• trettioplus

Svara mig på varför ni skriver DE och DEM, snälla!

Jag är verkligen inte den som brukar irritera mig på skitsaker, men det här med "de" och "dem" gör mig så förbryllad. Det har verkligen gått inflation i felanvändandet. Det känns som att det oftare skrivs fel än det skrivs rätt nuförtiden. Och allt har hänt på några få år! Det verkar smitta värre än influensa och kräksjuka.

Kan ni som inte kan hålla isär vad som ska skrivas var, berätta för mig varför ni envisas med att försöka, istället för att skriva "dom" överallt?

• Svar på tråden Svara mig på varför ni skriver DE och DEM, snälla!
  • Åskan

Håller med=) Skriver dock alltid de och dem, men jag skriver dem på rätt ställe iaf.

• giftgrodan

tyvärr tror jag inte att de kan det, eftersom många verkar tro att "dem" bara är ett fancy sätt att skriva "de".

• Glamrockare
    trettioplus skrev 2009-10-21 20:33:26 följande:
    Jag är verkligen inte den som brukar irritera mig på skitsaker, men det här med "de" och "dem" gör mig så förbryllad. Det har verkligen gått inflation i felanvändandet. Det känns som att det oftare skrivs fel än det skrivs rätt nuförtiden. Och allt har hänt på några få år! Det verkar smitta värre än influensa och kräksjuka.Kan ni som inte kan hålla isär vad som ska skrivas var, berätta för mig varför ni envisas med att försöka, istället för att skriva "dom" överallt?
    för att det heter de o dem....dom är talspråk o är inte förens nyligen som det blev ok att skriva dom.

Det är INTE korrekt svenska att skriva dom.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Glamrockare
    Glamrockare skrev 2009-10-21 20:37:20 följande:
    för att det heter de o dem....dom är talspråk o är inte förens nyligen som det blev ok att skriva dom.Det är INTE korrekt svenska att skriva dom.
    eller ja det var inte det iaf.

När jag gick i skolan fick vi alltid skriva de, dem o ALDRIG dom.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • trettioplus
    för att det heter de o dem....dom är talspråk o är inte förens nyligen som det blev ok att skriva dom. Det är INTE korrekt svenska att skriva dom.
    Det har varit okej i åtminstone 20-30 år. Hur länge ska något räknas som korrekt skriftspråk innan det det slutar betraktas om nyligen?
  • Åskan

Tror man får skriva dom nu. Men får mig känns det HELT fel. Är väldigt noga med min stavning. Även särskrivingar etc. DET får jag nåt fel på om nåt. Samt när det står dej isf dig. Är lite gammaldags kanske...

• Glamrockare
    trettioplus skrev 2009-10-21 20:43:05 följande:
    Det har varit okej i åtminstone 20-30 år. Hur länge ska något räknas som korrekt skriftspråk innan det det slutar betraktas om nyligen?
    ja vi fick då aldrig skriva dom iaf utan de, dem, den.
  • giftgrodan
    för att det heter de o dem....dom är talspråk o är inte förens nyligen som det blev ok att skriva dom. Det är INTE korrekt svenska att skriva dom.
    Det är OTROLIGT mycket bättre att skriva "dom" än att skriva "dem" och "de" på fel ställen...
  • mammapappabebis
    giftgrodan skrev 2009-10-21 20:35:53 följande:
    tyvärr tror jag inte att de kan det, eftersom många verkar tro att "dem" bara är ett fancy sätt att skriva "de".
    Haha, precis Slänger in ett dem lite här och var för att det ser schystare ut eller vad?
    Jag blir galen jag med
Svar på tråden Svara mig på varför ni skriver DE och DEM, snälla!