• Gojtan

Hur mycket kände du innan förlossningen satte igång?

Hej!

Jag är förstföderska och har kommit in i vecka 40 nu - eller rättare sagt 39+0.
    Jag har haft lite molande mensvärk av och till och sammandragningar får jag mängder av från och till fast det har jag haft nästan hela graviditeten igenom. Den molande mensvärken däremot - har jag bara haft sen en vecka tillbaka ungefär. Men det är inte speciellt mycket och inte alltid i kombination med en sammandragning som jag kan känna i alla fall. Dagarna passerar snabbt nu tycker jag. Inte mycket indikerar på att en förlossning är nära, känns det som. HUR vanligt är det att man inte känner så mycket innan förlossningen startar? Hur var det för DIG? Hoppas på många svar! :)
    Kram från en nervös "förstföderska". :D

• Svar på tråden Hur mycket kände du innan förlossningen satte igång?
  • luckyme83

jag kände knappt något innan....på kvällen runt 23 mådde jag illa och hade ont i magen...trodde jag skulle bli magsjuk..men icke..4 på morgonen gick vattnet...värkarna startade runt 6.00 sonen kom 21.49 =)

• EJai

Jag hade inga som helst tecken på att det va dags först det verkligen va det aldrig haft en kännbar värk eller mensvär innna. Sa bara pang så kom mensvär som vart intensiv sen värkar med 7 min emellan ca tog en duch å kunde ta det lugnt å vila en timma kom massa mensvärk duscha sen när jag torka mig kom värkarna pang med -2-3 min emellan pina mig par timmar hema och åkte sen in och par timmar senare va min tös född. 6 timmar för att vara exakt på bb

• Gojtan

OJ! Låter ju lovande! :) Har ju börjat bli lite nervös för om jag ska gå över tiden pga att jag inte har så mycket förvärkar och liknande. Men huvudet har sjunkit jätte, jätte djupt ner i bäckenet och ibland känner jag hur det liksom nyps eller som knivar när barnets huvud vrids - eller vad det nu är som händer "där nere". :)

• Mariohn

Oh vi befinner oss på samma dag kan man säga så? nej det kan man inte men jag gjorde det ändå. 39+0 idag! Känner ingenting!

• sancho

jag fick värkar, fast för mig gjorde det bara ont i ryggen (svanken) och det var inte alltid i samband med en sammandragning. fick ganska jobbiga värkar, men dom säger ju att man ska åka in när dom är 2-3 min emellan varann så jag härdade ut genom natten. (värkarna startade 01 ca) dagen efter åkte jag in vid 4 på em och 04.45 morgonen efter var killen ute :) men innan värkarna startat hade jag inte fått nån förvarning, utan när det satte igång så satte det igång :) lycka till!

• EJai

mitt tips e håll dig lugn lyssna på din sköterskas råd. läs lite om dem olika bedövningarna så om hon föreslår en eller olika så kan du ta det som kan kännas bra för dig. å andas så gott det går. då kommer det gå fint

• Gojtan

Okej! Ja men då kanske det är förvärkar jag har i alla fall då - trots att jag inte alltid får sammandragning samtidigt?

• sancho

det är som sagt svårt att säga eftersom det är olika för alla verkar det som. men man kan alltid ringa in och rådgöra med dom på förlossningen, det gjorde jag mer än en gång :)

• krut34

Jag kände absolut ingenting innan. Hade mycket sammandragningar under en stor del av mina båda graviditeter, men de ändrade inte karaktär på slutet. Värkarna kändes helt annorlunda när de väl drog igång.

Med andra barnet hade jag inte ens en flytning och min bm sa att det brukar man ju få en del när det närmar sig, så jag var rätt uppgiven och väntade mig inte att det skulle komma någon bebis på länge. På bf-morgonen vaknade jag kl. 5 av värkar och den omtalade slemproppen. Efter 4,5 timmar hade jag min lille älskling skrikande på bröstet. Det var en jättebra förlossning. Ont, men bra. Första gången tog det ca 19 timmar från värkstart, men startade med sipprande vatten några dygn tidigare. Inte lika bra förlossning, men känslan efteråt var fantastisk. Jag var så lycklig!

Kan kanske lugna genom att säga att ingen av gångerna har jag haft någon vettig tidsuppfattning, så de 19 timmarna upplevde jag inte som så långa. Det märktes mest på att krafterna började tryta på slutet.

Lycka till!

• Humbla

Jag kände ingenting innan. Vaknade och gick på toa, och då kom slemmis! 5 minuter efter det så startade det med en stark, intensiv och långvarig värk, pang bom, och hade sedan väldigt täta och starka värkar från start till krystning.

Mamma till Tor 1/9-06 & Lillkickan BF 6/2 -10
  • Tikovka

Jag kände ingenting, trots att jag gick en vecka över tiden. Inga förkänningar överhuvudtaget, inga förvärkar någonsin under graviditeten. (Detta var jag lite uppgiven över, eftersom "alla andra" verkade ha dem)
    Så en tidig morgon satte förlossningen igång, först med lättare mensvärk, som sedan tilltog. Jag fick sedan vad jag tyckte var en väldigt bra förlossning. Ville vänta med bedövning tills smärtan blev outhärdlig, men det blev den aldrig, så det bidde "bara" lustgas. (Den där gasen är KANON!)
    Lycka till! Kram

• jennyz

Härligt att läsa att "alla! inte känner något i förväg, längtar så otroligt nu, har BF på måndag, men tycker inte att jag har några föraningar, slemmisen gick förra veckan, men det verkar ju inte ha gjort något, fick lite falskt alarm i lördags då jag fick riktigt onda värkar, men de gick över efter en panodil och lite vila, sedan är det bara sd som vanligt, men det har jag haft mer än de sista tio veckorna så de tänker jag inte så mycket på nu... Vill ju träffa guldklimpen nu!!!

Äntligen GRAVID!!! Bf 26/10
  • zubi

Jag kände ingenting innan det satte igång på riktigt. Kände som kraftig mensvärk på måndagskvällen, gick och la mig och vaknade vid 01 av att det kändes kraftigare och förstod då att det var värkar. Hade sådana värkar i 26 (!) timmar, men de kom dock bara var 5:e minut så jag ville inte åka till förlossningen med risk för att bli hemskickad. Men efter att inte ha sovit på över 1 dygn åkte vi in ändå för att få sömnmedel, men då var jag faktiskt öppen 5 cm och fick stanna kvar! Sen tog det ca 10 timmar till, sen kom hon!
    Ska tillägga att jag inte hade några kännbara sammandragningar alls under graviditeten så när "mensvärken" kom förstod jag att nåt var på g. Lycka till!

• hönamor

Jag kände absolut itne ett dugg, inte ett mol, inte en sammandragning så långt ögat nådde trots 13 dar över tiden. Sen en natt så sa det poff o värkar på en gång o inga tvivel om att det var värkar. man hade ju grunnat ihjäl sig på om man skulle känna igen riktiga värkar eller inte men det gick inte att ta fel.

• Pemmel

Jag hade en hel del sammandragningar och molanden den sista månaden. En del kraftiga och ganska onda, två veckor innan kom de varje kväll med 5-10 minuter mellan och slutade först när jag somnade. Men en vecka innan dottern kom slutade allt. Inte en enda sammandragning som jag kände eller märkte av på annat sätt. Inget molande alls. Mådde hur bra som helst och kunde gå en lång tur på stan tre dagar innan hon föddes utan att märka något alls.
    Kvällen innan var även dottern lugnare än vanligt i magen, men inte så att jag reagerade jättemycket på det förrän jag förstod vad som var på gång. Vaknade på morgonen efter det av en värk som jag kände direkt inte var någon vanlig förvärk och så var det igång.

• SommarDahlia

Jag vaknade runt 7 på morgonen och när jag gick på toa och torkade mig så kom lite genomskinligt slem med en tunn knappt synbar röd strimma.. kände oxå lite små värkar var 15-30min under hela dagen.. Runt 17 började det kännas mer som kraftig mensvärk och det kom var 10min ungefär.. stannade hemma till kl. 00.00, då började det bli riktigt jobbigt, va inne på fl runt 01.00, öppen 4 cm. kl. 06.01 är sonen född..

• KasperSixten

Absolut ingenting! Var å arg och ledsen över att alla andra här på FL verkade ha en massa symptomen hit och dit och jag kände nada.

Sen helt plötsligt en kväll 3 dagar efter BF så lossnade slemproppen, 5 min senare kom vattnet... och 17 timmar senare var sonen framme

Svar på tråden Hur mycket kände du innan förlossningen satte igång?