Inlägg från: Anonym (mat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Anonym (mat)

Fenomen a skrev 2009-10-22 19:05:09 följande:

Pannkakor utan äggLins och böngrytor
    hur gör man pannkakor utan ägg?

Tack alla!
  • Anonym (mat)

Tack så jätte mycket för alla tips. Låter som ni sitter på massa goda maträtter :)

• Anonym (mat)

Jag provade på morotsbiffar idag. riktigt goda var de. Blev jätte mycket och var jätte mättande. Tack så mkt för det tipset

• Anonym (mat)
    skogstomte skrev 2009-10-23 21:30:19 följande:
    Ett kilo gula ärtor torra, 4-5 gula lökar, grönsaksbuljong och timjan sedan har ni middag varje dag i en vecka det blir minst 12 port ärtsoppa. billigast husmanknäcket och kanske lite smörgåsmargarin till så blir det fest. Går även bra att frysa då det kan bli lite trist att äta det varje dag. för variation kan man ha i morot eller om man har råd/hittar billigt lite bacon eller rimmat fläsk.
    Jag har försökt koka ärtsoppa massor med gången men lyckas aldrig. Jag brukar göra om det står på paketet. kanske har du några andra knep?
  • Anonym (mat)
    Mellanmjölkens land skrev 2009-10-24 12:20:14 följande:
    Chili-con-carne.Torkade bönor (kostar nästan inget), lök, paprika och kanske lite morot för att dryga ut köttfärsen. Köp köttfärs när det är billigt och gör ett storkok.Alla möjliga sorters grytor med eget bröd (har ett jätteenkelt recept, säg till om du vill ha det) till. Jag brukar ta en bas bestående av krossade tomater, lök och paprika och sen lägga till vad som är billigt. Kan även blandas med ris så räcker den längre.Frysta kyklinglår/ben/klubbor brukar gå att få tag på för drygt 20:- per kg. Enkla att stoppa in i ugnen (som Stinas Kykling fast mycket billigare).
    Jag tar jätte gärna emot receptet! :) Tack
  • Anonym (mat)
    Linnea84a skrev 2009-10-25 10:36:06 följande:
    kåldolmar=)hade 400gr färs/15krett vitkålshuvud 6 kr, halva gick åt så då kan man ta vara på resten tex till soppa=)1,5 dl mjölk 2 kr½ dl okokt ris 2 kr=)lite peppar å salt.smör å sirap att steka i har man ju oftast hemma=)= 25 kr blev 24 kåldolmar så i min familj blir det 3 middagar om mannen tar 5, jag 2 å sonen 1 å den minsta får sno lite färs från pappsen. äter ni mindre blir det ju fler, ja såsen med ja men den kan man ha som sky bara istället, bara reda med lite vatten å mjöl grädde om man vill=) å så nån potatis till ska man ju ha=) så räkna med 10 kr per måltid för 3-4 pers varav 2 barn=)
    Var får du tag på så billig färs? eller är det bland eller fläskfärs?
  • Anonym (mat)
    cid skrev 2009-10-26 19:42:06 följande:
    Tänk också på att göra matsedlar. På det viset kan man köpa lite dyrare mat men använda den till flera olika maträtter. Utgå från vad som är billigt just den veckan och gör recept efter det. Är det bra pris på falukorv, viket Willys har denna vecka (2 för 30 kan man ju göra MASSOR av mat av det. På två personer behöver det inte gå åt särskilt mycket. Man kan göra stekt falukorv, ugnstekt falukorv, wok med morot, vitkål och andra billiga grönsaker, soppa med potatis osv.Är köttfärs billigt kan man göra köttfärsås, utdrygat med t.ex, morötter, linser och majs tillsammans med pasta. Detta göra att man behöver ha väldigt lite köttfärs. Det som blir över kan man ha dagen efter på smörgåsar, lite extra kryddor och in i ugnen. Man kan göra chili con carne. Potatisgratäng med köttfärs.Osv. som sagt, utgå från vad som är billigt för veckan, gör en matsedel och se till att all mat verkligen kommer till användning. Och köper man som t.ex. två falukorvsringar så är det ju toppen att frysa ner så maten blir lite mer varierad.Något annat som är gott, och billigt är potatisgratäng som man varvar med bacon och purjolök. krydda med salt och vitpeppar. Och så grädde såklart!Svårt att ge förslag när man inte vet vad ni gillar för typ av mat..
    Vi äter allt. Sonen gillar inte morötter men oftast brukar man kunna peta bort de. Försöker få honom att kanske börja gilla det, han vill alltid smaka men nej går inte när han väl får in det i munnen. Men annars så allt
  • Anonym (mat)

Anonym (x) skrev 2009-10-26 20:16:04 följande:

För att komma med nåt mer konkret. Ganska billig tonfiskröra:1 burk tonfisk1 burk creme fraice 1 liten gul löknågra droppar pressad citron (flaska)salt och pepparBlanda allt och koka upp. Sjud några minuter på spisen. Servera med pasta. Man kan garnera med lite fryst dill när den är klar om man vill. Rör runt bara så tinar den och det blir ännu godare.
    Det där blev jag riktigt sugen på att smaka. Tack
  • Anonym (mat)
    cid skrev 2009-10-26 20:33:38 följande:
    Så här skulle en vecka kunna se ut...Måndag: Ugnstekt falukorv med potatismosTisdag: Blodpudding, baconOnsdag: Egengjord pyttipanna med potatis, korvbitar, och grönsaker, krydda med t.ex. grillkrydda (kanske blev det även några ostekta baconskivor kvar?)Torsdag: Risgrynsgröt med hembakat bröd (baka gärna tekakor eller liknande som du kan ta upp styckvis även till frukost och så)Fredag: Korvstavar stekta med strimlad morot, vitkål, brockoli och majs. Ris och creme fraiche smaksatt med något du har hemma.Lördag: Paprikasoppa med pasta www.arla.se/Default____17653.aspx... (du kan lugnt halvera recpetet)Söndag: Köttfärsröra med tunt rivna morötter (för sonens skull), röda linser och majs. PastaKetchup, lingon, kryddor, ingredienser till bröd, "småsaker" till köttfärs, mjölk, frukost.2 falukorvsringar - 30:-Köttfärs - 30 :-Potatis - 6:-Lök - 2:-Morötter - 5:-Brockoli - 7:-Paprika - 3:-Vitkål - 2:-Majs - 5:-Blodpudding 9:-Bacon - 10:-Risgrynsgröt - 10:-Ris - 20:-Creme fraiche - 10:-Matlagningsgrädde - 8:-Passerade/krossade tomater - 3:-Pasta - 10:-Grönsaksbuljong - ?Röda linser - 10:-Summa: 180:-Och då har du ju korv, köttfärs, ris och antagligen pasta kvar till nästa vecka.Sedan tillkommer ju saker som ketchup, lingon, kryddor, ingredienser till bröd, "småsaker" till köttfärs, mjölk, frukost (ex. havregrynsgröt, knäckebröd m.m.) om du inte har det hemma.
    Tack så jätte mycket!
Svar på tråden extreemt billiga maträtter