Rutiner för 6 månaders?
Som rubriken lyder...
Hur ser era rutiner ut för era 6 månaders bebeisar? :)
När det gäller mat, tider och så..
Som rubriken lyder...
Hur ser era rutiner ut för era 6 månaders bebeisar? :)
När det gäller mat, tider och så..
Okej.. Roligt att läsa hur andra har det..
Jag kan ju berätta lite hur vi har det också bara för att :)
Vi vaknar vid 10-10.30 tiden då brukar jag amma..
Vi går upp och jag äter frukost.. Oftast framför tv:n medans lillen sitter i sin babysitter och leker med nån leksak.. det kanske inte är så bra att jag sitter framför tv:n direkt på morgonen? Läste att det är flera st som sitter vid matbordet med lillen..
Iafl när jag har ätit klart så byter vi om och leker lite..
12-13 tiden somnar han och sover i ca. 1-2 timmar..
13.30-14 är det lunch.. en burkmat och ibland liite fruktpuré..
Sen brukar vi gå ut och promenera.. sen är han vaken till ungefär 17-18..
då somnar han och sover i 1 timma ungefär..
Sen är vi vakna och leker, myser och gosar..
Vid 20-21 får han gröt (en hel portion) Innan det byter vi om till pyjamas.
22-22.30 somnar han..
Han brukar vakna ca. 3 ggr på natten då jag ammar och sen somnar han vid bröstet.. Han sover fortfarande i våran säng brevid mej :) Tycker det är så mysigt..
Men jag har lite frågor.. Eftersom jag är "nybliven" första gångs mamma :)
Kan man ge macka till en 6 månaders redan? En mjuk i sånnafall va? Eftersom han inte har tänder ännu.. Vad kan man ha som pålägg?
Och så det här med frukt.. Jag har läst att flera som ger en frukt efter maten.. Vad menas med det? Ger dom en hel frukt? eller små bitar...?
Min son är ganska stor.. Han är 67,5 lång och väger 11,5kg..
Jag har tänkt att det kanske blir för mycket för han om man ger han frukt efter lunchen.. Jag brukar ge fruktpuré.. Ja, det är mycket frågor som dyker upp ibland.. :)
Det är väl kanske bara att barnet "ska" sitta vid matbordet när den själv äter..
Om det bara är man själv som äter spelar det väl ingen roll?
Så tänker jag iaf
Visst kan man ge stora bitar frukt som barnet själv kan hålla i och suga på.
Banan älskar min son, men den blir ju lite glidig, men jag brukar hjälpa till när han inte kan hålla mer.
Men man får hålla koll för dom kan sätta lite i halsen ibland, men det brukar dom fixa själva, man får inte bli panikslagen direkt
Annat än frukt funkar ju med, tex broccolibuketter (stora) kokta morotsstavar, gurkbitar (stora så det finns plats för hela handen och så en bit som dom suger på)
Bröd kan man oxå ge, jag har dock aldrig haft smör eller pålägg på.
Rån kan man ge lika bra som majskrokar, min son gillar inte nån av dom än tyvärr.
Brukar ge mariekex ibland istället
så jag ska kunna äta i någorlunda lugn och ro.
Förut sov sonen oxå länge, från ca 22-10, men nu verkar han inte behöva lika mycket sömn på natten
Skitjobbigt faktikst..men jag är sjukskriven just nu så jag får sovmorgon varje morgon.
Fast jag hoppas han börjar sova längre än 9 timmar på natten.
Min kille är nu 7 månader, men så här kan en dag se ut för oss:
07:00 vaknar men vill inte äta frukost ännu utan drar oss i sängen
08:00 Gröt
10:00 sover 30min-1 timme
11:30 lunch dvs nån burkmat + fruktpure
14:00 sover 30min-1 timme
15:00 ersättning (för att ta slut på påsen, ska sen bytas mot välling/gröt)
18:30 välling
19:00 somnar för natten, sover till ca 07:00 dagen efter :)
Ibland blir det mellanmål på eftermiddagen också, är lite olika...
På dagarna går vi bla på öppna förskolan, baby rytmik och baby sim- jättekul alltihop tycker vi båda!
heidi021: Prova en macka du! Ljust bröd utan kanter med lite smör på alt bredbar leverpastej. Skär i små små bitar o ge honom. Gör inget han inte har tänder, de trycker upp maten i gommen ändå men bra att träna på tuggrörelser. Ang frukten så ger jag kanske 1/2 banan som efterätt eller mellis och då mosar jag den med gaffel först, eller så river jag ett äpple/päron på rivjärnet och ger honom. TIPS: prova majsbågar- är super att ge de små så de kan få testa ny konsistens och håller dem upptagna en stund:)
Jag har också en sex månaders. Vet inte precis om vi har rutiner, men en dag kan se ut ungefär så här:
-går upp vid 8-9-tiden, ammas i samband med detta
-promenad/aktivitet. Hon sover ibland någon halvtimme på förmiddagen
-lunch motsvarande liten burk samt fruktpuré mellan 11-13 beroende på vad vi har hittat på på fm och när vi gått upp
-sover ofta en stund efter maten, ca 30 min
-vaken 2-3 h
-sover kanske 30 min till vid 16-tiden
-gröt hel portion vid 18-tiden
-bad och sänggående vid 19
-vaknar vi 22-24 och ammas
-vaknar vid 2-4-tiden och ammas
-vaknar vid 6-tiden och ammas
Hon ammas givetvis fritt under dagen utöver måltiderna.
Vad allas barn sover långa perioder på dagen, flera timmar. Själv är jag glad om jag hinner tömma diskmaskinen när min dotter sover. Men det är klart, vi har ju ganska långa nätter
Dock med uppvaknanden.....
Var tjej ar ocksa sex manader och vi har inga som helst rutiner. Vi jobbar bada heltid med valdigt olika tider sa pa dagen nar hon ar hos dagmamma ater och sover hon nog som det passar hennne, dagmamma och de andra barnen... Hon ater ungefar var trede-fjarde timma och sover nar hon ar trott, ( det ar valdigt tydligt sa da lagger vi henne i hennes sang eller i bilstolen eller i vagnen) det blir nog nagra ganger per dag, kanske Tre timmar sammanlagt. Annars flanger vi ratt mycket, ar inga rutinmanniskor sjalva sa det passar oss ratt bra att inte behova ge mat en viss tid eller lagga henne prick sju, nar man ar borta lite senare etc. HOn har alltid varit valdigt latt att distrahera sa vi brukar inte fa panikskrik nar hon blir hungrig.
Hej,
Min son är nu några månader äldre, men vi har haft ungefär samma rutiner sedan runt 5 månader. ( han sov annorlunda, en lur till innan natten.. annars är det i stort sett samma)
Han vaknar runt 07, då är det välling.
ca 8:30 får han yoghurt och macka med leverpastej/ost
Kl 09 blir han trött och sover till 10:30 ibland 11:00.
Kl 11 äter han middag, en hel burk.
kl 14 mellanmål,
ca kl 15 somnar han igen och sover till 17.
Ca kl 17 äter han gröt och runt kl 19:30 får han välling.
Sen deckar han runt 20, ibland 20:30 och sover hela natten till runt 07..
Så här ser vår dag ut:
Ca 05.00 Vaknar och ammas, somnar om
Mellan 7.00-8.30 Vaknar vi men här hemma får Nils lära sig hårda skolan, vi kliver inte upp ur sängen förrän tidigast halv nio (om han inte behöver ny blöja... men då kryper vi snabbt ner i sängen igen efteråt)
ca 9.00 Äter frukost, gröt och smörgås (vitt formbröd som jag skär bort kanterna på och har mjukost eller leverpastej på)
ca. 12.00 Äter vi lunch. Om han är en pigg krabat så får han en barnmatsburk och frukt till efterrätt, om han inte har sovit nåt på förmiddagen så ammar jag honom och han somnar då vid bröstet.
ca 15.00 Ammar jag honom alternativt så äter vi nån fruktpuré med yoghurt eller smörgås. Ibland blir det banan eller avocado med. Men har fått tipset att ge honom grekisk eller turkisk yoghurt och blanda ut med någon frukt, kanske testar detta i veckan.
mellan 17.00-18.00 äter vi middag hemma, då får han egen hemmalagad barn mat och fruktpuré till efterrätt.
Runt 19.30 slurkar han i sig en stor flaska välling och somnar direkt efter sista slurken!
(Sover fram till 05.00 då)
Hans sovtider under dagen är olika men oftast så sover han ett pass på FM ett mitt på dagen och ett på eftermiddagen. Ungefär 45 min/gång men ibland så kan han slå på stort och sova upp till 2 timmar!
Efter middagen på kvällen så badar vi och gör oss iordning för sängen.
Dagarna får vi att gå genom att gå på Öppna Förskolan och olika sång och musiksamlingar, vi har babysim 1 g/vecka och i övrigt så träffar vi delar från vår föräldragrupp och går på promenader, åker in till stan, träffas hemma hos någon mm.
Aa, okej.. då kanske jag börjar med ljust bröd iafl då! :P
Vill ju inte att lillen ska få problem med lilla magen heller..
Ska fråga på BVC nästa vecka när vi ska dit..