskulaturen för snart två år sedan. Det är det värsta jag varit med om. Jag hade så ont att jag bara låg och skrek och bet i kudden. När det var som värst hjälpte det knappt ingenting med citodon+voltaren. 


    Jag har problem med att jag gnisslar och biter ihop hårt på nätterna när jag sover. Kan vakna med enorm huvudvärk och hals/käkont. 
    Den här gången var det dock i en helt annan liga. Det strålade i kindnerven upp mot örat och ögat så jag nästan dog! Riktigt kraftig nervsmärta. Förstod ingenting och var på akutvårdcentralen där de misstänkte Trigeminusneuralgi, blev skickad till neurologakuten där de gjorde CTskanning och en massa neurologiska tester. Jag förstod ingenting. Blev sedan skickad till öron-näsahals och därefter till odontologen. Ingen "hittade" något utan det konstaterades inflammation i käkmuskulaturen med påföljande nervpåverkan. Voltarenen gjorde sitt och det släppte två veckor senare. 
    Den jä-la smärtan och skräcken var bland det hiskeligaste jag varit med om! 
  • Äldre 23 May 16:02
    #9
    Menhir skrev 2010-05-23 15:17:15 följande:
    Antibiotika används sällan - käkleden är omgiven av en stram bindvävskapsel och bakterier hittar inte dit in så lätt. Kortison används däremot en del, åtminstone av de bettfysiologer jag samarbetar med.Om det är en akut artrit bör du känna en förbättring inom ca 1vecka även om det kan ta betydligt längre tid innan det blir bra.
    Får man då kortison i tablettform eller ? Hur snabbt hjälper den jämfört med antiinfl. som Voltaren ?
  • Äldre 23 May 16:04
    #10
    Bradbury skrev 2010-05-23 15:27:31 följande:
    Jag hade inflammation i käkmuskulaturen för snart två år sedan. Det är det värsta jag varit med om. Jag hade så ont att jag bara låg och skrek och bet i kudden. När det var som värst hjälpte det knappt ingenting med citodon+voltaren.  Jag har problem med att jag gnisslar och biter ihop hårt på nätterna när jag sover. Kan vakna med enorm huvudvärk och hals/käkont.  Den här gången var det dock i en helt annan liga. Det strålade i kindnerven upp mot örat och ögat så jag nästan dog! Riktigt kraftig nervsmärta. Förstod ingenting och var på akutvårdcentralen där de misstänkte Trigeminusneuralgi, blev skickad till neurologakuten där de gjorde CTskanning och en massa neurologiska tester. Jag förstod ingenting. Blev sedan skickad till öron-näsahals och därefter till odontologen. Ingen "hittade" något utan det konstaterades inflammation i käkmuskulaturen med påföljande nervpåverkan. Voltarenen gjorde sitt och det släppte två veckor senare.  Den jä-la smärtan och skräcken var bland det hiskeligaste jag varit med om! 
    Hade du besvär med muskelknutor och/eller att det knakade i käken ?
Svar på tråden Käkledsinflammation ?