• Anonym (Paff)

En vass kniv i en 3-årings hand utan vuxens hjälp

Vad tycker ni om det?

Var på mina barns dagis för några dgr sen. Och i deras hall har dom en "skärm" som zappar fram bilder de tagit på barnen.

Bilderna denna dag var från när de varit i skogen några dgr tidigare. Till den dagen hade fröknarna bett oss föräldrar skicka med barnen rotfrukter till en soppa de skulle göra i skogen.

So fare, so good.

Men jag blev helt paff när jag på en av bilderna såg min 3-åring hålla i en VASS kniv helt själv (ni vet den lilla vassa kniven i ett "träknivställ").
    Man såg en av hennes fröknar i bakgrunden, men hon stod med ryggen mot henne (kanske 1-1,5m ifrån).

Hade inte reagerat om det hade varit en smörkniv el nåt och att hon på så vis fick "hjälpa till" m maten. Hade heller inte reagerat om ngn satt bakom henne och "assisterade" henne. Men nu var det alltså inte så.

Såg även en 5-åring som helt själv ska morötter som ju faktiskt är rätt hårda att skära. Hon skulle ju hur lätt som helst kunna slinta med kniven!

Vad tycker ni? Överreagerar jag?

Blev visst lite långt. Hoppas ni orkade läsa ändå.

(Att jag är anonym beror på att jag inte vill att ngn fr barnen dagis ev ska känna igen mig här gällande detta. Vet inte än om jag ev ska ta upp det m fröknarna.)

• Svar på tråden En vass kniv i en 3-årings hand utan vuxens hjälp
  • LolloN

du känner dig ju obekväm med situationen och jag tycker inte heller att man ska tilldela små barn vassa föremål.
    Ta upp det med fröknarna och säg vad du tycker ...

Prata även med nån annan förälder och se vad dom tycker om du känner att du kanske behöver mer kött på bena?

• Birgitta L

Svar till Anonym (paff):

Du överreagerar absolut inte. Det ska självklart inte vara på det viset!!!

• Anonym (butterlfy)

En kökskniv i handen på en treåring låter som värsta tänkbara ide.

Jag hittade visserligen en treåring i mitt kök viftandes med en 40 cm sylvass isoleringskniv, men den tog vi ifrån honom fort som ögat, en stund senare hade an en lika stor machete i näven. Vet inte hur han snokade reda och fastande för just dessa "leksaker" men så kan det gå när man inte är van att ha barn omkring och håller på att renovera ett gammalt hus. Nu är det lite mer barnsäkert, i all afall i köket :)

• Anonym (Paff)

Jo, jag känner att jag nog måste prata med dem om det. Vill ju inte gå runt och oroa mig för att de ska göra såhär igen.

Men funderar på hur jag ska ta upp det hela på ett bra sätt.

Om man för en sek bortser fr denna sak, så är jag jättenöjd detta dagis och dessa fröknar av många anledningar.

Vill inte att de ska "reta sig" på mig el tro att jag tycker att de inte gör ett jättebra jobb.

Mina barn har jätteroligt där och lär sig MASSOR hela tiden.

• Anonym (Paff)

Birgitta L skrev 2009-10-21 23:39:30 följande:

Svar till Anonym (paff):Du överreagerar absolut inte. Det ska självklart inte vara på det viset!!!
    Tack så mycket.
    Känns skönt att få bekräftat att man inte är helt fel ute.
  • Birgitta L

Svar till Anonym (paff):

Ingen orsak. Du är absolut inte fel ute!

• Anonym (Paff)

Anonym (butterlfy) skrev 2009-10-21 23:39:32 följande:

En kökskniv i handen på en treåring låter som värsta tänkbara ide.Jag hittade visserligen en treåring i mitt kök viftandes med en 40 cm sylvass isoleringskniv, men den tog vi ifrån honom fort som ögat, en stund senare hade an en lika stor machete i näven. Vet inte hur han snokade reda och fastande för just dessa "leksaker" men så kan det gå när man inte är van att ha barn omkring och håller på att renovera ett gammalt hus. Nu är det lite mer barnsäkert, i all afall i köket :)
    Hej hej...

Ja, snabba är dom haha.

Men dessa fröknar är ju långt ifrån ovana att ha barn omkr sig. Dom borde ju ha insett hur idiotiskt det var.

Tänk om min flicka hade vifta m handen och skadat sig själv el ngn annan m kniven. Hon kunde ju ha ramlat m den i handen också...kunde ha gått riktigt illa.

Knyter sig i magen bara jag tänker på det...uscha.
  • Anonym (butterlfy)

Ja, jag tycker du ska fråga fröknarna om det var så som bilder får det att se ut, bilder kan ju ibland ge intryck som är direkt felaktiga, utgå från det så kanske fröknarna inte tar illa upp, och kanske inser misstaget också, om det nu var ett.

• Birgitta L

Svar till Anonym (paff):

Angående ditt senaste inlägg, det är helt vansinnigt!!! Ta upp det med personalen, hur du gör det spelar ingen roll för det får inte vara så! Det hade kunnat hända allvarliga saker som du säger, och det går på en sekund och en liten treåring kan inte ha styr på sina rörelser.

• Anonym (Paff)

Anonym (butterlfy) skrev 2009-10-21 23:52:24 följande:

Ja, jag tycker du ska fråga fröknarna om det var så som bilder får det att se ut, bilder kan ju ibland ge intryck som är direkt felaktiga, utgå från det så kanske fröknarna inte tar illa upp, och kanske inser misstaget också, om det nu var ett.
    Visst är det så att bilder kan "förvränga" verkligheten.
    Men tvivlar på att det var så i detta fallet. Bilden var tagen så att man såg ganska mkt runt henne, så det kan inte ha varit ngn nära henne. De skulle isf ha synts på fotot.
  • Anonym (Paff)

Birgitta L skrev 2009-10-21 23:52:56 följande:

Svar till Anonym (paff): Angående ditt senaste inlägg, det är helt vansinnigt!!! Ta upp det med personalen, hur du gör det spelar ingen roll för det får inte vara så! Det hade kunnat hända allvarliga saker som du säger, och det går på en sekund och en liten treåring kan inte ha styr på sina rörelser.
    Håller med dig helt om att det var vansinnigt och att det inte får vara såhär.
    Men vill inte stöta mig med personalen som jag annars tycker väldigt mkt om.
  • Anonym

På min förskola får barnen skära med vassa kniven när de behöver den. Oftast sker det vid "småsamlingar", när vi bakar eller gör fruksallad.
    Men det händer att dom små även får tälja i skogen :)

Oftast sitter dom ner och täljer ifrån sig...
    Vad är det värsta som kan hända? Ett litet sår är väl inte hela världen... ;)
    Samma "tänk" när vi har spik & hammare framme ;)

Under mina 3 år i förskolan har inget barn skadat sig över huvudtaget!

• Anonym (Paff)
    Anonym skrev 2009-10-22 00:16:33 följande:
    På min förskola får barnen skära med vassa kniven när de behöver den. Oftast sker det vid "småsamlingar", när vi bakar eller gör fruksallad.Men det händer att dom små även får tälja i skogen :)Oftast sitter dom ner och täljer ifrån sig...Vad är det värsta som kan hända? Ett litet sår är väl inte hela världen... ;)Samma "tänk" när vi har spik & hammare framme ;)Under mina 3 år i förskolan har inget barn skadat sig över huvudtaget!
    Det värsta som kan hända är INTE ett litet sår. Tänk om min dotter tex plötsligt hade sträckt ut sin arm m kniven för att ge den till sin fröken samtidgt som ett annat barn passerar och detta barn får kniven i ögat.
  • Anonym

Hujja! Vi kan ju inte leva i en hypotetisk värld med våra små... "tänk om"... för då kan allt hända ...:(

I sånnafall måste vi linda in dom i bomull, i ett litet rum där dom sitter still.
    - Hur utvecklande & kul är det?
    Näe, fram med knivarna och låt barnen prova sig fram!

• Anonym

Jag hade inte brytt mig om det. "det värsta som kan hända" är fruktansvärt i alla situationer! Vad är det värsta som kan hända när ni är ute och promenerar? Jo, ni kan bli påkört, kidnappade, biten till döds av en hund. Vad är det värsta som kan hända när ni cyklar? Samma sak. Vad är det värsta som kan hända när ni åker skidor, när ni åker bil, när barnen leker i rummet? Det finns alltid många saker som kan hända exakt överallt!

Jag tycker det låter helt underbart att barnen får vara med och hjälpa!

• Anonym

Anonym (Paff) skrev 2009-10-21 23:59:01 följande:

Anonym (butterlfy) skrev 2009-10-21 23:52:24 följande:
    Visst är det så att bilder kan "förvränga" verkligheten.Men tvivlar på att det var så i detta fallet. Bilden var tagen så att man såg ganska mkt runt henne, så det kan inte ha varit ngn nära henne. De skulle isf ha synts på fotot.
    Var kortet taget långt ifrån? Annars hade kanske fotografen lite koll?
  • såffan
    Anonym skrev 2009-10-22 12:23:44 följande:
    Anonym (Paff) skrev 2009-10-21 23:59:01 följande: Var kortet taget långt ifrån? Annars hade kanske fotografen lite koll?
    Tänkte på d me, den som tog kortet borde ju haft koll. Kanske fick barnen hjälp helatiden annars av personen som tog kortet...

Men jag hade också regarat som du och tycker absolut du ska säga till/fråga personalen om detta även om man har koll kan ju en olycka hända jätte fort
  • lokisse
    Anonym (Paff) skrev 2009-10-21 23:59:01 följande:
    Anonym (butterlfy) skrev 2009-10-21 23:52:24 följande: Visst är det så att bilder kan "förvränga" verkligheten.Men tvivlar på att det var så i detta fallet. Bilden var tagen så att man såg ganska mkt runt henne, så det kan inte ha varit ngn nära henne. De skulle isf ha synts på fotot.
    men fröken med kameran tittade ju rakt pa din dotter....det finns det ju bildbevis pa.
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Anonym
    lokisse skrev 2009-10-22 12:32:48 följande:
    men fröken med kameran tittade ju rakt pa din dotter....det finns det ju bildbevis pa.
    Jag har samma tanke...
Svar på tråden En vass kniv i en 3-årings hand utan vuxens hjälp