Rutiner för 6 månaders?
Som rubriken lyder...
Hur ser era rutiner ut för era 6 månaders bebeisar? :)
När det gäller mat, tider och så..
Som rubriken lyder...
Hur ser era rutiner ut för era 6 månaders bebeisar? :)
När det gäller mat, tider och så..
Ingen som har en 6 månaders bebis?? :(
Har inte så noggranna rutiner.
Noa brukar somna för natten vid 22, jag ammar honom till sömns.
Sen vaknar han ca 3 gånger på natten, men bara ammar och somnar om.
Stiger upp allt mellan 6.30-8
Är vaken kanske 2 timmar, sen sover han 30 min, och så håller det på hela dagen typ. Ibland är han vaken lite längre eller kortare, allt från 1½ timme till 3-4 timmar (oftast bara på kvällen).
Han ammar när han somnar, sen äter han lite burkmat när vi äter, gröt äter han hela portioner (1-2 ggr per dag) annan mat bara några skedar.
Han somnar aldrig om han inte varit vaken minst 1½ timma, inte i vagn/bil (han hatar bilen ;) ) eller nåt annat.inga undantag.
Hur ser era rutiner ut då?
Cesar vakna vid 08.00-09.00, då äter han en portion gröt till frulle, oftast går det bäst när hela familjen äter samtidigt. Sedan leker han 1-2 timmar, får lite mjölkersättning o sover ca 2 timmar.
Vid 12.00-13.00 äter han en burk mat till lunch+ ev. fruktpuré till efterrätt..det kan ta sin lilla tid :) efter det brukar vi leka lite till o sen gå ut o hitta på något (han får ersättning under resten av dagen). Han somnar igen vid 17.00-18.00, sover en timme ungefär. Sen går kvällen...när vi märker att han börjar gnugga sig i ögonen tar vi ett bad så han varvar ner, o sedan får han sista målet ersättning tills han somnar vid 21.30-22.30. Han sover hela natten utan att vakna vilket han gjort sen han var 2 månader!*lyckost* Tror det har mycket att göra med att vi införde rutiner tidigt.
Hur får ni andra dagarna att gå? Går ni till öppna förskolan, mammagrupper m.m.? Jag funderar på babysim eller Klapp o klang en gång i veckan. Någon som kan rekommendera det?
Min son är snart 7 månader, men den här rutinen har vi haft i 1-2 månader nu och det har liksom bara blivit så.
06.00-06.30: Vaknar, ammar och somnar om
07.30: Vaknar oftast vid den här tiden om storasyster ska till skolan, på helger kan han sova vidare en halvtimma till en timma. Morgontvätt och påklädning.
08-8.30: Ammar ibland
09-9.30: Ammar och sover ute i sin vagn, allt från 1 till 3 timmar
12: Gröt, blir oftast bara en halv portion. Han är inte så intresserad av fast mat ännu. Ammar efteråt.
15.00: Ammar och sover ute i sin vagn 1-2 timmar beroende på hur länge han sov på fm.
17.30-18.00: Middag. Ibland äter han bra och ibland bara några teskedar. Ammar efteråt.
19.30: Pyjamas, mys med storasyster i hennes säng, välling och amma.
20.30: Sover oftast nu.
Natten ser olika ut, men oftast vaknar han trehundaelva gånger. Bökar och har sig, ibland funkar det bara att lägga honom vid bröstet och ibland funkar det att bara lägga honom på sidan och buffa honom i rumpan.
Vi brukar antingen bara vara här hemma, busa på golvet, sitta i gåstolen, titta i böcker, sjunga och leka med storasyster. Eller så är vi och hälsar på kompisar och släkt. Vi gick på rytmik ett tag, men det funkade inte i längden då den var mitt i sonens sovstund på fm och det resulterade i en övertrött kille resten av dagen. För oss går dagarna undan då jag har en dotter som slutar skolan kl.11 så det finns alltid något att göra. När dottern var liten gick vi på babysim, öppna förskolan och träffade mammagruppen. Nu har man liksom inte riktigt den tiden tycker jag, för dottern vill ut och leka så fort hon kommit hem från skolan och ätit lunch.
Har inte särskilt mycket rutiner. 6 månader om en vecka. Vaknar med storebror vid 6-6.30. Sover 1-2 timmar vid 10. Sover en halvtimme på eftermiddagen i sjal när vi är ute...ibland två halvtimmar. Har prövat smakis men han är inte riktigt redo så ammar fritt. Hänger mest med i storebrors rutiner. han är 22 månader och är hemma han med. Nattammar oftast 3 gånger. Somnar vid 8-tiden.
Dessa rutiner har vi haft någon månad ungefär!
Min son vaknar någon gång mellan 4-6, då hämtar jag honom till min säng dör han får bröst, sen somnar vi om till ca 7. Då går vi upp, han får sin morgongröt, sen leker vi en stund å sömn igen. Sedan vaknar han, får mjölkersättning och frukt. sedan lek och sömn. Middag får han någon gång mellan 13 och 14, en hel burk plus frukt, Sedan går vi ut om vi inte redan varit det! Han sover lite granna på eftermiddagen, kvällsgröt får han vid 17 tiden, oftast! Sedan innan han lägger sig för natten blir det mjölkersättning! Han somnar för natten vid 19 tiden. Han sover hela natten och har gjort det sedan han var 2 mån :) I eget rum t o m! Vissa dagar vill han inte ha ersättning då man försöker ge honom, rutinerna ändras fort, det är ju han som bestämmer *ler*
Jag funderar också lite över rutiner, tycker det är jättesvårt att hitta nått bra.. Mest kanske för att vi sover så länge på morgonen.
Tösen vaknar kring 8-8,30 på morgonen så då stiger vi upp och klär oss och äter frukost osv.
Så ungefär såhär
ca 8,00-9,00 - amning
ca 10,00 eller 11,00 - gröt
efter det sover hon. Varierar hur länge, ibland bara 30 min ibland 1½-2 timmar!
ca kl 13 - "Lunch" eller "mellis" (nån burk och/eller fruktpuré, beroende på hur mkt gröt hon åt)
ca kl 14 eller 15 ungefär sover hon igen (lite olika, beroende på hur länge hon sov på morgonen)
Ca kl 16 - Middag (antingen gröt eller en burk och fruktpuré)
Nångång kring 17-18-tiden kan hon ibland behöva sova en liten stund (då absolut max en halvtimme)
Ca kl 19 - Amning eller gröt beroende på hur hon ätit under dagen
Ca kl 20-21 - Amning efter hennes tycke tills hon somnar
Hon brukar somna för kvällen kring 21 eller 21,30
Hon äter inget på nätterna.
Nu är min bebbe 1 mån men jag kommer nog ihåg Han ammade fritt och fick smaka mat till middagen.
Han vaknade ungeför samtidigt som brorsan vid 5-6 och la sig vid 19 på kvällen. På dagarna sov han när det passade, som till och från dagis och en gång till mitt på dagen om han inte hade slutat med det.
Han har ju mest fått hänga med, ätit när han va hungrig och sovit när han varit trött.
vår son är 6 mån idag. våra dagar ser ut så här ungefär
06.00 vaknar o vill upp. går ikke att somna om inte ens efter mat( tillägg)
Sitter med oss vid köksbordet,
far runt i sin gåstol o tar allt han kommer åt *ler*
ligger på filt eller rättare sagt rullar runt på filten o biter o suger på allt som finns tillgänligt.
09.00 (ca) sover förmiddags sömnen kan vara allt från 1-3 timmar. Oftast runt 2 timmar.
11.00 (ca) Äter lunch. En liten burkmat o någon fruktpure till efterrätt.
Sen är vi ute o går, ä rmed kompisar o deras barn eller så är det filten, gåstol kel med mamma. Sover igen efter 3 timmar.
14.00 sover eftermiddags passet. Brukar vara ca 1 1/2 timme.
vaknar, leker o myser med oss.
15.30 gröt o smörgås med leverpastej
19.00 (ca) bad.
19.30 välling o sen somnar han.
vaknar tusen ggr per natt o sen börjar det hela om igen