• emelyaus

den jävla katten har skrikit hela natten!!

Alltså jag tror att jag blir galen.

Vi är kattvakt åt min mammas katt som är ca 1 år. Hon är normalt världens gulligaste som älskar att kela och gör aldrig nåt väsen av sig. Kommer när man ropar och är så gosig så..
    Jag går på BF+2 och sa att jag kunde ta katten då hon inte hittade någon annan som ville det, så vi kom överens om att ta henne tills vi var tvugna att åka in och att min syster då skulle få komma och hämta henne. (mamma är borta i 2v)

Så gick vi och la oss vid tolv-tiden ikväll. Allt var frid o fröjd, vi hade lekt med katten och myst och kelat.
    Släckte lampan, och det började.. -mjau mjau mjau mjau............ Små korta mjauanden som en kattunge (hon har inte utvecklat sin röst ordentligt)
    Först försökte vi allt, ta upp henne i sängen, ja då var hon kelig och låg kvar ca 5 min. Sen hoppade hon ner och gick runt hela lägenheten och mjauade konstant.
    Kom tillbaka till oss, mjau mjau mjau mjau, SLUTAR INTE!!
    Fan jag blir helt galen. Nu har hon jamat i 6 timmar och jag vet inte vart jag ska ta vägen! Är helt förjävligt trött. Ibland tystnar hon i 5 min och man somnar, men man vaknar lika snabbt av att hon fortsätter!!

Hur fan gör man?? Jag kan inte gå och lägga mig för jag blir så irriterad att jag kommer kasta kattskrället ut genom fönstret.
    Nu när jag är uppe kommer hon och stryker sig mot mitt ben, men fortsätter jama runt hela lägenheten som att hon ropar efter någon. (kanske hunden, som en annan tjej passar)
    Ska vi ge upp och åka och lämna henne i mammas hus? För jag pallar inte en natt till så här. Jag måste fan få sova och vila upp mig inför förlossningen!

Ja och kom inte och säg "det är bara att vänja sig, det blir värre när bebisen kommer" för den kommer jag i alla fall med stor säkerhet att kunna få tyst på med bröstet. Jag kan väl inte amma katten heller?

Hoppas nån har några goda ord att säga till en frustrerad höggravid och övertrött kvinna som egentligen älskar djur men blir helt GALEN på den här katten!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-22 06:20
    kan tillägga att katten är kastrerad sen tidigare så det är inga löp-fasoner.
    Mamma bor i hus så där kan man släppa ut henne, men vi bor i lägenhet och kan verkligen inte det..

• Svar på tråden den jävla katten har skrikit hela natten!!
  • Gurkan

Hon saknar nog sin matte, och lite orolig i den nya miljön. det kan ta ett par dagar innan de vänjer sig.
    Det man kan prova är att stänga in katten i ett rum på natten med låda och sovfilt (transportburen är jättebra att ta bort luckan på och låta vara öppen) mat och vatten.

Och det är frustrerande med en katt som jamar, speciellt när man inte riktigt vet varför och man behöver sova.

• emelyaus

vi provade även detta, stängde ut henne från vårt sovrum, men då jamade hon ännu mer. stängde in henne i sovrummet, ja då jamade hon också. Stängde in henne i ett annat rum, och då fick jag skuldkänslor och tänkte att hon kommer få ännu mer trauma av det..
    Hon är ju van vid mig, jag är ju hos mamma nästan dagligen i vanliga fall, och hon tyr sig till mig även nu. När vi hade katten+hunden tillsammans var det inga problem alls. Önskar jag kunde haft hunden här nu!!

• Vasen

Stackars er som inte får sova och stackars katt. Hon saknar väl hunden skulle jag tro. Speciellt traumatiskt tror jag dock inte det skulle vara för katten att bli instängd över natten i ett annat rum eller låta henne bo hemma i din mammas hus så ni får sova. Har de bara mat, vatten och låda går det ingen nöd på en katt som får vara ensam över natten. Katter är ganska tåliga typer.

• Kinya

Katten är naturligtvis lite orolig i den nya omgivningen och utan den hon känner bäst. Hon söker trygghet genom att jama och det bästa ni kan göra är att ge henne det så lugnar hon sig nog.

Dessutom så undrar jag vad du förväntade dig? Katter låter och katter har lätt för att vara aktiva på natten. Speciellt en så ung katt. Vi fick inte sova en hel natt förrän vår hane var 1½ år gammal (nä, jag överdriver inte). Det är sånt man får räkna med. Men jag förstår att det är jobbigt för dig nu när bebisen snart ska komma och du verkligen behöver sova. Personligen hade jag aldrig gått med på att vara djurvakt som höggravid faktiskt eftersom djur inte är prydnadssaker som sitter snällt och tyst i ett hörn utan individer med behov och åsikter. Speciellt katter kan vara väldigt envisa när de vill något.

Vi har två katter (4 och 5 år gamla) och de stör oss inte på natten längre. Däremot kan de försöka väcka oss tidigt för att de vill ha sin frukost. Men att komma dit vi kommit nu har tagit tid och tålamod och det är inget man kan göra under en tvåveckorsperiod som kattvakt tyvärr.

Som jag ser det så är dina alternativ antingen att din syster tar katten redan nu så att du får sova ordentligt eller att du ger katten den trygghet den uppenbarligen vill ha och hoppas på att det hjälper. Om den är van att få sova i din mammas säng kanske det hjälper? Kanske lägger den sig och sover lugnt större delen av natten om den får vara nära er och känna sig trygg. Om du är arg och upprörd kommer katten bara bli ännu mer otrygg dvs jama ännu mer och inte kunna slappna av alls. Kanske din man kan sova i ett annat rum (på soffan kanske?) och ha katten instängd där med honom så du förhoppningsvis får sova ordentligt?

• emelyaus
    Kinya skrev 2009-10-22 07:50:22 följande:
    Katten är naturligtvis lite orolig i den nya omgivningen och utan den hon känner bäst. Hon söker trygghet genom att jama och det bästa ni kan göra är att ge henne det så lugnar hon sig nog. Dessutom så undrar jag vad du förväntade dig? Katter låter och katter har lätt för att vara aktiva på natten. Speciellt en så ung katt. Vi fick inte sova en hel natt förrän vår hane var 1½ år gammal (nä, jag överdriver inte). Det är sånt man får räkna med. Men jag förstår att det är jobbigt för dig nu när bebisen snart ska komma och du verkligen behöver sova. Personligen hade jag aldrig gått med på att vara djurvakt som höggravid faktiskt eftersom djur inte är prydnadssaker som sitter snällt och tyst i ett hörn utan individer med behov och åsikter. Speciellt katter kan vara väldigt envisa när de vill något. Vi har två katter (4 och 5 år gamla) och de stör oss inte på natten längre. Däremot kan de försöka väcka oss tidigt för att de vill ha sin frukost. Men att komma dit vi kommit nu har tagit tid och tålamod och det är inget man kan göra under en tvåveckorsperiod som kattvakt tyvärr. Som jag ser det så är dina alternativ antingen att din syster tar katten redan nu så att du får sova ordentligt eller att du ger katten den trygghet den uppenbarligen vill ha och hoppas på att det hjälper. Om den är van att få sova i din mammas säng kanske det hjälper? Kanske lägger den sig och sover lugnt större delen av natten om den får vara nära er och känna sig trygg. Om du är arg och upprörd kommer katten bara bli ännu mer otrygg dvs jama ännu mer och inte kunna slappna av alls. Kanske din man kan sova i ett annat rum (på soffan kanske?) och ha katten instängd där med honom så du förhoppningsvis får sova ordentligt?
    jag är väl medveten om att djur inte är prydnadsaker som sitter snällt och tyst i ett hörn. Har hela mitt liv haft katter, hundar, kaniner, fåglar. Känner även den här katten väldigt bra då jag träffar henne dagligen och hon har bott hos oss förut (fast med hunden).
    Hon är normalt världens lugnaste och gosigaste och har i stort sett aldrig hört henne jama. Mamma har inte heller några problem och hon sover aldrig ens i deras sovrum om nätterna.
    Att hon skulle bli som hon blev inatt var det ingen som förutsåg, då hade jag ju självklart inte tagit hit henne. Och självklart gjorde vi allt för att försöka få henne att känna sig trygg, hade henne i sängen, kelade och gjorde allt, men hon hoppade bara ner och fortsatte jama runt i hela lägenheten.
    Halv åtta imorse la jag mig i soffan och kelade med henne och hon somnade på min mage med huvudet inborrad i min nacke. En timme senare vaknade jag och hon hade lagt sig under soffan, DÅ kunde jag gå tillbaka och sova 3 timmar i vår säng.
    Helt slutkörd hela dagen..
    Så ikväll kommer syrran och skjutsar hem henne till mammas hus där hon kommer få sova ensam. (vi har ingen bil)
    Syrran ska vara i huset under helgen så hon kommer endast vara ensam under nätterna.
    Ser det som enda lösningen då hon förmodligen känner sig tryggare hemma, och vi (och speciellt jag) pallar inte en natt till som den vi just hade..
  • isisisis

Låt syrran hämta katten!
    Du kan behöva sova innan förlossningen sätter igång!

Det är viktigare än katten!

• emelyaus

nu är katten hämtad och vi får lugn och ro nu fram tills bebin kommer! =)
    älskar dock den katten men den här gången gick det inte...

• Kinya

Då verkar det ju som om hon saknar hunden. Sött! Förstår dock om ni inte kan ha hand om hunden nu också.

Katten mår inte dåligt av att lämnas ensam på nätterna ett tag så länge den har sällskap på dagarna. De sover ju ändå 18h/dygn.

Hoppas du får sova ut nu fram till förlossningen!

Svar på tråden den jävla katten har skrikit hela natten!!