En vass kniv i en 3-årings hand utan vuxens hjälp
Vad tycker ni om det?
Var på mina barns dagis för några dgr sen. Och i deras hall har dom en "skärm" som zappar fram bilder de tagit på barnen.
Bilderna denna dag var från när de varit i skogen några dgr tidigare. Till den dagen hade fröknarna bett oss föräldrar skicka med barnen rotfrukter till en soppa de skulle göra i skogen.
So fare, so good.
Men jag blev helt paff när jag på en av bilderna såg min 3-åring hålla i en VASS kniv helt själv (ni vet den lilla vassa kniven i ett "träknivställ").
Man såg en av hennes fröknar i bakgrunden, men hon stod med ryggen mot henne (kanske 1-1,5m ifrån).
Hade inte reagerat om det hade varit en smörkniv el nåt och att hon på så vis fick "hjälpa till" m maten. Hade heller inte reagerat om ngn satt bakom henne och "assisterade" henne. Men nu var det alltså inte så.
Såg även en 5-åring som helt själv ska morötter som ju faktiskt är rätt hårda att skära. Hon skulle ju hur lätt som helst kunna slinta med kniven!
Vad tycker ni? Överreagerar jag?
Blev visst lite långt. Hoppas ni orkade läsa ändå.
(Att jag är anonym beror på att jag inte vill att ngn fr barnen dagis ev ska känna igen mig här gällande detta. Vet inte än om jag ev ska ta upp det m fröknarna.)