• Glass

Hur ska jag göra för att lära mig "svåra" svenska ord?

Jag sitter med en bok med sk. svåra ord och försöker att lära mig dem. Vill alltså bygga upp mitt ordförråd rejält, men jag vet inte hur jag ska göra för att på bästa och effektivaste sättet lära mig så många som möjligt.
    Har ni några förslag?

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att lära mig "svåra" svenska ord?
  • Piaf

Japp, lär dig ett om dagen.

Du tar upp det på morgonen och kör det ordet i huvudet resten av dagen. Så börjar du om nästa dag.....

• Nettan73

Skriv meningar med orden i.. med papper o penna!!

• Glass
    Nettan, ja det kan nog vara ett bra sätt. Ska testa lite
  • Molnet

Jag lärde mig "svåra ord" när jag pluggade på universitetet. Det var inte så enkelt som att lära sig ett par ord om dagen eller veckan utan snarare en process. Att läsa ett ord som man möter om och om igen och som man läser och stöter på flertal gånger i sitt sammanhang sätter spår i ens huvud och gör att man lättare kan minnas och relatera till ordet.

Om du inte är intresserad av att studera, så skulle jag tipsa dig om att läsa vetenskapliga tidskrifter och facklitteratur. Där komemr du garanterat att stöta på ord som inte nämns i det vardagliga talet!

• Bonanza

Men om du gör som Piaf säger, se till att du även kan använda ordet i ett sammanhang. Det är det många som inte kan, så man märker liksom när de har lärt sig ordet från en ordlista. Träna på att skriva meningar med ordet i också.

• Piaf

Bonanza:
    Det var så jag menade

Att man liksom flummar KRING ordet en dag och försöker använda det lite här och där....

• FlowerGirl

brukar använda det nya ordet jag har lärt mig i olika meningar.. även om det låter "roligt", det är bara för att ordet ska fastna

• Glass
    Molnet, jag studerar gärna och eftersom jag redan nu läser på komvux så läser jag ju en hel del. Tyvärr så stöter jag inte på så många svåra ord i den litteraturen.
    Vad jag har upptäckt nu efter att ha skrivit lite meningar är att jag faktiskt inte vet hur jag ska böja en del ord. Hur får man reda på sånt egentligen?
Svar på tråden Hur ska jag göra för att lära mig "svåra" svenska ord?